Help, dominantie probleem????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:40

Niet, dat zei je zelf al.
Die boodschap was voor het geval je het niet zou kunnen laten......

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 01:34

Nou ik snap hier helemaal niks van, ik heb jou niet aangevallen en zal ook nooit iemand aanvallen hoor, zo zit ik helemaal niet in elkaar.
Je begint opeens heel vijandig te doen, vind ik raar hoor nergens voor nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 01:41

Ik doe niet vijandig hoor, daar heb ik helemaal geen reden toe.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 01:45

Ok dus vriendjes??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 01:56

Ja hoor, vriendjes. Kom maar een keertje kijken naar mijn niet-NH manier van met paarden omgaan, ik zit vlakbij.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-02 10:12

Volgens mij gaan de laatste paar reacties heeeeeeel erg off-topic en had dat imo best via PB gekund Haha! , maar ik zal het allemaal voorleggen en er later op terugkomen.

Dankjulliewel voor het meedenken en adviseren.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 10:27

Lovely schreef:
NH is inderdaad leuk en aardig, maar zeker niet zaligmakend. Mijn taal is geen paardentaal, het is mijn eigen taal en ik ben geen paard. Daarnaast ben ik ook zeker niet van plan me als paard te gaan gedragen. Ik ben een mens en daar mag mijn paard gewoon rekening mee houden, lukt aardig hoor, ook zonder zweep en lijn.


Kijk en daar zit um nou dat verschil.
Een paard kan niet denken zoals een mens dus kan hij daar ook geen rekening mee houden. Daarom moet jij je dus in zijn wereld verplaatsen. En dat hoeft helemaal niet softie te zijn, en hij mag best eens een tik krijgen. Maar wel op het juiste moment en om de goede reden.
En je zult je wel in zijn wereld moeten verplaatsen: want jij hebt voor het paard gekozen en hij niet voor jou. Dus daar begint het respect al.

Viv

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 10:28

Lovely schreef:
NH is inderdaad leuk en aardig, maar zeker niet zaligmakend. Mijn taal is geen paardentaal, het is mijn eigen taal en ik ben geen paard. Daarnaast ben ik ook zeker niet van plan me als paard te gaan gedragen. Ik ben een mens en daar mag mijn paard gewoon rekening mee houden, lukt aardig hoor, ook zonder zweep en lijn.


Kijk en daar zit um nou dat verschil.
Een paard kan niet denken zoals een mens dus kan hij daar ook geen rekening mee houden. Daarom moet jij je dus in zijn wereld verplaatsen. En dat hoeft helemaal niet softie te zijn, en hij mag best eens een tik krijgen. Maar wel op het juiste moment en om de goede reden.
En je zult je wel in zijn wereld moeten verplaatsen: want jij hebt voor het paard gekozen en hij niet voor jou. Dus daar begint het respect al.

Viv

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 11:25

Weet je wat me opviel, de manier waarop Lovely met haar paard(en) omgaat, heeft wel degelijk met NH te maken Knipoog , ze heeft er alleen andere elementen aan toegevoegd en zo voor zichzelf een methode gevonden om met haar paard(en) om te gaan Lachen . Ik denk dat de Tip van Ikke niet slecht is om eens bij de NVVR te gaan kijken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze vereniging niet ken, maar wat ik uit diverse berichten van Ikke haal, schijnen daar competente mensen te zijn en kan je je iig breder orieenteren over de manier van paardenomgang die JIJ zinvol vind! Je kan er iig om te beginnen tips van professionals krijgen!!!!
Ik vind persoonlijk Pat Parelli (PNH) geweldig om te zien, maar zal niet snel zelf zo met mijn paard aan het werk gaan, gewoon omdat ik me niet helemaal in die methode kan vinden. Toch zijn er zeer zeker elementen in de omgang met mijn paard die ik bij Parelli heb afgekeken Knipoog !!!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 11:28

