waar steunt het paard nou op??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

waar steunt het paard nou op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 14:28

Zoals de titel al luidt, op welk deel van de hoef steund een paard/ pony nou op???

Groetjes

Marije_jiplover

Re: waar steunt het paard nou op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:36

Op de draagwand, in het geval van een paard op ijzers en op de steunselen, de straal, de draagwand en de zool in het geval van een paar op blote voeten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:26

Volgens traditioneel bekappen: De hoefwand en hielen/verzenen
Volgens Natuurlijk bekappen: hoefwand, hielen/verzenen, straal een zool.

Ik ga voor natuurlijk bekappen, maar dat was je vraag niet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:45

Mijn paard wordt traditioneel bekapt (staat voor ook op ijzers), maar de zool draagt bij zijn achtervoeten wel mee hoor!
Mijn post was dus gebaseerd op 'traditioneel' bekappen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:03

huh?
ik heb jarenlang "gewone"hoefsmeden gehad en bij allen steunt het paard op de straal, de hoefwand en de verzenen

de zool gedeeltelijk, soms is dat wat holler en steunt een paard er niet op, andere keer is het wat meer gevuld en zteunt ene paard er wel op, persoonlijk heb ik liever dat een dier alleen steunt op wand, straal en verzen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:30

Mij is altijd verteld dat als een paard op de straal loopt hij kreupel gaat lopen. Dat is mij verteld door traditionele hoefsmeden.

Door me in het natuurlijk bekappen te verdiepen ben ik erachter dan dat onzin is. Mijn paard wordt natuurlijk bekapt en loopt dus op de straal, maar ik wordt door bijna iedereen 9ook hoefsmeden) raar aangekeken en ongeveer voor gek verklaart.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:46

Je kunt je paard overal op laten lopen ,afhankelijk hoe je hem laat bekappen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 20:49

Mijn pony is pas bekapt gewoon traditioneel en hefet bijna niks meer en loopt op de straal maar kan bijna niet meer staan of lopen. vandaar dus dat ik me dit afvroeg. met de dagen mee loopt ze wel beter maar mijn eerdere hoefsmdi die bekapte ook traditioneel maar als hij bekapte had zagen d'r hoeven er heel anders uit, dan nu.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:52

Het paard loopt daarop wat ze met natuurlijk bekappen verwijderen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:05

CarolShadow schreef:
Mijn pony is pas bekapt gewoon traditioneel en hefet bijna niks meer en loopt op de straal maar kan bijna niet meer staan of lopen. vandaar dus dat ik me dit afvroeg. met de dagen mee loopt ze wel beter maar mijn eerdere hoefsmdi die bekapte ook traditioneel maar als hij bekapte had zagen d'r hoeven er heel anders uit, dan nu.

Veel paarden die overstappen van traditionel bekappen naar natuurlijk bekappen ,zijn gevoelig op de straal. Het is vaak een kwestie van gewenning

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:21

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:05

Ik ben ook van mening dat de straal contact moet maken met de grond.

Maar waarom snijden de meeste hoefsmeden de straal dan een stuk weg zodat hij geen contact meer makt met de grond?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:32

De paarden die bekapt worden door de hoefsmid bij mij op stal (traditioneel dus) lopen gewoon op de straal, zool, hoefwand en verzenen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:48

Paarden in het wild lopen op straal, hoefwand en buitenste rand van de zool. Waarbij de hoefwand dus nooit uitsteekt ten opzichte van de zool.

Bij natuurlijk bekappen wordt dit zoveel mogelijk gerealiseerd.

Laat ik mijn paard een maand op een deels verhard paddock staan, dan is inderdaad aan het eind van die maand de hoefwand gelijk aan de zool en raakt de straal de grond (deze is over het algemeen ook gelijk aan de hoefwand en zool). Dit is dan ook de vorm in welke ik de hoeven probeer te houden nu ze op een onverhard stuk staat.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:52

Anouar15 schreef:
Mij is altijd verteld dat als een paard op de straal loopt hij kreupel gaat lopen. Dat is mij verteld door traditionele hoefsmeden.

Door me in het natuurlijk bekappen te verdiepen ben ik erachter dan dat onzin is. Mijn paard wordt natuurlijk bekapt en loopt dus op de straal, maar ik wordt door bijna iedereen (ook hoefsmeden) raar aangekeken en ongeveer voor gek verklaart.

idem hier.
Ik heb eerst verschillende hoefsmeden moeten vragen om er de ijzers af te halen. Geen enkele die dat wou doen Kreeg zelfs nog een verwijt naar mijn hoofd geslingerd "ik heb er voor gestudeerd, en jij weet niet eens waar je het over hebt!"
Heb uiteindelijk een andere smid gevonden die het wel met me eens is, en het resultaat is super!

Ontopic: op ijzers steunen ze idd op de hoefwand (daar waar het ijzer zit zeg maar)
Zonder ijzers / natuurlijk bekappen: op straal, de draagwand en hoefwand. Net zoals paarden in het wild.
xxx

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:31

ellepel schreef:
huh?
ik heb jarenlang "gewone"hoefsmeden gehad en bij allen steunt het paard op de straal, de hoefwand en de verzenen

Inderdaad, mijn paard word door een traditionele smid bekapt en steunt ook op de straal, de hoefwand en de verzenen. Heus niet alleen natuurlijk bekappers hebben dit bedacht hoor, alleen noemt mijn hoefsmid dit: gewoon bekappen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:43

Maar kan iemand mij dan vertellen waarom alle hoefsmeden die ik ooit gezien heb de straal een stuk wegsnijden zodat die geen contact maakt met de grond?
Niet aanvallend bedoeld, maar daar ben ik dan wel nieuwschierig naar.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:45

Antheman schreef:
CarolShadow schreef:

Veel paarden die overstappen van traditionel bekappen naar natuurlijk bekappen ,zijn gevoelig op de straal. Het is vaak een kwestie van gewenning

De pony is niet overgestapt, ze is nu ook gewoon traditioneel bekapt