Eikels, slecht voor paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anneliesje

Eikels, slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:12

De haflinger die ik rij staat in een wei waar heeeel veel eikels liggen. Ze schijnt ze ook erg lekker te vinden, want ze eet er heel wat op Nu meen ik ooit al eens gehoord te hebben dat eikels slecht zijn voor paarden/pony's. Wie weet of dat klopt en waarom zijn eikels dan slecht?

moonshine88

Re: Eikels, slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:18

Hoorde ik ook eerder, dit geld alleen als ze er heel veel van krijgen (zeggen ze). Wat ze er van kunnen krijgen, geen flauw idee. Maar misschien is dit ook wel gewoon weeer een fabel, maar misschien ook niet...

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:24

Het zijn ook vooral de groene jonge eikels die slecht zijn omdat ze veel linoolzuur (of zoiets) bevatten wat slecht is voor de lever ed..
Maar ik ken een aantal pony's die al meer dan 15 jaar elk jaar weer kruiwagens eikels eten hun we staat er vol van en die zijn kerngezond.
Mijn eigen merrie eet ook jaarlijks een hoeveelheid eikels nu probeer ik er wel op te letten dat ze tegen die tijd al rijp en bruin zijn. Tot nu toe dus ook nog geen probleem. Maar ik zou er eigenlijk ook wel eens echt het fijne van willen weten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:32

kennis van me had elk jaar een van zijn paarden met koliek vanwege de eikels...
het andere paard at ze ook en had nergens last van.

dus ligt wat aan je paard, de een kan er beter tegen dan de ander

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:36

ik zal toch het zekere voor het onzekere nemen en de eikels niet laten eten.. Is echt een rot karwei, ik weet het, want ik meot ook elke herfst eikels rapen..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:08

Alle eikels zijn slecht voor paarden. Mijn paarden zijne r vorige jaar goed ziek van geworden. We spannen nu elk jaar draad en paaltje om de boom heem en zijn elke dag eikels aan het rapen.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:18

Ja, inderdaad, bij grote hoeveelheden krijgen ze koliek.
Maar ga niet de dierenarts bellen als je paard één eikel heeft ingeslikt...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:46

Heb ooit een paard gereden wat ook tussen de eikels stond, had nergens last van, op 1 keer na. Ik stond bij hem toen hij zich verslikte in een eikel, was niet zo'n prettig gezicht, maar op 1 of andere manier heeft ie die eikel toch weggekregen toen ik iemand ging roepen voor hulp.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:00

Het gaat om het Looizuur dat is slecht voor paarden, sommige paarden hebben er geen problemen mee maar weer andere worden er heel erg ziek van. Het is altijd uitkijken want gezond is het niet.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:51

crazycactus schreef:
Het gaat om het Looizuur dat is slecht voor paarden, sommige paarden hebben er geen problemen mee maar weer andere worden er heel erg ziek van. Het is altijd uitkijken want gezond is het niet.

Ja, dit klopt. Het meest bekende symptoom is koliek.

Bij ons op stal staat ook een eik boven waar we de opaarden aan de muur zetten om te poetsen. Daar knabbelen ze zo nu en dan een of twee eikeltjes van op en dat kan dus geen kwaad. Bij grotere hoeveelheden zoals wanneer de boom in de wei staat, is het risico dat ze ziek worden wel degelijk aanwezig.

Inderdaad, niet alle paarden worden er ziek van maar ik zou het risico niet durven nemen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:15

Toen ik kind was (15 tot 20 jaar geleden), verzamelden we altijd eikels. Deze konden wij bij de molen inleveren tegen een prijs per kilo. Zal niet veel geweest zijn, maar als je kind bent, ben je met alles blij. Misschien is dit bij jullie ook zo en kun je een stel buurkindjes zo gek krijgen om de eikels op te ruimen