Weet je wat me opviel, de manier waarop Lovely met haar paard(en) omgaat, heeft wel degelijk met NH te maken Knipoog , ze heeft er alleen andere elementen aan toegevoegd en zo voor zichzelf een methode gevonden om met haar paard(en) om te gaan Lachen . Ik denk dat de Tip van Ikke niet slecht is om eens bij de NVVR te gaan kijken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze vereniging niet ken, maar wat ik uit diverse berichten van Ikke haal, schijnen daar competente mensen te zijn en kan je je iig breder orieenteren over de manier van paardenomgang die JIJ zinvol vind! Je kan er iig om te beginnen tips van professionals krijgen!!!!
Ik vind persoonlijk Pat Parelli (PNH) geweldig om te zien, maar zal niet snel zelf zo met mijn paard aan het werk gaan, gewoon omdat ik me niet helemaal in die methode kan vinden. Toch zijn er zeer zeker elementen in de omgang met mijn paard die ik bij Parelli heb afgekeken Knipoog !!!
PS hebben jullie Birger Gieseke (trainer PNH) wel eens aan het werk gezien?? Die is dus ook niet bepaald zachtzinnig bij een paard wat zich hardnekkig blijft verweren/ weigert te doen wat van hem/haar verlangt word !!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 14:24

Vippie"]
[quote="Lovely schreef:
NH is inderdaad leuk en aardig, maar zeker niet zaligmakend. Mijn taal is geen paardentaal, het is mijn eigen taal en ik ben geen paard. Daarnaast ben ik ook zeker niet van plan me als paard te gaan gedragen. Ik ben een mens en daar mag mijn paard gewoon rekening mee houden, lukt aardig hoor, ook zonder zweep en lijn.


Kijk en daar zit um nou dat verschil.
Een paard kan niet denken zoals een mens dus kan hij daar ook geen rekening mee houden. Daarom moet jij je dus in zijn wereld verplaatsen. En dat hoeft helemaal niet softie te zijn, en hij mag best eens een tik krijgen. Maar wel op het juiste moment en om de goede reden.
En je zult je wel in zijn wereld moeten verplaatsen: want jij hebt voor het paard gekozen en hij niet voor jou. Dus daar begint het respect al.

Viv
[/quote]
Leuk dat je dat zegt en dat geeft mij direct de gelegenheid om jouw verkapte veroordeling te weerleggen. Als je met paarden bezig bent dan zul je niet anders kunnen dan je alsmaar in het paard te verplaatsen. Hetgeen je van het paard wilt, zul je op een manier moeten brengen dat een paard je begrijpt. Daarvoor hoef je je niet als paard te gaan gedragen hoor, nergens voor nodig. Ik ben een mens en mijn paard weet dat, hij begrijpt mijn boodschap en ik de zijne. Aan respect geen gebrek hoor, hij heeft al vroeg geleerd wat dat inhoudt. Het is dus geen eenrichtingsverkeer, hij heeft van mij geleerd hoe we elkaar begrijpen en ik van hem.

Sterre, dank je wel. Ergens heb je wel gelijk denk ik. Ik heb het geluk gehad al vroeg in aanraking te komen met verstandige paardenmensen en daar heb ik erg veel van geleerd. Heel veel daarvan zie ik ook wel terug in NH, maar de manier waarop er mee omgegaan wordt, vindt ik soms wat buitensporig.

Hoe BZ's kennis haar paard ook wil gaan opvoeden, het belangrijkste is dat de wil er is en het geloof dat het kan. Zoals ikke al aangaf is 'doen alsof' niet genoeg, 'iets proberen' komt ook niet overtuigend over en die overtuiging moet er wel zijn. Daarom zal diegene wel goed moeten begrijpen wat de bedoeling is en zal de situatie en de mogelijk heden wel moeten kunnen overzien. Er is denk ik geen tijd om te wachten op een NH clinic, dat paardje komt elke dag zijn stal uit en dus zal er in de tussentijd toch iets gedaan moeten worden aan de situatie.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 09:24

Lovely schreef:
Hoe BZ's kennis haar paard ook wil gaan opvoeden, het belangrijkste is dat de wil er is en het geloof dat het kan. Zoals ikke al aangaf is 'doen alsof' niet genoeg, 'iets proberen' komt ook niet overtuigend over en die overtuiging moet er wel zijn. Daarom zal diegene wel goed moeten begrijpen wat de bedoeling is en zal de situatie en de mogelijk heden wel moeten kunnen overzien. Er is denk ik geen tijd om te wachten op een NH clinic, dat paardje komt elke dag zijn stal uit en dus zal er in de tussentijd toch iets gedaan moeten worden aan de situatie.


Ze hoeft ook niet te wachten op een clinic, er zijn namelijk ook mensen die de moeite nemen om evenlangs te gaan om te kijken of ze kunnen helpen die ook ervaring genoeg hebben (al dan niet met NH ervaring).
Vanachter een PC is het nogal moeilijk beoordelen WAT er fout gaat tussen hun. Houwel sommigen denken Jomandisch aangelegd te zijn Haha! .
Denk dat als de kern van het probleem opgespoord wordt er al een hoop verholpen is.
Dan kan de eigenaar zelf wel terug gaan rekenen naar het punt waar het fout ging (en waarom het dan voor die tijd goed ging).

