Gewoon je basisopleiding doen en daarnaast om je heen gaan kijken hoe je het kunt aanvullen. Als je aan het werk wilt in de paardenwereld op een "alternatievere" manier, is er geen betere ingang dan kennis van het reguliere! Ik spreek uit ervaring!
Zelf ben ik EquiLibreTrainer, zo "alternatief" als maar wezen kan....maar waar ik het respect voor wat ik doe mee verkrijg, is dat ik snap waar het begint. Ik draai al 22 jaar mee in de paarden, ik snap dat maneges geld moeten verdienen, ik snap dat mensen soms zoekende zijn of niet beter weten, ik snap waar mensen staan die nog nooit hebben beseft dat er zoiets als paardenpsychologie bestaat. En daar begin ik, en omdat ik die wereld OOK ken en me er OOK thuis in voel en me erin kan rondbewegen, kan meepraten, kom ik met mijn eigen ideeen, vaardigheden en kennis veel gemakkelijker bij iemand "binnen" zal k maar zeggen.
Ik kan ook op een paard stappen en een goede dressuurproef rijden, longeren met toeters en bellen, weet ik veel wat. Het bijt elkaar namelijk allemaal helemaal niet. Niet zozeer "WAT" je doet, maar vooral "HOE" je dat doet, maakt je 'n "horseman". De eeuwige dooddoener, maar zo is het.....
Gewoon je opleiding volgen, tentamen maken en meteen uit je hersenen lozen waar je het niet mee eens bent, opslaan en meenemen waar je wel wat aan gaat hebben, en daarnaast op zoek gaan naar meer inhoud op andere gebieden. Er is zoveel te doen op "paardenpsychologiegebied" ondertussen, je hebt het voor het uitkiezen! Ik heb ook twee studies naast elkaar gedaan, Agrarische Hogeschool en die tot EquiLibreTrainer. Ik heb nu een HBO-papiertje en de Ing-titel voor m'n naam en daar word je nu eenmaal serieuzer mee genomen..... Ben nu erg blij dat ik doorgezet heb en dat velletje toch gehaald heb!
Greetz,
Licorne