Kosten trekhaak aan auto laten zetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Kosten trekhaak aan auto laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 08:29

Op het moment hebben we een auto waar ik eigenlijk een trekhaak onder wil laten zetten. Hij mag 1250 kg trekken.
Weet iemand wat dit ongeveer zal kosten en waar ik op moet letten? Zijn er nog verschillende soorten trekhaken?

nikkiwal

Re: Kosten trekhaak aan auto laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:32

Gaat je ongeveer rond de € 250,- euro kosten een trekhaak kost ongeveer € 150,- en dan moet je de kosten voor het onder je auto zetten nog betalen. En hangt er dus een beetje vanaf wat het uurloon in zo'n garage is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 08:40

En zijn er dan nog registratiekosten ofzo, moet er nog wat in de papieren omgezet worden, of dat niet?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:02

Wij hebben een fiat stilo. Willen wij er een trekhaak onder zetten die je er ook af kan halen bij niet gebruiken. Dan gaat ons dat 650 euro kosten in totaal.

mathijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:08

Trekhaak circa 150 euro, kijk eventueel 2e hands bij sloopauto's, scheelt de helft.
registratiekosten niks!, papieren opsturen naar RWD en trekhaak wordt vermeld.
Wij hebebn de rakhaak er overgens zelf opgezet dan zijn de kosten ook nul en is zelf goed te doen als je er enigzins verstand van hebt dan...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:14

Ik laat het wel doen bij mijn eigen garage, die is niet zo heel duur en dan weet ik zeker dat het goed zit, en de trailer niet een andere kant op gaat...

Het opsturen van de papieren, ben je ze dan lang kwijt?

Wat mij betreft hoeft de trekhaak er niet af te kunnen trouwens. Dat zal ik wel even met mijn vriend overleggen, maar ik zou niet weten waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:17

Ga maar uit van ongeveer 500 euro totale kosten. Wij hebben een Suzuki Grand Vitara Cabrio, en daar zijn we bij een dealer 550 euro kwijt om eronder te laten zetten. Dat is alles inclusief. Maar, wij hebben wel een afschroefbare kogel nodig, omdat hij anders voor het kenteken komt te zitten, dus ik weet niet of dat ook nog extra is. Ik heb het geluk dat een vriend van mij een garage heeft, en ik dus de trekhaak vrij goedkoop kan krijgen en hij het eronder zet. Ik denk dat ik dan zo’n 300 euro kwijt ben.

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:20

Het hangt er vanaf welk merk en model auto je hebt, er zitten verschillende prijskaartjes aanvast. Wij hebben een trekhaak onder onze auto laten zetten (SEAT Altea) en dat kostte 1000 euro, maar dat was bij een merkdealer. Als we dat niet hadden gedaan waren we zo`n 700 kwijt geweest.
Het hangt helemaal van je auto af wat de kosten zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:23

Wat wil je met die 1250 kg gaan trekken dan? Een caravan?
Een trailer met een shet? Ik vind het nogal karig om met een paard op stap te gaan....

Het trekgewicht moet geregistreerd worden in je papieren. Dat is een kwestie van je papieren opsturen naar de RDW en dan passen ze het aan, gratis. Stelt echt niks voor.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:26

Het gaat om een Renault Megane 2.0. Ik ga eerdaags wel mijn garage bellen voor de prijs, ze liggen best uit elkaar zie ik al.
Iemand nog punten waar ik op moet letten? Is elke trekhaak sterk genoeg?

Margreet, ik wil een lichte trailer met mijn Haflinger kunnen trekken. Een trailer met een totaalgewicht van 1200 kg. komt vaak op rond de 500 kg eigen gewicht en 700 kg. laadvermogen. Mijn Haf weegt rond de 450 kg en dan blijf ik zelfs nog onder de 1000 kg totaalgewicht, 250 kg speling dus. De auto heeft een 2.0 liter moter, is dus flink sterk en goed onderhouden. Voor mijn gevoel moet dit prima kunnen, met 250 kilo over zit ik nog lang niet aan zijn tax.
Laatst bijgewerkt door Miran op 19-09-05 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:27

Die trekhaak zal het probleem niet zijn, eerder het chassis van je auto...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:31

Als het chassis niet sterk genoeg zou zijn, zou hij ook geen 1250 mogen trekken neem ik aan .

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:32

Hallo ik heb mijn trekhak gekocht van Martin Bolland, hij heeft een eigen trekhaak fabriek.