Wat jouw persoonlijke ervaring met je paard. Daar ga ik verder niet over oordelen, jullie hebben elkaar leren verstaan en dat is mooi. Maar er zijn ook mensen die niet dat geluk hebben en waar mijn opmerking op van toepassing is, jij gaf een mooie voorzet.
Als die zij mening nou eens een klein beetje om zouden buigen dan zouden ze al veel minder problemen hebben omdat de communicatie die er op dat moment is, of eigenlijk niet is, niet werkt. Wat is er dan mis mee om een ander taaltje te leren? Misschien bang om geconfronteerd te worden met hun eigen fouten Verward ? Want zij maken immers geen fout, het paard doet het fout. Knipoog
Niemand hoeft van mij meteen paardenfluisteraar te worden, maar veroordeel de mensen niet die wel de moeite nemen om zich die taal eigen te maken. Dat zijn echt geen geitenwollensokken figuren hoor, GRIJNZZZ!

Voorbeeldje voor allen: jij gaat naar het buitenland op vakantie waar je de taal niet spreekt. Je kunt prima uit de voeten met engels en duits, maar wat schetst de verbazing. De bevolking spreekt geen half woord engels of duits. oliebol communicatieprobleempje. Geloof mij, echt wel dat je dan probeert je in hun taal (evt met behulp van woordenboekje) verstaanbaar te maken om te uit te leggen wat je wilt. Ik ga hun toch ook geen pak rammel geven omdat zij mij niet verstaan?
En zo werkt het in mijn ogen met paarden ook.

Vroeger (heel lang geleden) ging ik net als ieder ander met mijn paardjes om, niet luisteren: hup LEL! Tot dat een beetje tegen mijn gevoel in begon te druisen, want waarom bereep dat paard mij nou niet gewoon.
Toen ben ik zelf denk al een beetje gaan NH-en en toen dat een beetje bekend werd snapte ik pas waar ik mee bezig was en nog steeds ben.
Maar als ik af toe mensen met hun paard om zie gaan dan denk ik echt van: joh verkoop dat beest en koop een fiets ofzo of een boksbal.
Maarja die heb je er altijd bij (inrijden van een 1,5 jarige shet bv om maar even iets actueels te noemen).

No hard feelings dus, was een mooi spel van voorzet en inkoppen. Nou maar hopen dat bij sommige mensen de ogen open gaan door dit soort samenspel Knipoog .

Viv
Laatst bijgewerkt door Vippie op 18-03-02 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 13:18

Allemaal bedankt voor de meningen en het meedenken.

Heb inmiddels kort overleg met mijn vriendin gehad en zo plotseling als de problemen opkwamen, net zo plotseling zijn ze weer verdwenen.

Misschien ergens toch iets van puberteit? Maar goed alles is 'genoteerd' in het achterhoofd, misschien gebeurt het wel weer precies zo nog een keer, je weet het nooit. Hopen dat het een eenmalige actie was.

Nogmaals THANX namens mijn vriendin....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 14:17

Heej das mooi!
Wens dr maar veel plezier en succes!
Viv

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 03:03

Inderdaad Viv je hebt gelijk hoor!!!

Ik weet nog wel toen ik van stal verhuisde(zelfde als jou vorige stal) dat ik ook gelijk de naam JOMANDA kreeg!!!!

Ook zemel was een uitdrukking die mijn naam vervolgde.

Mij maak het allemaal niets uit,ik weet dat ik goed ben voor mijn paarden en dat ik heel wat mensen heb wakker geschud(bewust of onbewust)en dat neemt niemand mij af en daar ben ik nog blij mee ook!

Ik noem het altijd maar de afgunst van de medemens!!

Ik heb mijn eigen manier van paardenomgang geleerd in de loop der jaren en die is zeker niet verkeerd voor de samenwerking tussen mens en dier.

Ik heb ook moeten leren van mijn fouten jaren terug maar ik heb ervoor opengestaan en er ook van geleerd,dankzij de duidelijke taal van mijn pony.

