Vraag om hulp in zware-zadel-zoektocht..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celina

Vraag om hulp in zware-zadel-zoektocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 22:43

Het is zover! Ik ben de gelukkige eigenaresse van een prachtig paardje! Maar nu.. Het zadel! Ik ben helemaal door de war. De bekende merken zijn wat duur, de onbekende merken zijn, tja, onbekend en het brede aanbod wat daar tussen ligt helpt niet echt bij het maken van een keuze. Wat raden jullie aan? Toch gaan voor vertrouwde kwalitiet? Of zijn de ervaringen met goedkopere, minder bekende zadels lang niet zo slecht? En wat kunnen jullie me vertellen over kunststof zadels?

Mijn eigen ervaring beperkt zich voornamelijk tot die goede oude Dalemans, die ik trouwens niet geweldig prettig vond zitten, en een prachtige Kieffer waar ik zeker nog jaren voor zou moeten sparen. Zadels die ik tot nu toe tweedehands op het internet heb gezien, zoekend naar een 17,5 inch dressuurzadel met medium boom, zijn onder andere een Premiere, een Wintec 500 en een Merano. De moeite waard of toch beter een slagje duurder zoeken? Belangrijk voor me is een zachte, diepe zit, dat contact met de rug, en natuurlijk een prettige ligging voor het paard. Het gaat om een groot Russisch Arabisch Volbloed die beleerd wordt.

Wie helpt?!

Knuf,
Celina

BlueBalance

Re: Vraag om hulp in zware-zadel-zoektocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 23:04

Ik heb een Massimo Trail op mijn Arab liggen, maar ik ben niet objectief omdat ik zelf het agentschap heb voor die zadels.

Er zijn een paar bokkers die ook op deze zadels rondrijden. Die kunnen een neutraal oordeel geven.

Celina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 07:23

Wow, ziet er goed uit! Maar aangezien m'n budget maar zo/zo is, kan ik mezelf voorlopig waarschijnlijk beter lekker maken met zadels voor de helft van de prijs, zucht.. Kan je me wel vertellen waarom je zo enthousiast bent over dit merk? Ik ben benieuwd!

Dankje,
Celina

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 07:44

Wat is je budget?
Als ik af en toe de vraagprijzen zie van 2e hands zadel in de middenklasse en lager dan sla ik stijl achter over.

Het belangrijkste is een passend zadel voor zowel ruiter als paard.
Als je paard nog niet uitgegroeid/volgroeid is dan zou ik voor een goedkoper zadel gaan. De rug zal veranderen en kan er dan voor zorgen dat het zadel niet meer past (ervaring )

Massimo zijn inderdaad mooie zadels, dochter heeft er ook 1 gehad voor haar pony maar helaas is deze er dus uitgegroeid.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:06

ik zou niet zomaar een zadel kopen. Zoek een goede zadelmaker die er verstand van heeft en ga eens wat zadels testen, zelfs een zadel met verstalbare boom enz. geeft geen garantie dat het past.

En ik zou ook niet teveel op merk gaan letten maar eerder op de kwaliteit, een onbekend merk hoeft geen slecht zadel te zijn...ben zelf ook de mist in gegaan wat een zadel betreft dus ben extra voorzichtig daarin...

Ik weet een goede en professionele zadelmaker, pm maar even als je intresse hebt

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:58

inderdaad bel een zadelmaker,

dan kan je aangeven hoe je zelf rijdt en hoe zwaar je bent en welke eisen je steld en hoe duur het mag zijn.
en je legt alles uit over je paard en ze nemen dan verschillende zadels mee.
zo wordt er gepast en alles op maat gevuld

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 17:53

Hou er rekening mee dat als je paard nu beleerd wordt hij over een tijdje misschien weer een ander zadel nodig heeft ivm andere bespiering van zijn rug.
Dan zou ik nu niet het allerduurste zadel aanschaffen.
Of je schaft een boomloos zadel aan, dat blijft passen als je paard over een tijdje meer bespierd is geworden.

(Mocht je een boomloos zadel zoeken , dan heb ik misschien wat voor je.)

Celina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:21

Dank voor de reacties!

Maseraty is een beetje een speciaal geval. Hij is al 6 jaar. Tamelijk volgroeid dus. Hij heeft wel al een zadel op zijn rug gehad maar 't voelt nog niet helemaal normaal voor 'm. In één keer een hele reeks op z'n rug gooien is dus nog een beetje spannend, hoewel opzich niet onmogelijk want hij is verschrikkelijk braaf. Hoe dan ook is een zadel nu zodadelijk gewoon echt nodig om verder te komen..

De bespiering in z'n rug zal natuurlijk wel sterker worden in de loop van de tijd, kan dat ooit zo'n verschil teweeg brengen dat een zadel niet meer past..? Wat boomloos rijden betreft ben ik echt een leek, maar ergens trekt het me wel. Misschien ook helemaal niet verkeerd omdat ik in de toekomst graag endurance zou willen rijden met Maseraty (hoewel hij voor een Arabier ongelooflijke bewegingen heeft die me haast letterlijk ten dans lijken te vragen, vandaar toch die eerste gedachtes aan een dressuurzadel..). Wil iemand me er meer over vertellen?

