Mindere service voor hetzelfde stalgeld, kan dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vedetje

Mindere service voor hetzelfde stalgeld, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 20:18

Even een vraagje:

Sinds kort is de service op stal iets achteruit gegaan. We moeten nu de paarden in het weekend zelf binnen en buiten zetten. Het is een kleine pensionstal waar we met een aantal meiden staan. Zoals ik al noemde moeten we het nu zelf gaan doen.

Kan dat zomaar?

Zou het een realistisch zijn om te zeggen dat het stalgeld wel iets omlaag kan?

Wie heeft hier een menning over???

melody83

Re: Mindere service voor hetzelfde stalgeld, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:25

Nee ik vind niet dat dat moet kunnen tenminste niet zonder overleg met de pensionklanten.
Als de pensionhouder wel met jullie heeft overlegd en jullie waren het er over eens kan het wel
Zo niet zou ik er zeker iets van zeggen want er is natuurlijk wel een stukje service weg waar je wel voor betaald.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 21:39

Nou overleggen is een groot woord. Het is medegedeeld!

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:48

Ik zal als ik jou was ze hier wel even op aanspreken. Ik vind het wel raar dat ze dit zomaar doen zonder overleg..Je verwacht toch iets voor het geld dat je betaald anders was je daar misschien niet g aan staan met je paardje

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 06:35

Het is wel raar, maar als daar tegenover staat dat de prijs aan het einde van het jaar niet (zoals voor gebeurd) verhoogt wordt, dan zit daarin de compensatie.

Maar je hebt natuurlijk wel een contract met de stalhouder, en daar kun je hem aan houden. Ga eens naar de rechtswinkel voor gratis juridisch advies, als je er tenminste echt werk van wilt maken.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:22

Tja... en als je geen contract hebt...alles gebaseerd is op mondelinge afspraken...de stalhoudster meerdere malen aangegeven heeft dat ze het binnen/buitenzetten een extratje vindt en dat dit niet bij het 'pensionpakket' hoort (ookal adverteerd ze er wel mee...)ben je snel uitgekletst en kan de rechtswinkel ook weinig doen vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:26

het is wel banketstaaf voor je, maar als je geen contract hebt valt er niet meer te doen dan overleggen met de pension houder!

en als je wel een contract hebt dan kna je er werk van maken, ga idd eens naar de rechts winkel om te informeren

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:52

Nee eigenlijk vindt ik het niet kunnen dat ze zonder overleg minder gaat doen. Als je afgesproken hebt dat ze je paard buiten zet kan ze niet zomaar zeggen dat doe ik niet meer.

Ze kan ook niet zomaar zeggen dat het een extraatje is wat niet tot haar taken behoort als ze er wel mee adverteert. Dan zou ze dit ook niet in haar advertenties mogen zetten.

De vraag is of dit zo belangrijk voor je is dat je de goede sfeer op stal hier door wil laten bederven.

Misschien kan je afspraken maken met stalgenoten dat je om de beurt elkaars paard binnen en buiten zet?

Op zich kan ik mij wel voorstellen dat je stalhoudster ook wel eens een vrije dag wil. Maar als jijzelf of andere mensen bij jou op stal werk hebben waarbij je ook in het weekend moet werken brengt ze jullie wel in een moeilijke positie.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:58

De 'sfeer-afweging' die lindsey noemt is denk ik een hele belangrijke...Soms is het zelfs met een advertentie lastig aantonen... bijvoorbeeld als deze ooit op Marktplaats stond en nu niet meer en niemand de advertentie bewaard heeft......
Afspreken met je stalgenoten is dan het enige wat er denk ik opzit... ookal blijf je dan het gevoel houden dat je betaalt voor iets wat niet geleverd wordt... (en kan ik me voorstellen dat het vervelend is als beloftes niet nagekomen worden...helemaal als het niet de eerste keer is dat dit gebeurd....)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:14

Als ik het verhaal zo lees, denk ik dat er aan het eind van het jaar geen huurverhoging bij jullie aan gaat komen.
Weet je misschien of de pensionhouder van plan is om de faciliteiten uit te breiden?

Een pensionhouder mag altijd zelf bepalen of hij bepaalde regels gaat veranderen. In het contract bij ons op stal, is het dan wel de regel dat dit minimaal 1 maand van tevoren wordt aangegeven. Dan kunnen de mensen altijd nog in overleg gaan met de pensionhouder of met elkaar.

