komt winterhaar uit de genen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

komt winterhaar uit de genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 22:47

Ik heb mijn paard sinds gister met een dun zomerdekentje opstaan. Hij staat in een binnenstal waar alles pot dicht gaat s'nachts.
Nu kwam de staleigenaar naar mij toe dat het nog veelste warm is voor een deken. Ik dus gezegd dat het een dub katoenen dekentje is en dat het in mijn ogen geen kwaad kan.
En dat ik mijn paard geen teddy beren vacht wil laten kweken. En ook niet wil scheren.
Maar volgens hem is het echt veelste warm voor een deken. Dat gaat jeuken waardoor hij weer gaat rollen. En zich dan makkelijk vast rolt. Als dit s'nachts gebeurd gaat hij dood volgens hem.
Ik ben zelf zo onzeker als wat en begin nu toch te twijfelen of ik er wel goed aangedaan heb om hem een zomer dekentje op te geven.

Volgens heeft dekens opdoen ook geen nut omdat dat met de genen te maken heeft.
Ik heb altijd gedacht dat het met de lengte van de dagen te maken heeft.

Wie heeft er nu gelijk en is dit gewoon onzin wat hij zegt. Of is het toch beter de deken af te doen?

Alane

Re: komt winterhaar uit de genen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:55

De pony van mijn dochter krijgt geen teddywintervacht en MOET onder de dekens...
je kunt wintervacht tegenhouden door de dagen te verlengen met kunstlicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:14

De aanleg voor een dichtere vacht (meer follikels per vierkante cm huid) is zeer zeker in de genen meegegeven. Maar de lengte van de vacht heeft daar niets mee te maken. Mijn oudere merrie komt uit Canada, is op vierjarige leeftijd geimporteerd, maakt niet uit hoe vroeg ik ieder jaar met dekens begin, maakt niet uit hoe lang ik het licht op stal aanlaat: ze kweekt een wintervacht waar menige Teddybeer jaloers op is, en ik moet haar hoe dan ook scheren. Nu heeft ze ook een broertje dood aan dekens, dus ik laat haar zo lang mogelijk zonder staan. Haar dochter van inmiddels 3,5 jaar heeft nooit de strenge Canadese winters meegemaakt, en heeft toch van haar moeder de dichte vachtstructuur meegekregen, maar is op dit moment nog echt niet in wintervacht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:39

Nikita (pony) heeft toch wel een behoorlijke vachtdichtheid maar geen lengte in de haren... en ze is echt helemaal blij als de deken er op gaat s'avonds..

@cassidy:
waarom zou jou oudere merrie de vachtlengte niet mee kunnen geven aan haar kinderen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:56

Ik denk eerder dat het invloeden van buitenaf zijn die de vachtlengte stimuleren. in de huidige situatie, en het jaar daarvoor. En het maakt ook heel veel uit of een paard van nature een kouwkleum is, of het niet zo snel koud krijgt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 08:29

Hij zijn zomer dekentje nu 2 dagen op. Kan ik hem vanmiddag dan nog gewoon afhalen? Zonder dat hij kouvat ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:36

het word vanmiddag 20 graden!!!!!

dus dan kan die echt wel af hoor, gooi hem er tegen een uur of vijf wel weer op, dan gaat het weer afkoelen.

de mijne heeft de pech dat er niet iemand is die zijn ongevoerde regendeken er af kan halen dus heeft hij het wel warm... tja..is niet anders dan he?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:57

Nee dat probleem heb ik dus ook eigenlijk..
Overdag is het eigenlijk te warm voor een deken maar s'nachts is het hartstikke koud hoor!!
Hij word ook op de wei gezet met een ongevoerd regendek die er niet afgehaald word...
Nu heb ik mijn moeder zover die haalt hem er uit haar werk even af..

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:57

Voordat Mexx bij ons kwam (paarden staan dag en nacht op stal, zomers op land) stond hij overdag op 't land, 's nachts op stal zonder deken. Hij had dan ook een lekkere teddy vacht toen hij bij ons kwam (december) we hebben hem toen geschoren, dekentje erop, zag er prima uit.

Dat jaar erop wilden we hem eigenlijk niet scheren omdat dat toch best wel een "gevaarlijk" karwei was geweest dat jaar ervoor. Dus toen het wat kouder werd dekentje erop, als het vroor extra dekentje, en Mexx heeft de hele winter een mooie dunne vacht gehouden. Terwijl de meeste andere paarden bij ons op stal 2x geschoren moesten worden.

Het lijkt mij dus niet echt in de genen te zitten maar meer in de "leefomstandigheden"