Mail even met dit email adres m.bolland1@chello.nl, met je gegevens van je auto. hij levert trekhaken rechtstreeks van de fabriek. Scheelt je zo flink wat euro's. Hij stuurt ze ook op, ik heb er een goede ervaring mee, prima trekhaak incl. alle materialen voor 128 euro incl. verzendkosten.
Dan kan je hem laten monteren bij een garage in de buurt, montage tijd ca. 1 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:42

Je haf 400 kilo? Gooi daar voor de standaard haflinger zeker nog maar 200 kilo bovenop.
Wij mogen 1300 kg trekken, en dat haal ik net. Mijn trailer weegt 680 kg (2-paards, al scheelt het gewicht kwa 1 en twee paard’s echt niet veel!) en mijn paard reken ik op 600 kg, dat zou uitkomen op 1280 kg. Dat mag hij dus echt net aan trekken. De gewichten van een paard worden zo onderschat. Haflingers zijn koudbloeden, en dus sowieso al wat zwaarder. Ik heb gewoon een kwpn, vrij flink, en maar 1.61, en die weegt ongeveer 600 kilo. Als je er vanuit gaat dat een zuivere arabier bij ons op stal al 500 kg weegt, weegt jou haflinger opzeker echt geen 400 kg.

Ik zou het absoluut niet doen, als ik zulk soort auto’s voor een trailer zie staan schud ik echt mijn hoofd.. het zijn daar gewoon geen geschikte auto’s voor.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:31

Volgens mij dierenarts zit ik met 450 kg ontwormen goed, ze is luxe gebouwd (beenbeschermers maatje pony) en niet zo groot, scheelt bijna 20 cm met die van jou. Bovendien weet ik van mensen die vergelijkbare Haffen, zelfs nog grotere, hebben laten wegen dat die ook onder de 500 kg blijven, dus dat vertrouw ik wel. Laat het dan 500 kg zijn, dan zit ik op precies 1000 kg ipv 950.

En als jij 1300 kg mag trekken en 1280 trekt, waarom zou ik dan als ik 1250 kg mag trekken geen 1000 kg kunnen trekken? Hier spreek je jezelf tegen...

Trailers van 500 kg zijn er zeker, een kennis van mij heeft er eentje. Om aan het maximum trekgewicht van de auto te komen zou ik dan 750 kg mogen laden en daar komt geen enkele Haf aan... Om de gewichten maak ik me geen zorgen, ik ga geen jeep kopen die 2 ton mag trekken om mijn pony te vervoeren als deze combinatie ook 250 kg marge heeft. Jij hebt 20 kg marge, dat is een zak brok of een baal hooi... Denk dat jouw combinatie gevaarlijker is, onafhankelijk van het type auto.

Het gaat me dan ook om hoe, wat en waar ik een trekhaak kan laten plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:53

Mezelf tegen spreken, waarin en waarom, ik heb een veilige en sterke auto voor mijn trailer staan, dus ik maak me niet druk.
Als jij denkt dat een haflinger minder weegt dan een zuivere volbloed slanke arabier, zou ik vooral zeggen doen, trekken die handel, kijk of er na een tijd nog veel van je auto over is. Hoevaak word er wel niet gewaarschuwd dat je dat soort auto’s gewoon niet voor je trailer moet zetten, daar zijn ze niet voor gebouwd. Dat is ook 1 van de grote redens waarom je of altijd terreinwagens ziet, of een bmw personenauto, of een mercedes personen auto. Omdat dit sterke personenauto’s zijn. Maar zoals ik al eerder zei, als jij in de veronderstelling bent dat jou haflinger zou weinig weegt, vooral doen! Misschien wel handig om erbij te vermelden, Miesie hier van bokt is toen met 2 kleine pony’s in een trailer op wedstrijd gegaan achter een Opel Astra Station, vrij krachtige auto, we zeiden nog van te voren dat mag hij niet trekken, en ook toen dachten zij van wel, en dat hadden ze ook onderschat, want na 1 ritje, had de auto aan 400 euro schade omdat hij teveel trok, en dat kon de auto niet aan. Ongelukken moet je in mijn ogen niet gaan opzoeken als alles twijfelachtig is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 11:07