Waar ik helemaal niets van snap is dat hierboven staat: "als je een contract hebt, kun je naar een advocaat stappen".
Waarom zou je dat doen?
Als je op een redelijke manier met de pensionhouder overweg kunt, kun je eerst heus nog wel overleggen over zijn plannen. Dat werkt vaak veel beter dan direct dreigen met een advocaat.
Ik kan je beloven dat een stalhouder je dan echt niet meer serieus neemt. Gelukkig is het bij ons nog nooit gebeurd, maar ik weet 100% zeker dat wanneer iemand bij ons op stal op de proppen komt met een advocaat vanwege een verandering of iets dergelijks, dan voelt mijn vader zich wel zo beetgenomen dat die pensionklant voor de rest van de periode dat hij er nog staat er al van uit kan gaan dat mijn vader niets extra's doet.

Mocht je na overleg met de stalhouder er nog neit uitkomen, dan zou ik gewoon rustig vertrekken zonder ruzie te schoppen/stal zwart te maken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:40

[quote="Sjoert"]

Een pensionhouder mag altijd zelf bepalen of hij bepaalde regels gaat veranderen. In het contract bij ons op stal, is het dan wel de regel dat dit minimaal 1 maand van tevoren wordt aangegeven.

Sjoert dit klopt toch echt niet. Als je een contract hebt kan je niet eenzijdig de overeenkomst gaan veranderen. Dat kan wel in jullie contract staan maar dit is dan toch echt niet rechtsgeldig.

Overigens ben ik het met je eens dat een advocaat inschakelen niet zo'n goed idee is.

Over dat je vader niets extra's meer gaat doen als je een advocaat inschakelt. Dat lijkt mij wel logisch.

Maar je vader blijft wel verplicht om goed voor het paard te blijven zorgen.
Dus niet minder gaan voeren of slechter uitmesten. Als het in het contract staat dat paarden binnen/buiten worden gezet moet hij dat ook blijven doen. Doet hij dit niet dan kan de pensionklant minder stallingsgeld gaan betalen.

Kosten mogen natuurlijk doorberekend worden dus stalgeld mag verhoogd worden maar niet met onredelijke bedragen je kunt niet zomaar 300 euro gaan vragen ipv 200 omdat je je stal toch wel vol krijgt.

Zelf het bouwen van een binnenbak is geen geldige reden als klanten daar niet om gevraagd hebben. Dit kan natuurlijk wel in overleg.

Gaat de klant niet accoord met een verhoging vanwege een nieuwe binnenbak dan mag je die klant dan weer wel de toegang tot de binnenbak ontzeggen.

Pensionhouder zijn is geen vrijblijvend iets daar zitten echt wel verplichtingen aan vast.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:00

Citaat:
Pensionhouder zijn is geen vrijblijvend iets daar zitten echt wel verplichtingen aan vast.

@Lindsey... Ik denk niet dat alle pensionhouders zich daarvan bewust zijn....

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:05

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hoog het stalheld is hè. Praten we over 50 euro per maand of 300? Overigens is een contract opstellen in alle gevallen handig. Dat geeft duidelijkheid en voorkomt ruzie.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:06

lindsey schreef:
Sjoert dit klopt toch echt niet. Als je een contract hebt kan je niet eenzijdig de overeenkomst gaan veranderen. Dat kan wel in jullie contract staan maar dit is dan toch echt niet rechtsgeldig.

Maar je vader blijft wel verplicht om goed voor het paard te blijven zorgen.
Dus niet minder gaan voeren of slechter uitmesten. Als het in het contract staat dat paarden binnen/buiten worden gezet moet hij dat ook blijven doen. Doet hij dit niet dan kan de pensionklant minder stallingsgeld gaan betalen.

Mijn vader zet 's ochtends de paarden buiten. Dit staat ook in het contract.
Als hij hier vanaf wil, zal hij dat sowieso ruim van te voren aankondigen en dan (denk ik) ook met een nieuw contract aankomen.
Iedereen heeft dan genoeg tijd gehad om hierover zijn mening te uiten (denk aan 4 maanden, dat was in ieder geval de termijn waarop wij al aangave dat de weilanden anders ingedeeld werden)
Dan mag je je contract toch wel veranderen?
(of zit ik nu mis?)

