paard straffen omdat hij niet voorop durft in galop?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

paard straffen omdat hij niet voorop durft in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 22:01

Ik was gister met een meisje die bij ons op stal de handelspaarden rijd het bos in, Mijn paardje is 4 en is al wel een aantal keren in het bos geweest en gister was het de 3e keer dat hij de weg over moest ( niet de weg over is tot een half uurtje rijden en de weg over kun je langer rijden want dat bos is groter)

Echt super ervaren is hij dus nog niet in het bos maar wel erg braaf.
Nu ben ik met hem aan het oefenen om voorop te rijden omdat ik zelf buitenritten begeleid op onze manege en zou het leuk vinden om mijn eigenpaard mee te kunnen nemen ipv een manege paard.

Achter een ander paard aan loopt hij fijn door, kijkt hij bijna nergens naar, super braaf dus (ook in galop)

in het begin vond hij het eng om voorop te stappen en te draven (heel terug houdend) gewoon doorgereden want het ging opzich prima, Toen geprobeerd een galopje te maken voorop maar dat durfde hij nog niet, hij galopeerde gewoon niet aan. Ander paard voor en dan galopeerd hij er braaf achter aan maar voelt nog wel een beetje onzeker aan en als de gene voor me een sprintje trekt durft hij er ook nog niet echt achter aan te gaan.

Nou gingen we dus gister weer het bos in, weer voorop gereden en weer geprobeerd voorop te galoperen maar hij durfde weer niet voorop, andere meisje weer voor en toen ging hij er weer braaf achter aan, 2e galop pad nog een poging gedaan en toen galopeerde hij heel langzaam aan, gelijk beloond hij deed zijn oortjes naar voren maar hij bleef heel langzaam galoperen en reageerde ook niet op mijn been toen hij wat vreemds zag stopte hij weer, andere meisje weer voor en toen ging hij er weer achter aan.

Dat meisje zei dus tegen mij dat ik hem op zn mieter moest meppen zodat ie ging galoperen, maar ik heb zoiets hij zal dat vanzelf wel gaan doen maar hij is gewoon nog te onzeker.

vraag me af wat jullie zouden doen?
Ik weet van mezelf dat ik soms te liefjes ben maar hoe denken jullie erover?

vandaag ben ik weer het bos ingeweest met de groepsles, gewoon weer als 2e, en nu met het sprintje trekken ging hij er wel achter aan dus naar mijn idee word hij al wel wat zekerder van zich zelf en ik denk dat dat ook vanzelf wel komt met voorop galoperen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-09-05 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Natrick

Re: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:08

Ik denk niet dat je je paard op zijn flikker moet geven, zoals je zelf al zegt hij is nog jong en onzeker en dat komt allemaal vanzelf wel, je moet hem toch de tijd geven. Ik denk dat het juist averechts werkt als je hem gaat straffen. Je geeft zelf ook aan dat je eigenlijk geen voorstander bent van dat op zijn flikker geven en ik denk dan ook zeker dat je dat niet moet doen. Geef je paard gewoon zoveel mogelijk vertrouwen en dan zal je vanzelf merken dat het steeds beter gaat...succes!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:25

Ik zou 'm niet op z'n flikker geven, wordt hij waarschijnlijk alleen maar meer onzeker van. Misschien kan je hem wel iets meer 'aanmoedigen', dus een klein tikje met je zweep of een beetje spoor (mocht je die gebruiken), zodat hij niet het gevoel krijgt dat hij móet, maar wel net iets meer aanmoediging. Dat hij zeker weet dat jij het wilt, zeg maar . Helpt dat niet, dan zou ik zo verder rijden als het je nu doet, hij zal vanzelf zekerder worden en wel voorop willen galopperen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:56

Vooral niet op z'n flikker geven. Snap de mensen die zoiets klakkeloos roepen niet

Mijn pony was ook altijd onzeker in het begin, wilde niet voorop e.d. Tegenwoordig rijden we alleen buiten en dat gaat ook perfect

Ik zeg: 'geduld is een schone zaak' Het komt echt wel goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:16

niet op zijn donder gaan geven,maar ook niet gaan geruststellen.
allerbeste is gewoon negeren...

komt vanzelf wel goed!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:46

Doe lekker rustig aan. De plaats in de groep heeft ook te maken met de rangorde tussen de paarden onderling. Dat vergeten veel mensen nog wel eens. Van nature loopt de alfamerrie voorop (leidend) en de alfahengst achteraan (drijvend). Niet elk paard loopt graag voorop, net zo min als elk paard liever achteraan loopt. Maar je kunt een paard een heleboel leren, dus ook om voorop te lopen.

