Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
DeBje schreef:Ik las net in een ander topic de zin
"als mijn paarden ergens aan vast staan en ze komen met hun benen in de lijn of zoiets, dan raken ze daardoor niet in paniek maar wachten rustig"
Ook op wedstrijden zie ik regelmatig paarden die aan een touw aan de trailer vast staan te grazen. Komen dan ook wel eens "bekneld" te staan doordat ze bijvoorbeeld met een been op de lijn staan etc. Paarden blijven dan vaak rustig.
Nu vraag ik me af, kun je een paard dit leren??
Die van mij raakt namelijk meteen in paniek als hij ook maar op de een of andere manier bekneld zit, hij gaat echt niet rustig wachten tot ik bijvoorbeeld het touw onder zijn been weg haal.
Ik ga deze situaties dan ook zo veel mogelijk uit de weg, zal hem bijvoorbeeld nooit aan een lijn vastzetten om te grazen. Maar soms komen ze toch nog voor (paard is af en toe een beetje lomp).
Ben erg benieuwd of het mogelijk is om een paard te leren rustig te blijven in zo'n situatie. Of dat het gewoon van nature in het paard moet zitten.
DeBje schreef:Ja precies Russel dat heeft die van mij dus ook, hij schrikt niet van dingen om zich heen. Maar wel als hij denkt bekneld te zijn. Hierop volgt gelijk grote paniek, wat meestal een kapot halster / touw oplevert.
@ PeruaansePas, hoe is dit te leren dan. Wat Mobick zegt, gewoon doen en niet toegeven aan de panieksituaties, vind ik niet echt een goed plan. Daar is hij iets te groot en lomp voor, en na een panieksituatie is hij een dag van slag
Sjoert schreef:Misschien is het in zulke situaties ook niet onbelangrijk om zelf rustig te blijven.
Geen wilde bewegingen, schreeuwen of andere paniek-reacties. Wanneer je het paard het idee alleen al geeft dat iets niet eng is, schijnt hij/zij het al minder eng te vinden.