Welke deken .. Flees of wol ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dymphi

Welke deken .. Flees of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:21

Heei,

Ik heb en fjord, en ben van plan om in de winter geen deken op te doen .. maar dan gaat hij natuurlijk na het rijden wel heel erg zweten!!

Nu aan jullie de vraag ; Wat is beter een wollen zweetdeken .. of gewoon een fleesdeken

Groetjes Dymphi

AllejandroJarig

Re: Welke deken .. Flees of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:24

Je schrijft ' fleece ' .

Verder vind ik 'fleece' fijner dan wol omdat het sneller droog is en minder zwaar ( mijn ervaring ..)

Wol lijkt mij persoonlijk erg warm

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:03

Ik vind wol prettiger. Waarom weet ikeigelijk niet echt. Ik heb er een beter gevoel bij. Fleece wordt ook zo snel statisch.
Voor mijn gevoel is wol wat steviger, wat degelijker. Maar vraag me niet waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:15

Ik vind wol ook fijner. Bij fleece blijft het zweet er zo op liggen, bij wol trekt het erin. Wol gaat volgens mij ook langer mee.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:15

janne 19 volgens mij is het andersom: Wol ligt het er bovenop en fleece trekt t erin

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:26

Persoonlijk hou ik meer van een wollen deken. Ik dacht dat het er bij wol in trekt en het er bij fleece bovenop blijft liggen dat ik ook de reden waarom wol minder snel droog is. Maar een wollen deken is wel veel warmer als een fleece deken. Voor een paard met een wintervacht is dat niet ideaal. Fleece is lichter, sneller droog en kouder als een wollen deken. Wol is warmer, het zweet trekt er beter in en het is zwaarder. Aan jou waar je voorkeur ligt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:54

Voor mijn fjord heb ik 2 dikke fleece dekens! en naar een half uur heb ik een tip top droog paard! fleece vind ik niet zo prettig alleen als het te warm is voor een wollen maar te koud om nat naar buiten te gaan

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:01

Ik heb een wollen deken. Gewoon omdat hij veel steviger is en omdat ik het mooier vind. Mijn paard heeft een behoorlijke vacht in de winter en ik doe hem er eigenlijk pas op als ik afstap. Niets aan de hand, ze heeft het nog nooit te warm gehad volgens mij en heb ik het idee dat ze het te warm heeft kan ik de deken net zo goed niet gebruiken. Zie het als een tweede vacht. het vocht kan er gewoon uit als het te warm is.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:34

Ik gebruik 's winters mijn wollen deken, en in de zomer fleece

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:45

Als jouw paard verder geen deken op krijgt - zou ik toch echt voor fleece gaan.
Een wollen deken wordt dan al gauw te warm.
Wel de fleece er op tijd vanaf halen hé! anders wordt hij nat aan de binnenkant en krijgt je paard het juist koud.

Zelf heben mijn paarden wel een deken op en gebruik ik dan wol na het rijden, omdat dat warmer is.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:12

@superwoman maar een wollen deken neemt veel meer vocht op dan fleece en zolang heb je een zweetdeken toch niet nodig.
Mijn fjord heeft 2 wollendekens en als ik gereden heb krijgt ze die om naar het uitstappen als het onder nul is. bovennul stap ik haar op adem en dan nog een beetje napoetsen en dan is ze wel droog. die van mij heeft ook geen deken in de winter.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:29

Ik heb voor mijn paard een fleece en een wollen zweetdeken
de wollen is over het aqlgemeen wel warmer maar ik vind dat mijn paard sneller droog is onder de wollen bij de fleece heb ik altijd (bij mijn paard) nog zweetplekken die niet in de deken trekken.

badstof heb ik ook gehad bij mijn pony die is totaal niet warm en ook niet sterk (voor slopers) maar werkt even goed als fleece is wel minder warm en goedkoper

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:41

[***] schreef:
Ik vind wol ook fijner. Bij fleece blijft het zweet er zo op liggen, bij wol trekt het erin. Wol gaat volgens mij ook langer mee.

Ik heb zowel wol als fleece. Bij beide komt het zweet er bovenop te liggen. Als ze hem een poosje op hebben ligt er een hele waas van vocht op en dat geldt zowel voor wol als voor fleece.

Ik gebruik voor dagelijks fleece en als ik show of wedstrijd moet rijden neem ik de wollen mee. Die zijn donker blauw met zo'n mooi blauw wit groen biesje erlangs, supersjiek.

Belangrijk voordeel van fleece: Je dondert ze zo in de wasmachine zonder problemen voor de deken of de wasmachine. Dat zou ik met wol niet doen, vandaar de fleece voor dagelijks.

Belangrijk: Neem een dunne. Mijn ponies komen ook enorm dik in de vacht en als de deken te dik is blijven ze zweten. Met zo'n dunnetje gaat het prima.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:01

ik ga voor fleece.
lichter, zweet mooi boven op.
doe hem niet te lang op.
fleece is ook makkelijker te wassen, goedkoper en droogt sneller.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:51