"ribbige" jaarling wat te voeren uit de opfok

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

curly2day

"ribbige" jaarling wat te voeren uit de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 21:51

Hoi,

Mijn jaarling ( naarling om te zien ) is wat "ribbig", heeft vanaf het voorjaar volop in het gras gestaan in de opfok, maar blijft ietwat "ribbig".
Heeft op tijd ontworming gehad, langer dan "normaal" bij mams gelopen.

Over een tijdje komt ze weer thuis, wat zouden jullie haar voeren ??

Arabesk

Re: "ribbige" jaarling wat te voeren uit de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:56

Bij mijn arabje staat als gezelschap ook een wat ribbig veulen. Arnor is zijn naam *echt een schatje*

Ik geef hem veel hooi, als ik ga rijden met mijn arabje geef ik hem nog een extra pluk hooi. Toch nog op het gras zetten en ik giet er elke dag een halve kilo basisbrok in. Hij lijkt wel iets bij te komen.

Wat ook goed werkt is zemelen met mais(meel)!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:04

mijn jaarling staat overdag op de wei, krijgt behoorlijk wat kuilgras savonds en rond de 1 a 2 kilo brok en ze is best wel fors

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 23:09

Citaat:
Mijn jaarling ( naarling om te zien ) is wat "ribbig", heeft vanaf het voorjaar volop in het gras gestaan in de opfok, maar blijft ietwat "ribbig".

Geen zorgen over maken. Die van mij is tot zijn 2e ribbig geweest. Er staan twee jaarlingen bij hem in de opfok en die zijn ook ribbig. Gaat vanzelf weer over.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:04

Bij ons waren ze ook ribbig toen ze kwamen!! Wij hebben ze gewoon op de wei gezet. En hun bijgevoerd: basisbrok (ieder halve pot) een emmer mais voer, wat hooi en dan om de dag kregen ze ook wel eens slobber of zemelen met brood en dat mengde we allemaal onder elkaar. En nu zijn ze mooi rond. Soms neigen ze nog wat magerder te worden nou voer ik ze wat extra bijv. slobber en dan een week en dan is het weer voorbij. Maar ja je hebt zoveel. zoals musli etc.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 08:28

Waarschijnlijk heeft het dan dus met de groei te maken ofzo, want die van mij is dus niet de enigste.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:38

het kan zijn dat hij juist een groeispurt heeft gehad en daarom nu wat ribbig staat.
mijn jaarling staat eerder wat vet,maar hij krijgt nu nog een vole weide,mais ui de kuil en 1kg recreatie mengeling(basis mengeling)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:41

Wij geven de jaarlingen hier altijd halve kilo brok (meende gewoon veulenbrok), het was zichtbaar dat ze dit enorm goed deed....toen ze 1 jaar waren werd gedacht dat ze al 2 waren. In het voorjaar werd deze brokhoeveelheid afgebouwd en gingen ze weer volledig over op gras. En tja, kan niet zeggen dat ze ooit mager geweest zijn!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:02

is het toevallig een hengstje? je ziet het bij jonge hengsten vaker dan bij merries

al hun energie gaat in het groeien en hengstzijn en blijven soms tot hun 3e of 4e smal en ribbig ondanks al het voer uit de wereld
soms groeien ze pas goed in de breedte en nog een paar centimeter in de hoogte als ze gecastereerd zijn maar vaak iig pas na de puber
soms trekken ze al iets eerder bij

het ene veulen is een rustig hobbellend veulentje de ander is overactief
net als met "onze"kids ook dit kan meespelen (energie verbruik..)

komt dus wel weer goed

ps zelfs mijn shet veulen krijgt een 1/2 kig brok bij per dag ..
en nee is niet te dik , zou zelf een groter ras iets meer geven ..

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:36

mais voeren.kun je ze moddervet krijgen en zit weinig energie in.als mijn paard wat mager word krijgt ie mais.omdat ie van brok gaat stuiteren

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:13

Hou ze lekker ribbig, dan groeien ze ook wat rustiger en heb je minder kans dat ze OCD of andere problemen krijgen. Is hij echt mager dan zou ik vooral bijvoeren met een goed hooi of voordroogkuil.