Dilemma: Weer verhuizen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Dilemma: Weer verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:43

Ik heb Indy nu sinds februari, dus bijna 8 maanden. In die tijd zijn we noodgedwongen al 2 keer verhuisd (dus we staan nu op de 3e stal). Eén keer was de reden bijvoorbeeld dat Indy in dijkweiden stond met een gebroken griffelbeentje. Dat kon dus niet, dus ze moest daar zo snel mogelijk weg.

Al die tijd wilde ik eigenlijk al naar een andere stal, maar daar waren steeds geen stallen vrij en bovendien vonden mijn ouders het eerst niet goed. Dit omdat hij nogal afgelegen ligt.

Nu sta ik sinds eind juli op een best leuke stal waar ik me prima vermaak, maar nu hoorde ik gisteren dat er eindelijk plek is op de stal waar ik heen wil. En mijn ouders vinden het ook goed!! Er zijn een aantal voor- en nadelen, ik zal ze eens opnoemen:

- Daar gaan ze dagelijks naar buiten, ook 's winters. Waar ik nu sta gaan ze 's winters een aantal maanden dag en nacht op stal (dus ook geen paddock ofzo)
- Er is een betere bak. Weliswaar heb ik nu een binnen- en een buitenbak, maar deze zijn beide eigenlijk best slecht qua bodem. De buitenbak op de 'nieuwe' stal is bijna het hele jaar te rijden.
- Er zijn 4 voerbeurten per dag, nu maar 2.
- Er is minder wei, dus minder gras. Wat in Indy's geval een voordeel is want waar ze nu staat raakt ze nog best gauw aan de diarree (beetje overgevoelige darmen).
- Ze zou dan een buitenstal krijgen, die schoner en veiliger is dan haar huidige binnenstal. Bovendien kan ze dan lekker weg kijken.
- Op die nieuwe stal is meer controle, kennis en aandacht aanwezig (vanuit de stalhouders) wat dus wel erg fijn is.
- Daar wordt ook alles gedaan, denk aan voeren, mesten binnen en buiten zetten. Nu gebeurt dat alles ook, behalve het binnen zetten. En 's winters komt ze nu dus überhaupt niet buiten.

De enige nadelen zijn eigenlijk dat het voor mij verder weg is en dan Indy dus weer moet verhuizen. Dus voor de 4e keer in 8 maanden!
Indy is een pony die dat redelijk makkelijk doet, maar toch heeft elke verhuizing zijn impact. Dit is dus ook de reden dat ik twijfel. Want de stal is voor Indy eigenlijk in alle opzichten beter, alleen dus weer een nieuwe plek.

Overigens zou deze stal dan wel blijvend zijn hoor. En dat is ook echt zeker.

Fredt

Re: Dilemma: Weer verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:46

Zoals ik eigenlijk al zei; je moet gewoon deze kans grijpen en erheen gaan!
Het is dan wel even minder dat ze dan wéér moet verhuizen in zo'n korte tijd. Maar je geeft al aan dat deze stal blijvend is! Ze zal zeker wel weer even moeten wennen, maar je hebt in het vooruitzicht dat je dan op korte termijn zeker niet meer weggaat!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:47

Ik zou daarheen gaan, zoverre jij vertelt klinkt dat gewoon beter.
Als het toch blijvend is, dan zou ik het zeker doen.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:51

Ik zou ook gaan.. als het een manege / handelpaard was geweest had ze ook misschien 100x verhuisd geweest..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:55

Ik zou er voor gaan, je hebt voor mijn doen genoeg punten die daar verbeterd worden. Ja, het is wel langer fietsen, maar het is wel beter voor je paardje.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:56

Ze is hiervoor ook 8 jaar lang manegepaard geweest, maar dat was steeds op één manege, dus behoorlijk stabiel. En nu ineens zoveel verhuizingen..
Indy is een van de meest nuchtere paarden die ik ken, dus heel veel impact zal het niet hebben, maar toch..