Zoals je hem nu aan de voorste positie laat wennen, lijkt me een prima manier: zo geef je hem de kans om te leren voorop te gaan en om zekerder te worden. Beloon hem als hij het goed doet en 'negeer' bang gedrag. Laat op dat moment even een ander paard voorop. Maar dat doe je al. Rij je ook wel eens alleen buiten?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:24

Ik zou het gedrag ook negeren en alleen naar buiten gaan, zonder ander paard. dan leert hij wat meer op jou en zichzelf te vertrouwenn

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 08:32

Sporen loopt hij op dat moment dwars door heen, als ik hem een schop geef krijg ik nog niks geen reactie, geef hem wel een paar tikkie's op zn hals (de eerste paar keer haalde dat niks uit maar de laatste keer galopeerde hij dus wel aan) en beloon ik hem wel)ik ga hem geen rot mep op zn kont geven(en zal ik ook niet doen in een geval als dit)

Als jullie gezegt hadden dat ik hem wel moest meppen had ik hem nog niet geslagen hoor vroeg me alleen af wat jullie zouden doen en dat is preccies zoals ik er over denk

Ben wel eens alleen het bos in geweest maar vind ik eigenlijk te gevaarlijk. Bij ons lopen ontzettend veel honden los terwijl ze eigenlijk niet los mogen en heb dus al een paar keer gehad dat er 1 achter aan vloog, met een ander paard erbij kruipt hij bijna in dat andere paard en zonder begint hij te stuiteren. Dus vandaar dat ik niet graag alleen ga.

Het is al heel erg verbeterd, in het begin liep hij alleen maar tegen het andere paard aan in het bos en nu loopt hij op zijn eigen benen, alleen de galop nog

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:36

Dat je het vraagt, geeft zelf eigenlijk al aan dat je best weet er goed aan te doen gewoon te wachten. Hij is nog zo jong!
En wat om je heen als "te liefjes" wordt gezien, misschien is dat vaak eigenlijk wel gewoon het juiste! Hoeveel mensen gaan niet veel te snel? Ik wou dat wat meer mensen om mij heen zo bewust nadachten en de tijd wilden nemen.......
Als hij wel achter 'n ander aan galoppeert, zou je 'ns kunnen kijken wat hij doet als je in een flinke draf voorop rijdt, je zit op een veilig heel breed pad, je laat je inhalen door degene achter, en je moedigt hem vlak voor je ingehaald word aan om voor te blijven. Niet als wedstrijdje, gewoon een beetje sparren, wel met een ander paard waar dat safe mee is en wat niet gaat slaan of over de rooie gaat natuurlijk!!!!
Of op wat afstand naast elkaar beginnen in galop, of net schuin erachter, en de ander dan vragen wat in te houden zodat je er langs komt. Gewoon denken in babystapjes, kijken of je een bruggetje kunt slaan zodat hij het zonder angst zelf kan ontdekken, dat voorop galopperen het allergaafste is wat er is Zomaar een idee, het komt vast vanzelf wel, neem gewoon de tijd, hij is nog een jonkie!

Succes, en maak je geen zorgen over commentaar van de mensen om je heen, 't is toch zeker jouw paard......
Groetjes
Licorne

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 08:43

ik galopeer er idd wel altijd schuin achter zodat hij eigenlijk niks voor zich heeft maar eigenlijk ook weer wel, inhalen lukt niet want die andere beesten gaan dan nog harder om voor te blijven, hebben we al geprobeerd.

