Wat zou jij doen; wel of niet rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Wat zou jij doen; wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:38

Heey Bokkers,

Wat zouden jullie doen in dit geval:
Ik ben zo'n anderhalve week geleden hard op me rug gevallen door een val van een paard en heb daarbij me rug gekneust. Dit was op zaterdag 10-9 heb de zaterdag erop niet gereden.
Nu zegt de huisarts dat ik weer op het paard kan maar als het pijnlijker wordt dat ik gelijk af moet stappen.
Als ik ga rijden en me paard geeft een bok is de kans er dat het in me rug schiet en als ik er vanaf zou vallen zou ik nog verder van huis zijn.
Nu vraag ik me af of ik niet beter nog een weekje kan wachten met paardrijden. Wat zou jij doen?
Ter info: ik rijdt op een jong paard wat nog wel eens wil bokken en de kans op een onvoorspelbare beweging is er.

Hopelijk kunnen jullie me helpen

love_FlAmE

Re: Wat zou jij doen; wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:40

Hoe moeilijk het ook is, ik zou nog ff wachten. Beter nu een weekje langer wachten dan erop kruipen en das miscchien vallen en nooit meer kunnen rijden! Ik wens je alleszins veel beterschap toe.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:41

Ik zou nog een weekje wachten...

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:42

zeker een weekje wachten nog beter 1 weekje even niet paardrijdne dna dalijk nooit meer toch

Lautj_Moedj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:45

Ik heb zelf mijn rug vorig jaar gekneust gehad en toen heb ik een maand of 2 niet gereden. Dus ik zou als ik jou was nog ff wachten.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:48

idd Wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:15

Ik zou naar de fysio gaan en horen wat die ervan zegt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:29

Ik zou egt wachten. Als je er weer vanaf valt. Hoe ervaren je ook rijd een jong paard kan rare sprongen maken. Als het dan in je rug schiet moet je mischien veeeel langer wachten. Wel fijn dat je er nog op durft

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:30

Ik zou er weer op gaan, maar een beter plan is wachten, denk ik. Tenzij je zelf aanleg hebt om snel 'bang' te blijven na een val. Dan kan je er beter eventjes op, al is het maar een rondje stap en draf.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:31

een beetje langer wachten is beter dan er op te kruipen en het harder te krijgen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:02

Wachten! Je hebt maar een rug, paardrijden kun je over 2 weken ook nog

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:48

Ik zou ook wachten! Idd net wat manonnetjoe zegt, paardrijden kun je over 2 weken ook nog, maar de kans is groot dat als je er nu opstapt en er gebeurt iets, dat je rug voor de rest van je leven vernichelt is. En geloof me, dat is niet fijn! Misschien is het ook een idee om met een bodyprotector te gaan rijden?

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:50

Ik zou ook wachten.beter een weekje extra dan korter.Gewoon je paardje lekker longeren anders.Of iemand anders erop zetten die genoeg ervaring heeft

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:50

je krijgt spijt al sje niet wacht! ik ken zulke verhalen van mzelf.. ik dacht ag op mijn verzorgpony een fjord van 1,32 en erg lief kan ik wel een 10 minutjes op stappen! nou niet dus! wacht gewoon een week neem het zekere voor het onzekere!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:35

Ik zou ook nog even wachten, voor je nog meer last krijgt..

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:23

Ik heb hetzelfde, maar dan met mijn knie. Als ik heb paardgereden doet het gewoon ontzettend pijn . Ik heb nu 1 week niet gereden, maar word wel iets beter.

Hoop dat je rug snel weer over is

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 17:59

Bedankt voor alle reacties en tips die jullie geven. Ik heb besloten om nog niet te gaan rijden. Het ging namelijk wat beter maar heb nu een terugval en het doet enorm pijn en als het zo door blijft gaan dan ga ik terug naar de huisarts.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:22

Gewoon wachten tot je volledig hersteld bent. Je hebt maar 1 rug en daar moet je wel zuinig op zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:56

ik heb hetzelfde met gekneusde ribben (en knie), ik durf ook niet op te stappen omdat ik normaal nog steeds behoorlijk last heb (anderhalve week geleden gebeurd) maar begin het wel steeds erger te missen...
Verstandig bekeken, kan ik beter nog wachten totdat het nog maar zelden pijn doet... Zal ook in jullie gevallen gelden denk ik...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:30

Ja lekker wachten. Je paard is nog jong dus die kan ook wel ff wachten. Anders lekker longeren. Wordt ie ook goed sterk van. Stel er gebeurt iets dan kan je niet reageren zoals je normaal doet en schrikt je paard van je wellicht raakt dan ook het paard van slag. Helaas.... gewoon lekker rustig aan doen...

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:29

Sorry, maar ben het er niet helemaal mee eens. Als er alleen kneuzingen zijn is beweging juist het beste. Ga lekker een staprondje maken met je paard. Even voorzichtig op- en afstappen, het rijden zal reuze meevallen en je zal je erna zeker soepeler voelen. Je spieren zijn stijf door de kneuzing, maar niet beschadigd waarschijnlijk. Die stijfheid zal je er juist uit rijden. Dus ga lopen, fietsen en rijden!
(ik ben fysiotherapeut en manueel therapeut voor mensen en paarden)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:30

love_FlAmE schreef:
Hoe moeilijk het ook is, ik zou nog ff wachten. Beter nu een weekje langer wachten dan erop kruipen en das miscchien vallen en nooit meer kunnen rijden! Ik wens je alleszins veel beterschap toe.

ik ga mee

NF_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:34

ik denk niet dat je moet gaan rijden..strax als je er weer afvalt kan je misschien helemaal niet meer rijden en misschien wel erger..dus ik zou gwoon niet gaan rijden..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 21:45

Ik weet zelf dat je dan het beste wel kan bewegen en alles en dat doe ik ook wel maar ga toch ngo niet rijden want ik heb zelf het idee dat er echt iets niet goed zit. Onder in me rug rondom me SI-gewricht blijft het irriteren en bovenin tussen me schouderbladen daar knapt en knoept er van alles. Heb ondertussen ook nog last van me nek door de val en een oude blessure begint ook weer te zeuren. Maar ja het gaat allemaal weer over en het komt vast weer goed. bedankt voor alle reacties. De val is btw 2 weken geleden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:59

Haha, bij mij zei de EHBO-arts ook dat ik vanaf de 2e dag weer moest proberen te gaan bewegen, maar toen ik vroeg of ik weer op een paard mocht klimmen als ik geen last meer had, zei ze dat het mocht, maar dat ik het de eerste tijd wel uit mijn hoofd zou laten
Daar had ze helemaal gelijk in...

Bewegen is natuurlijk goed, maar wel gecontroleerd.
Een paard is een vluchtdier en kan altijd ergens van schrikken of een onverwachte beweging maken. Die onverwachte beweging is normaal niet zo'n probleem, maar als je flink spierpijn hebt, of gekneusde lichaamsdelen, dan lukt je het veel minder goed, tot niet om het goed op te vangen. En je hebt kans dat je daardoor extra last krijgt of zelfs opnieuw ten val komt.

Bewegen dus prima, maar op een paard gaan zitten... is in mijn ogen een extra risico nemen...