VEM behoefte paard en ezel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

VEM behoefte paard en ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 09:13

Hoi!

ik heb een vraag, en ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.

ik werk op een zorgboerderij met geiten, en nu wil ik mijn paarden daar gaan stallen, ze krijgen een schuilhok en mooie stukken weiland, en er komen twee ezels bij te staan.

Nu is dit land gezaaid voor melkgeiten waarvoor de eiwit en vem gehaltes natuurlijk heel anders liggen, al is dit land voor de geiten nog van het minste kwaliteit.
de gehaltes van het hooi en kuil wat van dat stuk land komt heb ik door kuilmonsters hier afgedrukt staan, maar nu zoek ik de vem of vrep (?) behoeftes die een paard nodig heeft en wat een ezel nodig heeft.
zodat ik dit kan vergelijken.
Ik kan het niet goed vinden op internet en ik hoop dat iemand het weet, of me door kan verwijzen naar een boek o.i.d

Ik ga het zeker nog overleggen met onze voederdeskundige, maar wil daarvoor eerst zelf het een en ander uitzoeken.

Wie o wie kan mij helpen????

groetjes en bedankt!
patricia

ellepel

Re: VEM behoefte paard en ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:34

** zoekt eens tussen oude schoolbladen**

gevonden!

volwassen gewicht paard:
200 kilo- 2700 VEM en gVRE= 160
400 kilo- 4700 VEM en gVRE =270
600 kilo- 6300 VEM en gVRE =360

vermelde waarden zijn per dag voor paarden en pony's onderhoud plus enige beweging.

toeslagen per uur arbeid is:

200 kilo-300 VEM
400 kilo-650VEM
600 kilo-1000 VEM

arbeid is dan:
25 min stap
30 min draf
5 min galop

ik heb het uit het voederboekje? weet ik niet meer hoe dat heet, kreeg je altijd op de landbouwschool..
hoop dat je er wat aan hebt.

ezel staat er niet in, geen idee hoe dat zit...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:19

tries een ezel en een paard kunnen toch niet op het zelfde landje staan?? ivm andere manier van woremen en ontwormen? of heb ik het mis??

begin nu eigelijk wel een beetje te twijfelen, maar dacht dat er iets was tussen ezels en paarden dat ze niet bij elkaar konden. miss weet iemand anders er meer over.

gaat het echt door??

gr

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:38

Ezeltjes kunnen longworm doorgeven aan paarden, ze hebben er zelf geen last van maar het paard wel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:59

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:21

ellebel en koekjes!! bedankt!

ik ja ik weet het van het ontwormen, heb er meerdere mensen over gevraagd, en het is goed mogelijk als je maar goed ontwormt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:48

Inderdaad, als je goed ontwormt, kunnen ezels en paarden wel bij elkaar op de wei hoor!
Maar dat was je vraag niet. Ik heb voor je in het tabellenboekje veevoeding gekeken (denk dat ellepel ook zoiets heeft gebruikt) en de waarden die ellepel geeft, komen ongeveer wel overeen met wat ik heb gevonden.
Ik heb alleen apart de waarden voor onderhoud, zonder lichte arbeid erbij, die zijn dan iets lager dan wat ellepel beschrijft, en de toeslagen voor arbeid zijn bij mij iets hoger, maar ik denk dat het wel op hetzelfde neerkomt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:41

Toet, ik heb een kopie gemaakt van die bladzijden uit het nieuwste voedernormenboekje (aug 2005). Die neem ik vrijdag of in ieder geval aankomend weekend mee.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 10:57

je bent een held!!!

staan daar ook ezels in?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 10:41

gek he?

dat sommige mensen hieruit de condlusie meteen trekken dat ik van stal ga veranderen??

heel apart.....

*HINT HINT*

*HEEEEEEEEEEEEEEEEEELE diepe zucht

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:12

en bla bla natuurlijk, misschien ga ik ook wel weg? ik weet zelf van niets, maar wie weet.?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:45

bla bla krop sla

Wel even on-topic blijven hoor

Heb je trouwens nog wat aan die blaadjes uit het voedernormenboekje gehad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:52

die gehaltes had ik al mooi in een berichtje getypt, maar net alsof dat door de topicstarter niet eens gelezen is?

die gehaltes kloppen namelijk wel, alleen van ezels is me niet bekend...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:15

ellepel schreef:
die gehaltes had ik al mooi in een berichtje getypt, maar net alsof dat door de topicstarter niet eens gelezen is?

die gehaltes kloppen namelijk wel, alleen van ezels is me niet bekend...

Die gehaltes die jij gegeven heb kloppen waarschijnlijk wel maar er is sinds 1 januari 2005 en nieuw systeem. Het EWpa systeem i.p.v. VEM en VEP. Die waarden heb ik haar gegeven. Ik had trouwens ook eerst nog de oude waarden.

Enne, volgens mij is er over ezels heel weinig bekend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 05:23

oh, okee, ik vond het wat vreemd dat ik geen reactie op m'n bericht kreeg vandaar....

chiquito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:15

Een ezel en paard kan je goed samen houden, zolang je de ezel maar goed ontwormt. Ivermectine (en volgens mij ook moxidextine, maar dat weet ik niet zeker) gaan ook longwormen tegen.

De voedingsbehoefte van een ezel is ongeveer 3/4 van wat je een pony van het hetzelfde gewicht zou geven. Een ezel gaat namelijk veel efficienter met zijn voedsel om. De meeste ezels in nederland zijn dan ook te dik.
Met gras moet je er goed op letten dat het gras niet te rijk is, hoe minder voedingswaarde het bevat hoe beter eigenlijk. Van te rijk gras worden ezels gauw te dik en grote kans op hoefbevangenheid. En als ze eenmaal te dik zijn, mogen ze maar ongeveer 2 kg per maand (weinig dus!!) afvallen omdat anders de kans op hyperlipeamie (bloedvervetting) enorm groot is (hele kleine overlevingskans)!

Oja let er wel op dat er altijd een schuilstal voor de ezels aanwezig is (mocht je ezeltjes gaan houden) waar ze altijd in kunnen, want ezels hebben in tegenstelling tot paarden en pony's een water doorlatende vacht (dus geen vetlaagje erop). Als het dus regend en ze kunnen niet schuilen, komt het water gewoon op de huid terecht en kunnen ze ziek worden.

Groetjes Diana

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:15

Toeties schreef:
ellebel en koekjes!! bedankt!

ik ja ik weet het van het ontwormen, heb er meerdere mensen over gevraagd, en het is goed mogelijk als je maar goed ontwormt!

welzeker gelezen ellepel!!

bedankt nogmaals _/-o_
zobeter?