gezonde oude pony af laten maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HenrietteM

gezonde oude pony af laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:53

komt dit vaker voor volgens jullie?

Praktijkvoorbeeld uit mijn omgeving. Meisje is inmiddels vrouw met baan en vriend en eigen huis in een andere plaats dan haar ouders. Pony is te klein en inmiddels veel te oud om nog op te rijden. En staat al een paar jaar weg te kwijnen bij een boer.

Pony komt in de winter soms dagen niet buiten en weken niet onder de deken vandaan. Heeft al meerdere keren schimmel gehad.

Pony staat hele zomer buiten. Maar wel vaak alleen, met neurotisch gedrag tot gevolg.

Eigenaresse kijkt er eigenlijk niet meer naar om. En wil pony nu dus af laten maken. Maar beest mankeert niks. Is alleen te oud om nog op te rijden of te verkopen.

Komt dit nu vaak voor, dat paarden om deze reden worden afgemaakt?

SANEX

Re: gezonde oude pony af laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:03

Triest hoor, lekker dankbaar voor de tijd dat de pony je wel een ontzettend plezier heeft gegeven... De pony heeft haar vroeger goed gedaan, dan zou zij nu toch de pony ook nog een paar goed laatste oude jaren moeten geven ?
Het zal vast vaker voorkomen op deze manier, en dat vind ik sneu en ondankbaar tegenover zo'n dier.
Maar ken ook het voorbeeld uit mijn omgeving, ook kleine oude pony waar niet meer op gereden kan worden, eigenaresse inmiddels volwassen, maar wordt nog elke week uitgebreid gepoetst, staat in een kudde in de wei, wordt verwend en beschermd met dikke neusbontjes, snoepjes, borstelbeurtjes, kroelerijtjes enz enz
Die blijft daar net zolang mee door gaan tot de pony er letterlijk dood bij neervalt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:06

Ja,wat moet je hier nou ven zeggen.
In mijn ogen is die vrouw die pony niet meer waard.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:07

jeetje,
wat triest
erg ondankbaar,

ik hoop dat ik mijn paard mag houden tot zijn dood,
of hij dan niet meer bereden kan worden,maakt mij niet uit,
hij blijft mijn beste maatje,
wat hij mij geeft is onbetaalbaar en die liefde probeer ik hem terug te geven,het liefst tot aan zijn dood...

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:12

Ik denk dat dit wel vaker voorkomt, mensen staan er vaak niet bij stil dat een pony eigenlijk best wel heel oud kan worden (vriendin van mij had een fjord van 35 die nog bij haar vader op het land gewerkt had).

Mensen zijn dan denk ik toch vaak geneigd om zo'n beestje niet weg te willen doen maar er zelf ook niet meer echt naar omkijken. Zielig, als je dan zo gek bent geweest op je pony dat je hem niet weg wilt doen, zoek dan iemand die hem graag voor je wil verzorgen of verkoop hem op een leeftijd dat dit nog makkelijker gaat.

Ik hoop stiekum dat ik ooit kleinkinderen krijg die ook gek zijn op paarden, zodat ze later voor m'n pony's die nu veulen zijn kunnen zorgen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:15

tjah, dat is de realitiet. probleem is, dat je vaak niet meer van zulke pony's afkomt. niemand wil ze meer hebben. persoonlijk zou gruwel ik ervan. hier zou dit nooit voorkomen.
maar denk eens vanuit de pony op dit moment. kwijnt weg, geen aandacht,hele dagen op stal, oud. is het niet beter om hem lekker te laten gaan ipv een bestaan in de handel of nog erger, toch nog als rijpony?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:25

Ik denk dat het voor de pony beter is om afgemaakt te worden dan weken in een stal te staan zonder aandacht.

Maar eigenlijk moet die pony natuurlijk gewoon naar mensen die hem wel lekker willen vertroetelen.

Zag in de Bit een keer een artikel staan over een man van 85 jaar met een aantal pony's. Mijn eerste gedachte was dat zo'n oude man nog pony's heeft. Bleek dat de oudste pony 45 was die had hij dus aangeschaf toen hij zelf 40 was. 2 Andere pony's waren veulens van deze pony. 40 jaar vind ik helemaal geen rare leeftijd om een pony aan te schaffen en ja dan komt het vanzelf dat je oud bent en nog steeds een pony hebt. Denk inderdaad dat veel mensen zich dat niet realiseren als je een pony of paard aanschaft. Dat je er dan misschien tot je 85 aan vast zit.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:30

Tja, stel dat ik nu echt helemaal klem kom te zitten financieel gezien en de 22-jarige Gwenn niet meer kan onderhouden. Ze heeft bronchitis waar ze gelukkig totaal geen last van heeft als ze maar buiten gehouden wordt.
Dan zou ik allereerst proberen of ik haar in de natuurwei zou kunnen zetten waar ik minder voor haar zou moeten betalen. Zou dat ook niet gaan dan zou ik zeer serieus overwegen om haar in te laten slapen.