Tja,dat ik bepaalde dingen aan voel bij dieren(niet alleen paarden)kan ik ook niet verklaren,ben er ook zeker niet altijd blij mee!!(soms erg verwarrend)

Echter daardoor heb ik menig paard kunnen helpen en dat oude stalgenoten mij dan Jomanda gaan noemen terwijl ze me wel nodig hadden/bleken te hebben toen ik daar nog stond,ach daar lach ik dan maar om en beschouwd het als pure jalouzie.

Ook het feit dat wat ik dacht toch bij menig paard is uitgekomen,hoe verklaar je zoiets???(ben er echt niet altijd blij mee hoor!)

Voorbeeld zien doet voorbeeld volgen en ik ben blij dat er meerdere mensen zijn die zich er niet voor schamen om zichzelf als fout te zien in de omgang met paarden(wat communicatieproblemen betreft.)

Nu wil ik niemand afkraken over hoe een persoon met zijn paard (dier)omgaat,zeker niet.

Zolang het eerlijk en duidelijk is voor mens en dier in alles wat er ook beoefend word,ben ik een tevreden dierenvriendin!!

Helaas gaat het niet altijd zo maar laten wij het goede voorbeeld zijn.

Ieder ontwikkeld zijn/haar eigen methode en daar mag men trots op zijn,mits het op een diervriendelijke en duidelijke manier wordt overgebracht.

Over een zweep:ik zie een zweep als hulpmiddel,als verlengstuk van mijn arm en zeker niet als strafmiddel.
Over sporen:ik zie sporen als een hulpmiddel,voor verfijnde hulpen van de aansporing en zeker niet als coctailprikkers.

Dit alles voor een goede samenwerking die op een zeer vriendelijke manier moet worden gebruikt!

Men moet onthouden dat een paard supergevoellig is en hoe groot en sterk een paard ook lijkt,ze zijn ontzettend kwetsbaar in de wereld zo tussen ons mensen!!

Groetjes Smousje.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 08:29

@smousje schreef:
Ik weet nog wel toen ik van stal verhuisde(zelfde als jou vorige stal) dat ik ook gelijk de naam JOMANDA kreeg!!!!

Ook zemel was een uitdrukking die mijn naam vervolgde.

Echter daardoor heb ik menig paard kunnen helpen en dat oude stalgenoten mij dan Jomanda gaan noemen terwijl ze me wel nodig hadden/bleken te hebben toen ik daar nog stond,ach daar lach ik dan maar om en beschouwd het als pure jalouzie.

Groetjes Smousje.


Joh meen je dat nou? Das ook banketstaaf? Nou ik heb eerlijk gezegd niemand bij ons op stal jou Jomanda horen noemen, maarja. Joh who cares, je moest eens weten hoeveel er daar nu ineens druk bezig zijn met NH. En dat terwijl ze het vroeger zo verafschuwden. Toch nog een beetje eer van je werk, toch?

Ik ben idd ook verhuisd en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Leuke luitjes, super stallen en daardoor een overfitte fjord en een goede mentaliteit op stal daar (en strenge stalbaas, dat scheelt ook). En super dichtbij, ook wel lekker.

Hoe is het bij jullie? En vooral, hoe gaat het met Kjell? Kunnen we die dit seizoen op de keuring verwachten? Of gewoon nog steeds leker aan de wandel?

Groetjes aan iedereen daar Haha! !
Viv

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 15:17

Ik zweer bij Freestyle in dat geval. Bij freestyle is het heel duidelijk Je loopt VOOR het paard en het paard blijft achter jouw zoniet draai heel kort om zodat het paard weer achter je loopt. Niet slaan niet gaan schelden rustig blijven als je gaat stil staan zorg er dan voor dat het paard niet boven op je klimt. Laat hem minstens een meter van je vandaan staan en ga ontspannen staan. eerst loop je met je gezicht naar hem toe zodat je zeker weet dat hij de juiste afstand houd doet hij is dat hij niet mag spreek hem bestaffent toe (rustig niet schreeuwen bereik je niets mee laat je stem boos klinken) En maak je groot als hij netje achter je loopt dan kan je ander grondwerk gaan doen het touw voor hem neerleggen en zelf weg lopen zodat hij stil blijft staan. Maar als aller eerste zou ik hem gewoon rustig laten lopen.
Als je in de bak loopt en hij gaat trekken laat dan het touw eens los en loop de andere kant uit hij rent misschien weg en staat op de longeerlijn ofzo maar hij mist de leider dus hij wil graag dat je hem komt halen!


en even voor al die mensen die denken dat je met slaane n schoppen iets bereikt ik weet niet of je wel eens een kind hebt opgevoed maar dat werkt averrechts!!!