In het donker buitenrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

In het donker buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:05

Wat vinden jullie van in het donker buitenrijden? Met het ene paard kan het natuurlijk wel en met de andere niet, maar over het algemeen, rijden er veel ruiters nog wel buiten in het donker?

Sjonniej

Re: In het donker buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:07

Nee liever niet. Je ziet zelf niets en je wordt niet makkelijk gezien.
Ik heb vorig jaar wel beenbeschermers (met refelectie) en een hesje gekocht. Maar dan ga ik wel in het licht weg en kom in de schemer/half donker terug. En dan moet je gewoon wat hebben om gezien te worden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:13

Ik moet wel in de winter. Mijn eigen rijbak is dan vaak niet te rijden en ik heb dan les in een bak ruim 2 km verderop. Ik werk de hele dag, dus moet dan 's avonds. Ik moet dan over slechtverlichte, smalle polderwegen. Maar als een automobilist mij niet ziet, dan weet ik het ook niet meer. Ik ben dan een complete kerstboom! Reflectievestje, refl.deken, ref.band om hals, refl.flappen om de benen, lichtjes op de helm en beide armen etc.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:16

De laatste avonden kwamen wij in het donker terug van het strand.

Voor ons is het redelijk veilig, alleen het laatste stukje over het parkeerterrein naar de stal is over de weg, verder strand. Hebben al wel een vestje aan en reflecterende flappen om de benen. Echt in de winter kunnen daar nog knipperlichtjes en een reflecterende uitrijdeken bij komen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:03

In de winter moest ik ook altijd naar les in het donker. Maar dan fietste daar altijd wel iemand bij met licht op de fiets.

Maar ik vroeg dit dus omdat ik gister een buitenritje heb gemaakt. Ik op m'n verzorgpony, mn vriend met licht op de fiets ernaast. We hadden dit wel vaker gedaan, en er was nooit iets over gezegd. Maar nu was het volgens de eigenaar helemaal mis. Hij flipte helemaal en zei dat we onverantwoord bezig waren en dat ik dit niet weer hoefde te flikken, dan hoefde ik niet weer te komen, en nog maar van die dingen. Maar nu is het punt, ik had dit vaker gedaan, hij had er nooit wat van gezegd, nu ben ik onverantwoordelijk bezig, terwijl hij mij een aantal maanden terug op een onbeleerd paard heeft gezet :S Dat was overigens niet dezelfde met wie ik nu een buitenrit maakte. Van dat paard ben ik dus lekker hard afgedonderd, want hij zei ja je kunt er zo opstappen. Nou echt niet dus. Blijkt later dus dat iemand anders haar zou beleren, die heeft er één keer opgezeten, is er ook afgestuiterd en durfde daarna niet meer.
Maar het verhaal over de buitenrit:
We gingen weg toen was het licht, en een kwartiertje/ 20 minuten later waren we terug, dus toen zat het tegen schemerig/donker aan. We gingen over een weg waar geen auto's rijden en zijn dus ook niks tegen gekomen. M'n verzorgpony was mega rustig en alles ging hartstikke goed.
En nog iets raars, er is sinds kort weer een verzorgster bijgekomen voor één van de paarden daar. Dat paard reed ik eerst en nou reed zij er opeens op. Dat kun je lezen in dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=100&t=461236&hilit=

En zij moest zich er ook nog even mee bemoeien. Hoe ik dat kon flikken enzo. Nou ja zij heeft er niks mee te maken, ten eerste heeft ze m'n verzorgpaard gejat als het ware, ten tweede is de pony waar ik de buitenrit op maakte niet van haar en heeft ze er geen verantwoordelijkheid over en ten derde heeft ze niks over mij te zeggen.

Eindconclusie: ik ga er dus niet meer heen.. Het gaat er daar zo raar aan toe, verzorgpaarden worden gejat, ik werd compleet door de eigenaar genegeerd, de verzorgpony werd door hem aan z'n lot overgelaten (hoeven veeeel te lang geworden, komen allemaal scheuren in etc.)
En dan doe ik één keer iets fout en krijg je allemaal geschreeuw naar je hoofd geslingerd..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:42

Een paard is in eerste instantie niet meer of minder dan eenvoudigweg een..... vervoermiddel. In de wegenverkeers-wet is het in het donker rijden danook opgenomen. Je mag uiteráárd in het donker rijden mits voorzien van wit naar voren- en een rood naar achteren uitstralend licht.
Hoe, wat, waar is niet gespecificeerd.