Ik vertrouw op mijn goed bekend staande dierenarts mbt tot gewicht inschatten, denk dat die er eerder boven dan onder gaan zitten mbt medicijnen en wormenkuren. Dat is niet mijn veronderstelling, dat is de kennis van de DA en de weeg-ervaringen van andere Haflingereigenaren.
Wat heb jij dan voor auto, dat je net op het randje durft te gaan zitten? Met je zadel, een vol hooinet en een emmer water erbij trek je meer dan toegestaan. Aan het maximumgewicht te zien heb je ook gewoon een personenauto.
Ik zie regelmatig Renaults en dergelijke auto's rijden met aanhangers en dat gaat prima. Die zijn heus niet minder degelijk dan die lichte jeepjes die je steeds meer ziet. Als je een degelijke auto wil moet je echt met een Pajero ofzo gaan rijden, niet met een persoonsauto, van welk merk dan ook.
Maar ik zal het eens met mijn garage overleggen. Dat zijn vrienden van ons, als hun zeggen dat het kan geloof ik ze, ze zullen het ook eerlijk zeggen als het niet kan.

nikkiwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:13

Naar mijn mening kun je met een Renault Megane 2.0 best wel een 1 of 1,5 paards trailer trekken met een haflinger erin. Zo'n auto mag echt wel 1200 kg trekken en een 1 of 1,5 paards trailer weegt heus niet meer dan 600 kg en dan heb je nog genoeg over voor een haflinger.

Ik geloof best wel dat je haflinger rond de 400 kg weegt we hebben zelf namelijk laatst op stal een paardenweegschaal laten komen en die heeft al onze paarden gewogen. Ik heb zelf een engels volbloed van 1.64 m en die woog op dat moment 510 KG en dit is een kerngezond paard.

En nog even over het trekken van de auto met trailer ik heb zelf een VW Golf 1.8 die 1000 KG weegt maar hij mag 1200 KG trekken. Staat op het kentekenpapier van mijn auto.

En als je het echt zeker wil weten wat je auto legaal mag trekken ga je naar de website van de rdw (www.rdw.nl) en dan vul je daar je kenteken in en dan laten ze je zien wat je auto mag trekken. Weet je helemaal 100% zeker dat het goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:24

Nee ik heb een Suzuki Grand Vitara Cabrio, eentje uit 2002 dus een zware uitvoering. Een terreinwagen dus. Zoals ik al zei, je moet het zelf weten, maar ik vind dat gewoon een risico met zulke wagens. Hou er ook rekening mee dat die trailer bij een personenauto alle wind opvangt, en je dus nog extra trekkracht hebt. Dat is wat veel mensen vergeten. Daarom hebben vrachtwagens ook altijd een schuine kap voor op de vrachtwagen om de wind over de vracht heen te laten gaan.

Succes verder!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 11:34

Bedankt allemaal! Ik neem iig even contact op met mijn garage, ga hard sparen voor mijn E en een trailer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:01

Ik ben een naar www.rdw.nl gegaan, en nu zie ik dat wij met die jeep 1600 kg mogen trekken, goede tip dus. Scheelt toch weer even 300 kilo..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:05

Trekken is meestal het probleem niet. Remmen is het gevaar.

nikkiwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:14

Als je auto een bepaald gewicht mag trekken en je rijd gewoon de snelheden die mag rijden en houdt netjes afstand op je voorganger dan zie ik geen gevaar in remmen dus leg uit.
Ik heb trouwens wel een 3de remlicht op mijn trailer dit voor extra veiligheid als je toevallig moet remmen en er rijdt een vrachtwagen achter je deze kan dan beter je remlicht zien.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:19

pffff... wat het kost weet ik verder niet, ligt aan de auto, maar dat gedoe over het trekken. Wij hangen achter de VW Golf TDI gewoon een trailer hoor met KWPN'er. Auto mag 1300 kilo trekken (weegt 1200 kg) en dat gaat dus prima. Trailer 600kg paard 600kg kan toch makkelijk! We gaan echt regelmatig weg ook 1,5 uur lang ofzo en nog nooit problemen gehad, trailer ligt prima achter de auto. Zo zwaar wegen paarden ook weer niet, ons oude paard is weleens gewogen (1,64 en niet de slankste) en die kwam echt niet aan de 600 kilo.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:49

nikkiwal schreef:
je rijd gewoon de snelheden die mag rijden en houdt netjes afstand op je voorganger dan zie ik geen gevaar in remmen dus leg uit.

En dan maar hopen dat je medeweggebruikers dat ook doen...
Je hebt het niet altijd zelf in de hand he, was dat maar waar.