paard moeilijk te pakken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__baron__

paard moeilijk te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 12:03

Ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaardje maar nu zit ik met een probleempje

Het paard heeft al 1.5 jaar niemand meer op zijn rug gehad en vind het maar niets dat dat nu weer gebeurt }>

Hij staat met nog 2 andere paarden op een erg groot stuk land het zijn alle drie ontzettend lieve paarden maar nu komt het

het paardje (ruin) denkt soms dat hij nog een hengst is en nu is een merrie uit de wei hengstig en nu laat hij zich dus niet pakken met het gevolg dat het gewoon zijn zin krijgt omdat ik geen uren achter hem aan ga rennen

het ene paardje kan nog niet eens aan een halster meelopen en loopt continu achter het paard aan dat ik moet hebben wat dus uit loopt op een "drama" (wel ontzettend leuk een paardje wat niet alles doet wat jij wil) maar ook erg vervelend

Heeft iemand tips?

Met brokjes ook geprobeerd maar daar liep hij ook niet warm voor

mulp

Re: paard moeilijk te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:55

Heb dat ook een keer met 1 paard gehad.
Vervolgens heb ik alle paarden aandacht en iets lekkers gegeven en mijn eigen paard niets gegeven en ook geen aandacht. Binnen 2 dagen kwam ie op hangende ppotjes maar wel enigzins voorzichtig naar me toe........

Ik hoop dat je er iets aan hebt........ ieder paard is anders maar wie weet!!!

Suc-6

Mulp

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:11

mulp schreef:
Heb dat ook een keer met 1 paard gehad.
Vervolgens heb ik alle paarden aandacht en iets lekkers gegeven en mijn eigen paard niets gegeven en ook geen aandacht. Binnen 2 dagen kwam ie op hangende ppotjes maar wel enigzins voorzichtig naar me toe........

Ik hoop dat je er iets aan hebt........ ieder paard is anders maar wie weet!!!

Suc-6

Mulp

Klopt, lukt bij mijn paard ook. Het lukt meestal zelfs al gelijk.
Gewoon je paard jaloers maken, en dan als laatste naar hem toegaan. Succes!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:20

Ja, als ik dat met die van mij doe, komt hij wel naar me toe.
Maar hij laat zich dus ook ECHT NIET pakken.
Alleen als ik hem in een hoekje drijf en zn kont al aan kan raken, dan loopt hij niet meer weg. (gek beest)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:08

sorry,maar ik persoonlijk denk dat dat met te weinig vertrouwen te maken heeft....ik kan me echt niet voorstellen dat mijn paardjes het op een lopen zetten als ik in de wei kom....
als ik ga rijden gaat het als volgt....ik roep het paard waar ik op ga rijden,doe de poort open,dan komt ze vanzelf af,en gaat de andere weide binnen.een beetje verder heb ik dan al zadel en zo klaargelegd,dan loop ik daar naartoe en komt ze achter me aan gewandeld en blijft dan staan waar ik blijf staan....dan borstel,zadel erop,gewoon singel lichtjes toe,kopstuk aan,beetje stappen,aansingelen,erop en hop,weg.....en zo gaat dat met allemaal,geen paard draagt bij mij een halster(alle ja,nu wel mijn nieuwe hengst die ik 2 dagen heb omdat ik dan niet weet hoe of wat,maar ook die maakt er ondertussen geen probleem meer van,dus binnen een paar dagen gaat ook zijn halster voorgoed af....
Paardjes moeten graag werken,graag naar je toe komen,en vertrouwen hebben in wat je doet,zoniet,zit de basis al niet erg goed vind ik.....werk dan eerst wat meer op vertrouwen voor je op dat paard gaat rijden

mulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:50

Ja dat klopt ze komen ook naar je toe als je ze roept alleen niet allemaal elk paard is uniek en moet anders behandeld worden.

Noortje (haflinger) die komt wel als ik roep, maar het welsh-je (spirit) niet altijd hoor!!!!! }>

En de tactiek met jaloers maken werkte goed bij spirit alleen is herhaling af en toe nodig. Ook de horsemanship tactiek wil werken als je daar mee begint, maar ook dat bij het ene paard gaat en werkt het sneller dan bij de ander.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:03

blijf er gewoon dom achteraan lopen! die van mij deden ook altijd zo iritand. en op een geven moment heb ik hun dus 2 dagen in de wei laten staan dag en nacht en de keer dat ik ze opkwam halen kwamen ze op me afgestormt die van jou gata dat denk ik niet doen. maar ga een een stuk met hem aan de hand wandelen oid waarschijlik weet hij dta als jij e wei inkomt hij weer MOET lopen en vind hij daar geen barst aan.. maak het leuk voor je paard!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:41

ik snap ff niet wat je paarden 2 dagen dag en nacht op de wei laten met ze te pakken te maken heeft.....van nature horen paarden idd wel dag en nacht op de wei,zomer,winter,en daar ga je ze heus niet mee straffen hoor,integendeel.......
Het probleem zit hem idd in het feit dat ze het niet graag doen,en niet graag met jou meegaan,en dat zit de basis niet juist,das al