Het mag dus gewoon en alles wat je aan reflectiemeuk op- en aandoet is extra.

Een paard is een schemer-/nachtdier en normaal gesproken'in het donker minstens zo rustig als overdag.
Op mijn nachtelijke terreinritten heb ik hun gezichtsvermogen bijzonder leren waarderen en vertrouw daar behoorlijk op als nachtvisie voor de mijne

Samengevat:
- wat het páárd betreft is het orima
- wat de wet betreft mag het met een eenvoudig liggie
Blijven de medeweggebruikers over en dat kan je net zo bont reflecterend en knipperend maken als je zelf wil.

tip: zorg dat je zélf zo weinig mogelijk van de licht/reflectie-spullen ziet zodat jouw ogen goed aan het donker gewend blijven.
Ga op een nacht met halve maan of zo maar eens door de polder fietsen. Na vijf minuten zonder het licht aan zie je ruim voldoende; doe het licht aan en je ziet geen moér buiten de lichtbundel daarvan.
Dat licht/reflectiespul is echt alleen opdat ánderen jouw zien.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:56

Rij in de winter elke dag buiten, gewoon met verlichting om, reflectiespullen noem maar op, goede mobiel met btg, en nooit alleen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:19

Ik heb het wel vaak gedaan, dan ging ik als kerstboom de straat op, maar tegenwoordig ben ik wat minder fanatiek
Kan best als je maar een braaf paard hebt en je érg goed zichtbaar bent, en natuurlijk niet te veel langs drukke wegen hoeft.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 18:00

Huertecilla schreef:
Een paard is in eerste instantie niet meer of minder dan eenvoudigweg een..... vervoermiddel. In de wegenverkeers-wet is het in het donker rijden danook opgenomen. Je mag uiteráárd in het donker rijden mits voorzien van wit naar voren- en een rood naar achteren uitstralend licht.
Hoe, wat, waar is niet gespecificeerd.

Het mag dus gewoon en alles wat je aan reflectiemeuk op- en aandoet is extra.

Een paard is een schemer-/nachtdier en normaal gesproken'in het donker minstens zo rustig als overdag.
Op mijn nachtelijke terreinritten heb ik hun gezichtsvermogen bijzonder leren waarderen en vertrouw daar behoorlijk op als nachtvisie voor de mijne

Samengevat:
- wat het páárd betreft is het orima
- wat de wet betreft mag het met een eenvoudig liggie
Blijven de medeweggebruikers over en dat kan je net zo bont reflecterend en knipperend maken als je zelf wil.

tip: zorg dat je zélf zo weinig mogelijk van de licht/reflectie-spullen ziet zodat jouw ogen goed aan het donker gewend blijven.
Ga op een nacht met halve maan of zo maar eens door de polder fietsen. Na vijf minuten zonder het licht aan zie je ruim voldoende; doe het licht aan en je ziet geen moér buiten de lichtbundel daarvan.
Dat licht/reflectiespul is echt alleen opdat ánderen jouw zien.

Een heel erg goede uitleg Bedankt!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:14

kan wel zijn allemaal, maar ik doe het absoluut niet, ik heb een erg schrikachtig paard die in het donker nog veel erger schrikt van alles, daarbij komt dat ik zelf nogal nachtblind ben.
Ik ga in het donker bij voorkeur niet de deur uit en al helemaal niet in de auto, laat staan op een paard......

Als ik van de winter te laat klaar ben met m'n werk, heeft mijn paard een dagje vrij, vindt ie niet erg hoor, hij loopt toch de hele dag buiten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:20

Als het niet perse hoeft dan doe ik het ook niet. Vind het toch altid een beetje eng. Had wel altijd reflecterende dingen om als ik wist dat ik wel in het half donker terug zou komen.
Mijn pony schrok toch altijd eerder als het donker was.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 18:24

Dat kan ook ja als ze dan sneller schrikken. Maar m'n (ex)verzorgpony juist totaal niet, die was veel rustiger in het donker.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:21

my way is ook veel rustiger in het donker... ik ga nooit alleen hoor, altijd samen, maar gewoon goed verlicht zodat iedereen me goed kan zien gaat altijd prima

