Wat is belangrijk bij een kunststof paardenstal/ buitenbox

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karel0101

Wat is belangrijk bij een kunststof paardenstal/ buitenbox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:29

Momenteel zijn wij bezig met het ontwerpen van een modulair op te bouwen kunststof paardenstal. Nu vragen wij ons af, wat voor eisen de (potentële) klant heeft aan een buitenbox/ buitenstal.

- Wat is belangrijk voor het paard?
- Hoe vaak verblijft het paard in de buitenbox?
- Waar kan een paard niet tegen?
- Waarom zou je wel/ geen kunststof panelen in de stal willen?

Katja

Re: Wat is belangrijk bij een kunststof paardenstal/ buitenb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:52

Nadeel van kunststof lijkt mij dat als de paarden er aan proberen te knagen dat je lelijke plekken krijgt.
Mijn paarden staan alles tussen de 10 en 16 uur per dag op stal.

De eerste en derde vraag mag je van mij iets duidelijker stellen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:59

Belangrijk voor een paard is dat er geen scherpe randen of uitsteeksels aan de box zitten, waardoor het paard zich kan verwonden. Verder moet de stal licht genoeg zijn en moet er gedacht worden aan isolatiemateriaal voor het dak, zodat het in de zomer niet heel heet wordt. Als er een raam in de box wordt geplaatst dan moeten daar tralies voor, als bescherming tegen het glas.

Karel0101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 15:04

Hoeveel licht is er nodig in de box? Volstaat een open raam met spijlen(tralies), of moet door het dak of de zijkant van het dak nog licht vallen(bijvoorbeeld door lichtdoorlatende kunststof platen)?

Zou een paard kunnen knagen/ knabbelen aan een vlakke plaat? Als ze dit met kunststof kunnen, kan dat dan ook met hout?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:36

Onze stallen bestaan uit kunststof, super!
De panelen zitten in een frame, anders vallen ze om en de paarden kunnen er zo ook niet op kauwen.

1 raam en een open bovendeur voldoen voor het aantal licht. Wel is het handig als het raam wat open kan (naar buiten toe). Al is het maar een kiertje. Zo kan het 's zomers wat doorwaaien, dat scheelt je toch een hoop warmte.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:54

Ik vind licht vanuit het dak wel mooi maar het nadeel is dat het zomers snel weer warm wordt.
Knagen aan een vlakke plaat gaat niet maar met de tanden erover schrapen gaat wel. Met hout heb je hetzelfde probleem maar dat kan je dan wel weer opschuren en dan ziet het er netjes uit.

Wij hebben nu kunstof platen tegen de zijwanden zitten en dat is dudanig glad en hard dat er geen schade op komt maar ik heb wel veel stallen gezien waar het kunststof erg lelijk werd.

Karel0101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 11:00

Een lamp aan de bovenkant monteren is ook nog een optie, dan is lichtinval vanuit het dak niet nodig.
Knagen kan niet aan onze kunststof, de hoogwaardige PP planken zijn daartegen bestand(volgens onze technische man, en ervaring met een plan van 8 jaar oud in een varkensstal).

Ik ben benieuwd of er interesse is in een hoogwaardige complete kunststof paardenstal, met kunststof palen, wanden en planken.. ook al is die wellicht iets duurder dan een reguliere stal.

Vinden jullie de prijs erg belangrijk bij de aanschaf van een stal, of juist de materiaalkeuze/ duurzaamheid?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:06

Een gedeelte van onze stallen stond er al toen wij het huis kochten dus daar hebben we niets aan hoeven doen.
De stallen die we erbij gezet hebben zijn zo goedkoop mogelijk geweest maar ik wilde wel een stal die aan onze eisen voldeed.
Inmiddels staan die stallen alweer een jaar of zeven en zien er nog altijd perfect uit.

Karel0101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 12:06

Mag ik vragen wat je betaald hebt voor de stal en hoe groot dat ie is, of weet je de prijs niet meer?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:15

Niet zulke moeilijke vragen stellen. Ik zal eens kijken of ik de stal kan opzoeken op internet.