Waarom? Omdat ik het niet zou aandurven haar te verkopen uit angst dat ze dan verkeerd terecht zou komen.
Ik heb een verplichting naar die pony en dat is dat ik goed voor haar zorg. Als ik dat zelf niet meer zou kunnen kan ik dat een ander dan wel toevertrouwen? Wie koopt er nu een 22-jarige met geconstateerde bronchitis en een doorgezakte rug? Wie weet loopt ze nog 5 jaar lang even enthousiast als ze nu doet maar wat als dat niet zo is of niet meer zo is? Laat ik haar inslapen, dan weet ik dat ze tot de laatste snik een goed leven heeft gehad. Verkoop ik haar dan weet ik dat niet. De lengte van het leven doet er minder toe in zo'n geval wat mij betreft dan de gegarandeerde kwaliteit van leven.

Ik zal overigens alles doen om dat te voorkomen en als ze niet meer gereden kan worden gaat ze op de natuurwei van stal van haar pensioen genieten als haar dat gegeven is. Dat ben ik aan haar verplicht want ze draagt nu al zes jaar lang mijn nu 11-jarige dochter rond en ze is wat dat betreft de meest ideale kinderpony die je je maar voor kan stellen. Bovendien heb ik dankzij haar een fantastische pony (haar zoon).

Gisteren heeft ze trouwens nog even laten zien hoe hard ze kan in het bos, ik reed achter mijn dochter en de tranen liepen over mijn wangen dus het ging wel hard Ik hoop dat ze nog lang zo blijft als ze nu is.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:32

Ik vindt dat je wel gelijk hebt percy

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:33

en niet alleen dat.... maar als die pony nog in het handelscirquit terecht komt... dan liever een snel en mild einde...

je kunt je afvragen wat egoistischer is?
pony laten staan waar ie staat of aan zijn eind "laten" helpen of in de handel en dan alsnog slager met de kans op lang transport?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:35

Precies Alane, ook al denk je dat je het dier aan aardige mensen verkoopt, die kunnen haar ook weer doorverkopen met als gevolg dat je oude pony in de handel terecht komt en dat risico zou ik niet willen nemen.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 21:10

ja, ik ben ook geneigd te zeggen dat het zielig is.

Aan de andere kant..........alle dieren eindigen uiteindelijk bij de slacht.
En deze dus pas na 30 jaar.

why wait?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:38

Ik hoop niet dat ik het ooit mee ga maken dat ik om wat voor reden dan ook niet meer voor onze dieren kan zorgen, maar het is wel iets waar ik ook wel eens over nagedacht heb, wat moet er dan met onze dieren gebeuren? Ik ben niet van plan om ze als "oud vuil" te gaan behandelen. Weg laten kwijnen, vind het een walgelijk idee.

Maar mocht het ooit zover komen, dan weet ik vrijwel zeker dat ik onze dieren naar "stichting de paardenopvang" zou brengen, je doet dan afstand van je dier, zij worden en blijven dan eigenaar, en zoeken een nieuw tehuis voor je paard/pony, ook (oude) dieren waar niet meer op gereden mag worden.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:52

Het gebeurd vaker om verschillende redenen.
Bij ons in de buurt had iemand in haar testament gezet dat ze wou dat haar paardje ingeslapen zou worden als zij zelf zou overlijden. Ook omdat ze haar familie er niet mee wou opzadelen en omdat ze niet wil dat ze verhandeld zou worden. Ze had namelijk nog bijna nooit iemand op haar rug gehad en was al iets van 18 geloof ik.
Toen die vrouw overleed wou haar dochter hem heel graag hebben maar die had er het geld niet voor. De rest van de fam kon haar ook niet helpen en toen hebben ze de laatste wens van hun moeder toch maar nageleefd.
Ik baalde er wel goed van. Ik heb het beestje een beetje ingereden en zadelmak gemaakt en dan krijg je zoiets. Maarja ik zelf heb al moeite met 1 paard en geen geld om een tweede erbij te nemen.
Van de ene kant snap ik het ook wel maar van de andere kant zou ik het nooit kunnen. (die vrouw had ook het idee dat haar paardje dan nog bij haar zou blijven)