Ik vond het al heel goed dat hij het de laatste keer wel geprobeerd heeft en een aardig stukje voorop gegalopeerd heeft, ga straks weer, weer proberen want hij vind het wel helemaal geweldig in het bos!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:48

Neem hem maar lekker alleen mee naar buiten.
Dat is veel beter en heeft hij geen bescherming van andere paarden dus dan moet hij wel.
Als je dat dagelijks herhaald dan moet het helemaal goed komen.
Maar doet hij het dan nog niet in de groep dan moet je hem zeker niet zijn zin geven om weer achteraan te lopen,want dan begin je weer van voor afaan.
En een tip je vraagt niks van een paard je eist iets van hem.
Vragen kan je namelijk ook nee terug krijgen en nee wil je niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:50

ik snap heel goed wat voor probleem je hebt, die van mij heeft het ook namelijk!!! Ik kan alleen alles doen met Harm, en hij gaat overal langs en mee naartoe maar zodra er een ander paard bij is, kan hij niet meer voorop en hij doet het dus ook echt niet. Nou is Harm niet superjong zeven nu, maar in zijn hoofd soms echt een baby. Ik weet dus ook niet hoe ik het opgelost krijg, want ik krijg hem er simpelweg niet langs......
Het is zelfs zo erg dat ik er als een zombie op kan gaan zitten, want als het voorpaard stopt doet Harm dat automatisch ook.....

Ik blijf meelezen wat voor tips je krijgt want het zou zo fijn zijn om ook eens voorop te kunnen rijden.....

elady

Re: paard straffen omdat hij niet voorop durft in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:26

Je geeft zelf al aan dat hij nog vrij onzeker aanvoelt, maar het al wel beter gaat. Ik denk dat je vanuit hier moet gaan werken. Hij is nog maar 4 en nog een heel leven voor zich. Niet eerder paardje is een geboren leider en dat zul jij, maar vooral dat andere meisje moeten accepteren.

Wat je doet, vind ik persoonlijk erg goed en helemaal niet te lief.
Rustig de stukjes opbouwen en beetje bij beetje zijn vertrouwen winnen, dan komt het vanzelf goed en kun je straks lekker sprintjes trekken als leider van een groep met je eigen paardje.

Succes

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:38

ben blij dat hij iig voorop ging, ook al ging het langzaam en onzeker!

ik heb zo'n paard die dus niets doet voorop of in zn eentje, ja vol gas terug naar huis

heb er alles aan gedaan, ook de grove manier uitvoerig geprobeerd, en dan bedoel ik ook echt heel erg lomp te zijn geweest
gevolg was dat t paard helemaal niet meer naar t bos wilde

nu rij ik alweer zo'n 2 jaar op mn gemakje met los teugeltje naast/tussen andere paarden buiten, en gaat hij uit zichzelf voorop lopen oke er zitten nog weleens wat noodstops tussen maar t gaat steeds beter
op het moment dat hij zelf het voorste paard inhaalt, en ik drijf hem dan bij, kruipt hij er direct weer achter
doe ik niets, dus teugels los en benen gewoon losjes laten hangen, gaat hij uit zichzelf voorop lopen...

dus nouja het gevecht ga ik niet meer met hem aan, maar just door hem vertrouwen te geven is het probleem grotendeels opgelost

ik zou dus doorgaan zoals je nu ook bezig bent

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:50

Ik denk niet dat je hem moet straffen ik denk ook neit dat hij het zal begrijpen.
Gewoon rustig aan met het stappen en draven is ook alles gelukt dus dat galopperen komt ook nog wel. Het is nog een jong paard en hij leert elke dag weer dingen en zoals ik jou verhaal lees, gaat ie wel vooruit met het galoperren buiten koester dat gewoon en beloon hem als hij wat goeds heeft gedaan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:58

Nou ben vandaag weer het bos ingeweest en hij heeft braaf voorop gegaloppeerd, lag er wel bijna naast omdat hij voor elk eng ding vol op de rem ging of ineens heel ver opzei sprong maar hij galopeerde echt super braaf. Alle 2 de stukken liep hij braaf voorop nog wel onzeker maar hij galopeerde in elk geval wel braaf. 2e rondje andere paard voorop gedaan en toen een sprintje getrokken zodat ik er niet naast zou liggen als hij dan op zij springt en ook nu voelde hij zekerder aan hij ging er gelijk achter en zonder enige aarzeling En ik heb hem dus geen 1 keer een tik op zijn kon gegeven, alleen op zn hals om hem net even er door heen te krijgen. Was wel trots op hem
Maarja nu had ik weer een ander probleempje, hij heeft een hele gevoelige huid waardoor hij snel wondjes krijgt van mn spoor (gewoon met rijden niet alleen als die een schop nodig heeft) en nu in het bos sprong hij dus opzij en lag ik er bijna naast toen heb ik hem dus perongeluk geprikt en heeft hij een wondje van mn spoor voel me best wel schuldig het is niet diep maar best wel groot. morgen maar gladde wielspoortjes halen en paar dagen niet rijden ging het net zo goed krijg je dit

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:01

Met wat voor sporen rijdt je dan?/
Misschien gewoon een keer zonder proberen om te kiijken of dat ook wil?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:03

Ik zou hem zeker niet straffen. Zoals je nu bezig bent lijkt me dat je prima op de goede weg zit .