Langer fietsen vind ik trouwens niet erg. Zolang het maar een beetje redelijk blijft, maar dat is dit wel. In plaats van 5 minuten zou ik nu iets van 20 minuten moeten fietsen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:11

ik zou gewoon gaan

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:13

Doen! Kiezen waar je denkt dat je paardje het gelukkigst is/ wordt!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 15:16

@ Waterkippie: Haha dat weet ik!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:28

Zoals je nu schrijft heeft de nieuwe stal alleen maar voordelen dus zou ik gaan verhuizen naar de nieuwe stal. Je paard is snel genoeg weer gewend. 20 minuten fietsen is best te doen.

Als je altijd moet fietsen zou ik van te voren wel een keer die weg in het donker fietsen. Gewoon om te kijken of je langs goed verlichte wegen of langs een weg zonder lantaarnpalen en met veel struiken moet. Je moet je natuurlijk wel veilig voelen. Verder ben je dan per dag 2 x 15 minuten = dus een half uur meer tijd kwijt.

Dit Kan net het verschil maken tusen wel tijd hebben om uitgebreid te borstelen en te rijden of net niet.

Maar voor je paarrdje is je nieuwe stal ongetwijfeld beter.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 15:30

Alleen fietsen in het donker mag toch niet, dus dat hoef ik niet eens te proberen. Wanneer ik overdag niet naar Indy kan zal ik 's avonds met de auto moeten gaan (als die thuis staat).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 17:23

Is zeker de stal waar ingele ook staat

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:44

ik zou meteen gaan
ik denk dat wij ons vaak te druk maken over de impact. willem heeft ook zijn hele leven eigenlijk als manege paard rond gehobbeld en is bij mij ook al 2 keer verhuisd. welliswaar niet in 8 maanden maar in 15 maanden tijd, maar hij doet het nog steeds goed. alleen ik ben naar een mindere stal gegaan en wacht nu af tot ik wel een betere stal heb, dan ga ik weer wegookal sta ik hier pas een maand.

merel hebben we al 6 keer verhuisd in de 2 jaar dat we haar hebben en ook zij heeft er geen hinder van. zolang ze maar te eten krijgen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:48

Hup, gaan!
Niet twijfelen. Het klinkt als een ideaale stal en die moet je niet zomaar laten schieten.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:06

Ik zou ook zeker gaan als ik jou was! De stal is toch in alle opzichten beter dan de stal waar je nu staat. En je wilde er al zo graag naar toe, dus waarom zou je nu die kans niet grijpen? Zeker als dit een blijvende stal is, overleeft Indy dat ene keertje verhuizen ook nog wel!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:31

Heen gaan joh, een stukkie extra fietsen is alleen maar gezond!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:19

@ manzano: Ja.

@ gekke_koei: Ik hoop dat je gelijk hebt, mijn besluit is genomen. Ik ga!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:26

Loesjuh schreef:

Weet je het zeker??? Om mijn reden zou ik er nog maar ff heeeeeeel goed over na denken hoor

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:41

Roep je reden maar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:44

Omdat het dezelfde stal was waar ingele stond . Dan zou ik er nog maar ff overna denken

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:46

Tja, weet je wat het ergste nog is; Als het allemaal daadwerkelijk doorgaat, worden we nog buren ook!!
Maar Buddy maakt alle minpunten van Ingele driedubbel goed hoor.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:17

manzano schreef:
Omdat het dezelfde stal was waar ingele stond . Dan zou ik er nog maar ff overna denken

Citaat:
Tja, weet je wat het ergste nog is; Als het allemaal daadwerkelijk doorgaat, worden we nog buren ook!!
Maar Buddy maakt alle minpunten van Ingele driedubbel goed hoor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:33

manzano schreef:
Loesjuh schreef:

Weet je het zeker??? Om mijn reden zou ik er nog maar ff heeeeeeel goed over na denken hoor

Zie mijn laatste 2 smiles...........was dus een geintje. Niet te serieus opvatten hoor!!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:38

Doe ik ook niet hoor.