Goed voor de dieren zorgen, zal hij sowieso doen.
Ik zat meer te denken aan de extra'tjes -> dekens wisselen, bijvoeren en eerder uit de wei halen enz. Dat mogen ze dan zelf doen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:21

Ik denk ook dat het erg prettig is om te allen tijden in gesprek te blijven met elkaar en elkaar daar ook de ruimte voor te geven. Helaas is niet elke stalhouder zoals de vader van Sjoert. Soms worden veranderingen gemeld en is niet eens duidelijk per wanneer het ingaat... totdat je erachter komt dat het al ingegaan is...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:24

nienke07 schreef:
Ik denk ook dat het erg prettig is om te allen tijden in gesprek te blijven met elkaar en elkaar daar ook de ruimte voor te geven. Helaas is niet elke stalhouder zoals de vader van Sjoert. Soms worden veranderingen gemeld en is niet eens duidelijk per wanneer het ingaat... totdat je erachter komt dat het al ingegaan is...

Naja, als pensionhouder moet je bij jezelf al te rade gaan of je dan wel goed bezig bent.
Van je klanten moet je het juist hebben en die moet je dus tevreden houden.
Overleg werkt het beste.

Dat adviseer ik dus ook gewoon aan de TS van dit topic

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:27

... ik denk dat ik verhuis naar omgeving Hengelo

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:36

Helaas Sjoert dan zit je mis.

Je vader mag natuurlijk zijn weilanden indelen zoals hij wil maar hij kan niet zeggen dat hij de paarden niet meer buiten wil zetten. Ook niet als hij dit 4 maanden van te voren aankondigt.

Het wordt wat anders als de pensionklanten daar mee accoord gaan dan kan je dat al na 1 dag invoeren maar willen ze dat niet dan zal hij zich aan zijn eigen contract moeten houden en de paarden gewoon buiten blijven zetten.
Daar heb je tenslotte een contract voor.

Dekens wisselen en eerder uit de wei halen hoeft hij dan niet te doen dat zijn inderdaad extra's.

Wat betreft bijvoeren. Stel het paard krijgt extra brok en hooi ten op zichte van de andere paarden op stal. Uitgaande van het eigen stalvoer. Dan is hij nog steeds verplicht om dit extra te blijven voeren.

Gaat het om voedingsupplementen die de klanten zelf gevoerd willen hebben of muesli van de klant zelf dan hoeft hij dit weer niet te doen.

Bij nieuwe klanten kan hij wel in het contract laten opnemen dat hij de paarden niet buiten zet. Dat hij dat voor zijn oude klanten wel doet maakt dan niet uit. Behalve misschien weer voor de sfeer op stal.

Enige manier waarop hij onder het buitenzetten uit kan komen is als er iets geregeld is in het oude contract over opzeggen door de stalhouder. Dan zou hij het contract kunnen opzeggen. Daarna zou hij de klanten dan een nieuw contract kunnen voorleggen.

Dit laatste weet ik trouwens niet zeker. Weet niet of het bij wet dan zo geregeld is dat pensionklanten een soort huurbescherming hebben net als met woonhuizen of dat je gewoon een opzegtermijn in je contract mag hebben. Is voor je vader dan wel te hopen dat hij dat heeft.

Je vader klinkt wel als een redelijke pensionhouder. Nu maar hopen dat zijn klanten dat ook zijn.

Blijft natuurlijk een feit dat veel pensionklanten werken en niet de mogelijkheid hebben om 'sochtens hun paard buiten te komen

Maar als de sfeer op stal goed is, is er vast wel wat te regelen.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 22:16

De sfeer op stal is natuurlijk een heet hangijzer
Die word er op deze manier ook niet beter op. Ik ben persoonlijk niet heel blij met het zelf buiten zetten omdat ik meestal werk in het weekend. En met mij nog een paar meiden.

Nu is het ook zo dat we niet een enorm bedrag aan stalgeld betalen,maar zoals Nienke07 al zei, heeft er in de advertentie een opsomming van handelingen gestaan. Dat is dus een service die je bied. Daar kun je natuurlijk iets aan veranderen als stalhouder. Maar je kan het niet mededelen en vervolgens de paarden het eerste weekend dat ze buiten gezet moeten worden, binnen laten staan. We hebben het zelf gedaan en hebben zelfs gevoerd aan het einde van de dag, want de stalhouder was er niet.

Het blijft een heet onderwerp