Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Huertecilla schreef:Een paard is in eerste instantie niet meer of minder dan eenvoudigweg een..... vervoermiddel. In de wegenverkeers-wet is het in het donker rijden danook opgenomen. Je mag uiteráárd in het donker rijden mits voorzien van wit naar voren- en een rood naar achteren uitstralend licht.
Hoe, wat, waar is niet gespecificeerd.
Het mag dus gewoon en alles wat je aan reflectiemeuk op- en aandoet is extra.
Een paard is een schemer-/nachtdier en normaal gesproken'in het donker minstens zo rustig als overdag.
Op mijn nachtelijke terreinritten heb ik hun gezichtsvermogen bijzonder leren waarderen en vertrouw daar behoorlijk op als nachtvisie voor de mijne![]()
Samengevat:
- wat het páárd betreft is het orima
- wat de wet betreft mag het met een eenvoudig liggie
Blijven de medeweggebruikers over en dat kan je net zo bont reflecterend en knipperend maken als je zelf wil.
tip: zorg dat je zélf zo weinig mogelijk van de licht/reflectie-spullen ziet zodat jouw ogen goed aan het donker gewend blijven.
Ga op een nacht met halve maan of zo maar eens door de polder fietsen. Na vijf minuten zonder het licht aan zie je ruim voldoende; doe het licht aan en je ziet geen moér buiten de lichtbundel daarvan.
Dat licht/reflectiespul is echt alleen opdat ánderen jouw zien.
gaat altijd prima
irish_lady schreef:ik vind het levensgevaarlijk! zelfs met de juiste reflectiespullen duurt het heel lang voordat een automobilist je ziet!