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:24

Ik moet ook regelmatig in het donker rijden. Ben ook een rijdende kerstboom. Soms rij ik samen met iemand anders soms alleen. In dat geval rij ik met een zeer goede zaklamp om automobilisten met groot licht te seinen. Daar wordt je echt blind van.
Nu is het wel zo dat ik en mijn pony goed in het donker kunnen rijden en hem met 1 hand net zo goed kan rijden als met 2 handen, ik weet dat het risico meegeeft om nog met een zaklamp te rijden maar die grote lichten blijven te lang aan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:27

Mijn ponies gedragen zich in het donker beter dan in het licht!

Ik rij met alles wat je maar kunt verzinnen ,behalve mijn reflectie deken ,die heb ik doorverkocht.
Je moet even wennen aan het licht ,maar dan gaat het prima!

Ik heb in januari ook een volle maansrit gedaan ,door de sneeuw! Fantastisch was dat!

Ik stond aan een bere drukke weg, waar kei hard werd gereden. Geen ideale omstandheden dus.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:35

ik vind het levensgevaarlijk! zelfs met de juiste reflectiespullen duurt het heel lang voordat een automobilist je ziet!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 06:35

ik weet uit eigen ervaring als automibilist dat je alleen de reflectie spullen aan de benen ziet, alles wat daarboven zit, zie je als automobilist in een stikdonkere polder zonder lantaarnpalen niet

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:31

Het blijft voor automobilisten altijd gissen (wat is dat nou daar?). Daarom probeer ik zo goed mogelijk mij kenbaar te maken door bijv. reflectiestickers in vorm van paarden enzo, maar het blijft idd. link. Maar dat vind ik ook met overdag de weg op. Je bent sowieso overgeleverd aan het gedrag en inschattingsvermogen van medeweggebruikers. Toch zal ik in de winter wel in het donker de weg op moeten. En tot nu toe gaat dat goed.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:28

irish_lady schreef:
ik vind het levensgevaarlijk! zelfs met de juiste reflectiespullen duurt het heel lang voordat een automobilist je ziet!

Je bent als ruiter ook verplicht licht te dragen en dus niet alleen reflectie-spullen.

Ik heb zelf een hesje met lampjes, is goed te zien en ook van veraf.
In de winter moet ik haast wel in het donker rijden, wel altijd op bekend terein en goed verlicht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:12

Ik doe het bij voorkeur niet...want ik moet langs drukke wegen (o.a. het kleinpolderplein). Meestal ga ik op zondag naar buiten, s'ochtends lekker rustig én in het licht

Mijn jonge pony schrikt overigens regelmatig van de felle koplampen van de tegemoet komende auto's als we in het donker lopen.
Dus veilig vind ik het gewoon niet.

TheSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:29

Ik vind persoonlijk dat het moet kunnen (we waren ,,djundjun en ik,, op een doodlopende weg zonder auto's en dergelijke)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:36

Ik heb zo n elastische band met knipperlichtjes voor fietsers, een paar euro bij de Action. deze heeft een klittenbandsluiting. Als ik 's avonds naar de manege ga, doe ik deze om de staart van mijn tinker, dat zie je echt al van heel ver! Verder natuurlijk het verplichte witte lampje naar voren en zo n reflecterend vestje.
En gelukkig ziet mijn paard in het donker beter dan ik. Ik rijd dan ook in de berm, die lekker breed maar wel erg donker is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:45

Als je paard het toelaat kan het gewoon..

Ik kom in de winter vaak terug van de binnebak,en soms ga ik een buitenritje maken als het licht is en kom bij donker terug..

Ik heb dan ook wat lichtjes en reflectoren aan mezelf en mijn paard hangen !

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:15

hmm ja het licht er aan wat voor paard je hebt.. in de schemering zou ik het nog wel aan durven, maar echt in het donker.. nee dat niet.. en ik hoef niet eens veel over de verharde weg, maar toch..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:34

Ik rij wel in het donker, omdat de bak mij al snel verveeld. Wel heb ik gemerkt dat knipperend licht veel meer opvalt voor een tegenligger en van veel grotere afstand eerder aandacht trekt.