Stress paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Stress paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 08:56

[i] Hoi,

Ik heb een 6 jarige kruising new forest x Welsh, deze is zijn hele leven al best druk en stress gevoelig. Wat versta ik onder druk, nou hij loopt zo weken prima en ineens is er iets gebeurd of waait/regent het dan is hij heel erg kijkerig en schrikkerig en wilt hij niet normaal ontspannen stappen, hij is op zulke momenten ook heel erg met zichzelf bezig.
Wat doe ik ertegen: proberen hem op zijn gemak te stellen in stap vele afwendingen rijden, tot hij ontspant en dasn weer rustig wegdraven en overgangen rijden met veel wendingen om hem bij de les te houden, toch lukt dit niet hij is zo met zichzelf bezig dat er eigenlijk niks met hem te doen valt, op een gegeven moment wordt hij zo druk dat hij ook erg naar zijn borst gaat happen.

Op dit moment gaat het weer goed met hem, maar toch ben ik aan het kijken voor verschillende voedingssupplumenten of rustgevende middelen, maar dan wel op kruiden/homeopatische wijze.

Op de paardendrogist zag ik wat verschillende dingen die mij aanspreken namelijk: Pavo nerv control, Relax en Easy Going. wat zijn jullie ervaringen hiermee, of heeft iemand tips voor mij.
Alvast bedankt

Groetjes Kim

SummerRemedy

Re: Stress paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:08

Mijn pony was ook erg nerveus, ik heb toen pavo nerv control gegeven maar ik merkte niet echt verschil.. Inmiddels is ze een stuk rustiger, is ze vanzelf geworden. Ben gewoon stug doorgegaan met waar ik mee bezig was en veel dingen ermee doen en ze is nou aardig rustig.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:01

Ik heb ook Pavo nerv control en bij mij helpt het wel!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 10:21

Oke en na hoelange tijd merkte dat het werkte, gebruik je het elke dag, en wat merk je precies ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:31

dat op zijn gemak stellen zou ik een beetje gaan vergeten als ik jou was.....
ik heb namelijk ook zo'n dier

stel ik hem op zijn gemak, heeft hij een extra reden om nog kijkeriger te worden... ik ga gewoon als hij gek gaat lopen doen een liedje zingen, als je zingt word je ademhaling rustig en paarden reageren daarop....

kijk een beetje naar je voeding, geef je misschien een teveel aan krachtvoer? sommige dieren reageren daar sterk op.

de muesli zonder haver van Havens is een erg goed voer, de mijne krijgt daar meer 2x per dag een halve schep van per dag naast 3x hooi en doet het daar heel goed op.

verder nog; ik had ook de neiging om als mijn pony druk werd om dan te gaan stappen om hem rustiger te krijgen.
nu doe ik het tegenover gestelde!

word hij kijkerig en druk, ga ik juist aandraven, galopje erbij, veel heen en weer schakelen, dan word hij veel sneller rustiger....

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 11:35

Oke thanks, hij krijgt pavo biks en dan 's morgen 1/2 kg en 's avond ook 1/2 kg daarnaast krijgt hij kuilgras. hij loopt elke dag 1,5 uur de ene keer is het dressuurtraining en adere keer weer fanatiek naar buiten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:40

Ben het eens met Ellepel. Zelf rustig blijven (ademhaling!!!) en gewoon aan het werk zetten. Uitlachen kan soms ook geweldig werken, dan zijn ze beledigd en jij ontspant daarbij goed.

Voer kun je ook heel veel last van hebben, sommige paarden reageren heftig op haver, anderen op suiker, etc.

Voer je droog hooi of (voordroog)kuil? Diverse paarden (vooral als er arabisch bloed inzit) kunnen niet tegen kuil. Dat zit niet in eiwitten, maar in de omzetting naar "zuur". Paarden die daar last van hebben zijn druk en "onbereikbaar", je komt dan dus niet door. Droog hooi is dan dus de remedie.

Succes met uitzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:58

dat uitlachen klopt helemaal!

had het afgelopen week nog, de bak waar ik al jaaaaaren in rij blijft natuurlijk eng he?

dus inderdaad, weer in een bepaalde hoek reden om e rkeihard van door te gaan, maar in plaats van te schrikken( ben er nu wel aan gewent) en hem meteen terug te nemen naar stap, dreef ik hem juist ana en zette er een galop in en moest ik zooo lachen!

en wat denk je?
niks geen geklier en geschrik meer

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 12:15

oke jij hij krijgt kuil, en het is een krusing new forest welsh daar zit wel een percentage arabierenbloed in. ik zal hem morgen eens flink uitlachen als hij raar doet

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:24

niet zo hard lachen dat je eraf rolt!
Denk dat je hier erg goed geholpen bent door ellepel en waratje.
Denk ook dat het hem zit in de omgang ende reactie op elkaar, niet zozeer in het voer (tenzij je er dagelijks 5 kilo haver in duwt natuurlijk).
Succes ermee!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 12:38

haver krijgt hij al helemaal niet. ik ga morgen rijden en mocht het niet goed gaan, ga ik me er niks van aantrekken en gewoon doorgaan alsof er niks aan de hand is