Rustig opbouwen en belonen . Je kunt hem wel aanmoedigen ('kom op' 'hup') of een tikje op zn schouder geven.

Wat trouwens ook nog wel wil werken is kijken of je een beetje kunt racen tegen elkaar. Op een veilig stuk ze even laten rennen en als die van jou naar voor wil hem laten 'winnen' (en kijk: hij galoppeerd voorop ).

Edit: ik zie dat je de truc van het sprintje trekken al hebt gevonden

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:04

Hoe gaat het op de terugweg??
Die van mij vond vooorop ook eng.
Maar op de terugweg was hij dan al veel minder onzeker.
Zo kon ik ook zien dat hij gewoon onzeker was.
Ik heb gewoon rustig aan gedaan en toen kwam het vanzelf wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:10

Ik zou hem ook zeker niet straffen. hij vind het allemaal wat spannend en is waarschijnlijk niet een heel dominant type.
Probeer hem zelfvertrouwen te geven door als ruiter iets minder te doen. Als hij iets eng vind laat hem dan kijken en als hij ervoorbij is beloon hem dan uitbundig. Met zulke kleine dingetjes waar je hem min of meer de kans geeft een 'beslissing' te nemen zou z'n zelfvertrouwen groter worden.
je kan in het begin ook met 1 ander paard naar buiten gaan, dat is voor hem misschien iets minder eng om voor te lopen dan een hele groep.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 15:14

op de terug weg word hij moe, van de spanning dan is hij helemaal niet vooruit te branden. En hij heeft dat ook nog niet zo in de gaten, misschien is hij daar te nuchter voor hij loopt geen stap sneller op de terug weg. Maar het word al wel beter, eerst deden we 1 rondje is ong 1 uurtje rijden (lange stukken stappen) en nu 2 rondjes is kwartiertje langer.

SAKKIA gewoon normale spoortjes maar doordat het prikt zeg maar en hij maar een dun huidje heeft krijgt hij snel wondjes, gewoon met rijden niet maar als ik hem perongeluk dus in een geval als dit te hard prik gaat het dus open. Ik heb ook een paar keer met gladde wieltjes gereden en dat gaat prima, en is nog vriendelijker ook. dus ga die gewoon aanschaffen.

Anouar15 als ik voorop rijd zijn we ook maar met zn 2tjes met de groep rij ik gewoon als 2e. En hij is idd totaal niet dominant.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:16

zelf heb ik een arabiertje die dus ook niet voorop durfde en altijd achter een ander aan liep. Ik raad je aan om voorlopig(tis wel minder gezellig) even alleen met je paard naar buiten te gaan , als dat een tijdje goed gaat en je rijdt weer met een groep mee heeft je paard al wat meer zelfvertrouwen gekregen maar ja verwacht niet dat het meteen goed gaat!! Straffen is onzin!! met straffen bereik je alleen maar dat je paard straks helemaal niet naar buiten durft het is nog een jong dier dus helemaal gevoelig voor signalen van jou afkomstig. Wanneer je paard wat meer zelfvertrouwen heeft gekregen gaat ie wel voorop, succes!!!!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:19

Nee, een paard leeft normaal in een kudde, daar gaan dominante paarden voorop en zo steeds minder dominante paarden tot de minste, die staat achteraan. Jouw paard is dus niet zo dominant en denk als hij voorop moet dus ' Ojee, dit mag ik niet...'

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:37

Als ik dit zo lees amg ik blij zijn met mijn 4 jarige die super verkeersmak is,die gerust in een groep voorop gaat,ook alleen naar buiten kan..

Las dat het al wat beter ging ! ga zo door !

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:37

Je zegt zelf al dat hij NIET durft, als jij hem op advies van dat meisje dus zou straffen, geef je hem alleen nog maar meer redenen om niet te galopperen.
Je zou eens langst elkaar kunnen proberen, weet niet of je dat al gedaan hebt?
En dan kan degiene die langs je galoppeert een beetje inhouden zodat jij iets naar voren komt en zo steeds iets verder. Succes iig!