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 12:57

dank je voor de reacties maar het is niet zo dat ik hem helemaal niet te pakken kan krijgen maar het komt voornamelijk omdat het andere paardje hengstig is

Voor de rest is het een superpaardje wat normaal al bij het hek staat als ik aan kom fietsen en blij hinnikt alleen de andere (jong beestje) kent helemaal niets en die doet niet anders dan achter iedereen aanlopen

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:09

een vriendin van mij had dat probleem ook.die kwam sowieso moeilijk, maar als zijn vriendin hengstig was,kwam ie helemaal niet.de merrie kwam wel altijd gezellig,en toen namen we die maar mee en dan wou de andere ook wel.

maar het probleem was er sowieso, toen heb ik tegen haar gezegd om ook eens gewoon de wei in te lopen,zonder halster en met een wortel, naar hem toe lopen, aaien wortel geven en weer weg gaan.zo weet ie nooit wat er gaat gebeuren.helpt perfect

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:21

tengeltje11 schreef:
ik snap ff niet wat je paarden 2 dagen dag en nacht op de wei laten met ze te pakken te maken heeft.....van nature horen paarden idd wel dag en nacht op de wei,zomer,winter,en daar ga je ze heus niet mee straffen hoor,integendeel.......
Het probleem zit hem idd in het feit dat ze het niet graag doen,en niet graag met jou meegaan,en dat zit de basis niet juist,das al

paarden die 's nachts op stal staan en daar gevoerd worden staan 's ochtends aan de draad te wachten en komen daarna gewoon braaf mee binnen dus blijkbaar toch een straf voor ze.

En ik snap totaal niet wat het niet graag van de wei komen met 'de basis' te maken heeft. Natuurlijk staan ze liever op de wei met vriendjes dan voor jou aan het werk te moeten! Ik blijf ook liever thuis dan naar mijn werk te gaan.
----------------------
TS: misschien kun je hem af en toe alleen vangen om binnen wat lekkers te geven en te knuffelen en daarna weer los zetten? Het probleem is meestal dat ze weten dat ze aan het werk moeten.

Die merrie wordt nog wel vaker hengstig dus ja, je moet het leuker maken om met jou mee te gaan dan om in de wei te blijven met de merrie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:24

Er zijn een paar dingen aan de hand. een paard dat zich niet laat pakken is meestal zo omdat hij het niet prettig vindt wat daarna komt. Daarom is het belangrijk paarden niet alleen te vangen om te trainen, maar ook eens om alleen te borstelen.
wat enorm helpt is paarden vangen om z eop stal eten te geven. Dan komen de meeste al aanrennen zodra je in zicht bent.
Maar met zo´n hengstige merrie er bij is het lastig. Kun je niet de hengstige merrie ook uit de wei halen (dus alleen het hek uit) en dan weer terug zetten?
Verder geldt voor lek paard hetzelfde, erachter aan blijven lopen in een normaal tempo tot hij het opgeeft. Dan niet ineens naar het halster grissen, maar gewoon een klopje geven en rustig het halster pakken of omdoen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:45

tengeltje11 schreef:
ik snap ff niet wat je paarden 2 dagen dag en nacht op de wei laten met ze te pakken te maken heeft.....

Wij hebben paarden die dus snachts gewoon binnen staan..
Dus heb ik ze toen ze niet wilde komen gewoon 2 dagen in de wei laten staan en daarna wilde ze wel komen hoor! Onze paarden krijgen als ze naar binnen gaan altijd savonds hun brokken met muslie. komen ze niet dan krijgen ze het ook niet makkelijk zat. heb ik maar 1x hoeven doen en nu komen ze netjes!

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 18:37

haha grappig maar in ieder geval bedankt

EN ik rij ook niet alleen met hem hoor ik borstel ook regelmatig en zet hem dan gewoon weer terug in de wei en dat was er laatst dus ook aan de hand hij had er gewoon geen zin in

Maar toen ik vanmiddag aankwam stond hij al klaar hoor bij het halster.... misschien toch een beetje schuldgevoel hahaa

maar allemaal bedankt voor de reacties

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:11

dat paarden liever in de wei staan met vriendjes dan naar je toe komen en werken is niet waar hoor,als ik mijn paardjes roep,hek open zet(en dan zien ze het zadel al liggen en weten heel goed wat komen zal),dan komen ze,ze hebben geen halster aan,nooit,dan lopen ze gewoon naast me mee tot aan het zadel,borstel er ff over,zadel erop,kopstuk aan en lekker rijden....als ik gedaan heb,idem,alles af,naar het hek wandelen,paardje komt meewandelen,hek open,en paardje gaat weer de wei binnen.....en zo doen ze dat allemaal,zelfs al staan ze hengstig.
En ik geloof persoonlijk niet in iets bereiken door eten te geven,in het wild krijgt een paard enkel te eten van paarden die onder hem staan,op de duur krijg je daar alles behalve respect voor terug.....