Heel graag!
Knuf,
Celina

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:24

ik heb je gepmt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:30

Citaat:
De bespiering in z'n rug zal natuurlijk wel sterker worden in de loop van de tijd, kan dat ooit zo'n verschil teweeg brengen dat een zadel niet meer past..?

Yep dat kan. Heb ik hier ook gehad. Net weer geinvesteerd in andere zadels....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:40

ik heb ook om te beginnen een kunstof zadel gekocht wat door de zadelmaker is gepast hij heeft ook tijdens het rijden gekeken of het lekker bleef liggen ik heb met al en al een compleet nieuw kunstof zadel gekocht voor 345 euro en het zit lekker het is natuurlijk geen super kwaliteit maar ik spaar nu door voor een goed zadel (leer) wat ik me nieuw kan kopen dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan hij jeeft nu een passend zadel en heb even geen omkijken erheen en kan lekker doorsparen en de rug van mijn paard is gespaard

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:49

Citaat:
Kan je me wel vertellen waarom je zo enthousiast bent over dit merk? Ik ben benieuwd!

Omdat ik drie jaar heb lopen klooien met zadels die allemaal niet goed lagen en naar voren schoven (Arab zonder schoft en brede platte rug). Ik heb toen eerst de Massimo Trail voor mezelf aangeschaft en dat was het eerste zadel dat goed lag (hele brede maat).

Celina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 08:08

BlueBalance was zo lief om mij er even subtiel op attent te maken dat boomloos rijden qua drukverdeling helemaal niet zo handig is voor endurance. Moet je nagaan wat een leek ik ben! In dat geval zou een boomloos zadel voor mij op langer termijn misschien toch niet zo'n handige investering zijn.. Een lekker licht kunststof zadel dan, en intussen sparen voor een mooie dure leren? Sowieso neem ik de tip met een zadelmaker een paar zadels te passen ter harte.. Wel nog even geduld, want Maseraty verhuist deze week naar dichterbij en ik wil lekker rustig aan doen met 'm.

Wat betreft m'n budget zat ik eigenlijk met een max. van 450. Schokkend..? In een noodgeval heb ik nog wel ietsiepietsie achter de hand.. Maar dat bewaar ik dan misschien liever voor 't sparen, toch..?

Ik voel me in ieder geval steeds een stukje wijzer worden! Dank jullie wel!
Knuf,
Celina

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:37

Ik heb op verzoek een tijdje een paardje van iemand gereden. Zij heeft een Kentauer. Ik moet zeggen dat ik het merk niet kende, maar kon er heerlijk opzitten. Deze kosten nieuw zo'n 700,- euro. Ik zie ze nu ook regelmatig al twee de hands.

Maar gewoon een zadelboer bellen en je budget kenbaar maken en dan maar passen. In ieder gevl heel veel succes. Het vinden naar een goed passend en fijn zittend zadel kan soms veel tijd inbeslag nemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:52

Celina schreef:
Wat betreft m'n budget zat ik eigenlijk met een max. van 450. Schokkend..? In een noodgeval heb ik nog wel ietsiepietsie achter de hand.. Maar dat bewaar ik dan misschien liever voor 't sparen, toch..?

Ik voel me in ieder geval steeds een stukje wijzer worden! Dank jullie wel!
Knuf,
Celina

voor 450 euro kun je al een hele goede 2e handse kopen, is soms even zoeken en vooral geduld hebben.

Een goede zadelmaker heeft meestal wel wat op voorraad en kan dan kijken of het jou en vooral je paard past.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:56

ik zou niet gaan voor een goedkoop nieuw zadel maar voor een 2ehands merkzadel. dan weet je toch beter wat je koopt.
voor merano zou ik in ieder geval niet gaan, dat zijn zadelmarkt zadels en die kwaliteit is echt bagger.

bel een zadelmaker in de buurt op, of ruitersportzaak met zadelpasservice en geef je voorkeuren en maximale prijs door. er is vast wel iets bij wat voor jullie beide past

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:25

Ikzelf heb een Ainsley Vanguard.. Ligt echt perfect en zit heerlijk
Het merk euroriding is niet zo duur... En volgens mij zijn die ook al tweedehands verkrijgbaar Kijk eens op : www.drunensruiterhuis.nl Die hebben heel veel euroriding zadels.. Nieuwe en tweedehandse
Succes ermee

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:32

ik heb me zadel laten aan passen bij een zadel maker die ook tweedehands zadel op deed kopen en ze dan weer deed op lappen.
dan zaten er echt wel leuke zadel bij, stubben kieffer daaleman enz.

die zadel maker heette de olde maten het nummer is.
038-3867180

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:50

Hai Celina,

Ik zag dat je uit Haarlem komt, dus dan ken je vast wel VanSchie in Zwaanshoek? Op hun website staan ook 2dehands zadels, enigzins in je budget ( w.o. een kieffer). Ze verlenen prima service en hebben echt verstand van zaken, ik zou eens kontakt met hen opnemen! www.vanschieruitersport.nl

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:12

Ik heb een 2e hands zadel gekocht voor 500 euro het is een
Ainsley Vanguard en is echt een perfect zadel past bijna op elk paard. Heeft een diepe zit. Echt een om aan te raden.

Celina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 07:34

Dank jullie wel voor alle tips! Zodra Maseraty een beetje gesettled is in z'n nieuwe stal volg ik jullie adviezen op. Ik houd jullie op de hoogte!

Knuf,
Celina