dringend DNA

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rustyyy34

dringend DNA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:33

het zal nu toch moeten gebeuren, ik was er altijd tegen en rusty was dan ook de enige die nog niet gechipt was bij ons op de manege. ze moet verplicht mee op ponykamp en om haar te vervoeren moet rusty dus gechipt zijn. Ik heb nog 4 weken en ik weet dat er al veel forums over dit onderwerp zijn geweest maar ik heb toch nog een paar vragen.

zijn er behalve chippen en dna nog andere methodes van identificatie?
en als je de dna methode gebruikt klopt het dan, dat wanneer je paard zo ziek is dat zij ingeslapen moet worden ze dan alsnog moet worden gechipt?

liefs rox

Fielychi

Re: dringend DNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:40

wat is er tegen chippen als ik vragen mag?

De DNA-methode is gewoon hartstikke duur. Mijn keus zal er zeker niet naar uitgaan.
Of je als je dier word ingeslapen alsnog moet chippen lijkt me onwaarschijnlijk aangezien de DNA-methode = toegestaan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:42

dna is echt niet veel duurder dan chippen hoor, ik was voor 48 euro klaar, je moet alleen een stamboek vinden dat mee wil werken. Mijn Noriker is nu geregistreerd bij het Fjordenpaardenstamboek....

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:47

rusty staat niet ingeschreven bij een bepaald stamboek dus dat probleem heb ik niet

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:49

dan zal je een stamboek moeten vinden die hem wil registeren, want er moet iemand DNA af komen nemen de de papierwinkel voor je regelen.

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 18:05

lees net over het borgingssysteem is dit ook al toegestaan ?

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:08

o oeps maar van rusty weet ik alleen dat ze een draver is niet hoe oud ze is of wie haar ouders zijn. En dat lijkt me toch wel een vereiste als ze me op willen nemen in het stamboek toch?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:14

Geen idee of je paard gechipt moet zijn bij inslapen, lijkt me nutteloos. Maar verzekeraars stellen eisen mbt het afkeuren en terugkopen. Een daarvan kan zijn (dit is afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij) dat het paard gechipt moet zijn. Ook bij slachting moet een paard gechipt zijn.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:16

Als je over vier weken alles geregeld wilt hebben wens ik je succes!

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:18

ja het wordt zo wel erg ingewikkeld

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:24

rustyyy34 schreef:
en als je de dna methode gebruikt klopt het dan, dat wanneer je paard zo ziek is dat zij ingeslapen moet worden ze dan alsnog moet worden gechipt?

hier bedoel ik dus mee dat stel je paard is zo ziek dat het beter is haar in te laten slapen je dan haar eerst moet chippen om vervolgens nog een paar weken of maanden te wachten voordat ze ingeslapen mag worden want dan weet ik niet wat erger is haar nu laten chippen of nog een tijd laten lijden voor dat ze haar kunnen inslapen :S en na het inslapen is er dan nog een andere keus dan slachten cremeren is toch verboden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:17

Na inslapen mag niet worden geslacht omdat er medicatie in het dier zit.
Hoe het precies zit met DNA weet ik niet, al mijn paarden zijn gewoon gechipped. Wel moet ik zeggen dat dit verhaal me erg vreemd klinkt, ze moet mee op ponykamp? Als het je eigen pony is heb je er toch zelf de inspraak in? Om eerlijk te zeggen ben je er ook vrij laat mee, 4 weken is een korte tijd om een paspoort aan te vragen, zeker nu het nog behoorlijk druk bij de diverse instanties is met de veulens. En bovendien, wat had je gedaan als je pony ziek word en naar een kliniek moet?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:48

rustyyy34 schreef:
hier bedoel ik dus mee dat stel je paard is zo ziek dat het beter is haar in te laten slapen je dan haar eerst moet chippen om vervolgens nog een paar weken of maanden te wachten voordat ze ingeslapen mag worden want dan weet ik niet wat erger is haar nu laten chippen of nog een tijd laten lijden voor dat ze haar kunnen inslapen

wat is er nou zo zielig aan chippen???????????????? Dit snap ik namelijk echt niet!
Is het dat prikkie van de dierenarts?
Als mijn dier ziek is en duidelijk ingeslapen/geslacht moet worden incl. pijn, zou ik dat echt wel 100x erger vinden dan die ene prik.
Of mis ik nou iets....?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:07

Na inslapen checkt de Rendac (of welke destructor het paard komt halen) ook of het dier gechipt is. Zonder chip mogen zij hem ook niet meenemen. Dit heeft een kennis van mij meegemaakt met zijn pony, die kon hij dus nergens meer kwijt.
Kortom, je kunt er maar beter voor zorgen, dat je paard of pony wel gechipt is (of de DNA registratie heeft, dan zullen ze hem wel mee mogen nemen, lijkt mij).

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:46

Fielychi schreef:
rustyyy34 schreef:
hier bedoel ik dus mee dat stel je paard is zo ziek dat het beter is haar in te laten slapen je dan haar eerst moet chippen om vervolgens nog een paar weken of maanden te wachten voordat ze ingeslapen mag worden want dan weet ik niet wat erger is haar nu laten chippen of nog een tijd laten lijden voor dat ze haar kunnen inslapen

wat is er nou zo zielig aan chippen???????????????? Dit snap ik namelijk echt niet!
Is het dat prikkie van de dierenarts?
Als mijn dier ziek is en duidelijk ingeslapen/geslacht moet worden incl. pijn, zou ik dat echt wel 100x erger vinden dan die ene prik.
Of mis ik nou iets....?

Vraag ik me idd ook af...
Al onze paarden zijn gechipt inclusief veulen van 3 maanden.
Als je chippen zielig vind...zijn dan de entingen van de DA ook zielig?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:19

ik heb mijn haf ook laten registreren met DNA. ik wil zelf ook geen ijzer in mijn lijf dus mijn paard doe ik dat ook niet aan... maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. ik denk niet dat je het nog haalt in 4 weken hoor TS... eerst meot de VA komen om haren af te nemen en dan moet het DNA vast gesteld worden en daarna moet het paspoort aangevraagd worden.
owja paarden zonder chip worden bij mijn weten wel ingeslapen en opgehaald alleen mogen zijn iet geslacht worden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:48

Als je voor DNA kiest, hou je er dan wel rekening mee dat je bij elke controle weer opnieuw moet betalen? Dan kan op wedstrijden zijn, maar ook onderweg en ook bij dierenartsbezoeken.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:37

Miran -> je redenatie snap ik niet, maar oke, je weigert een chip, gelukkig is het alternatief DNA er.
En wat jij hier zegt is precies wat ik bedoel met: het is hartstikke duur.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:48

Afgezien of je wel of niet wil chippen en waarom (die dicussie is al zo vaak geweest):
Ik denk dat 4 weken erg krap is. Voordat je de DNA uitslag terug heb ben je al weer een poos verder. Een paspoort aanvragen duurt ook even en nu zeker; de meeste stamboeken hebben net de veulenkeuringen achter de rug waar alle paspoorten voor gemaakt moeten worden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:13

Fielychi schreef:
Miran -> je redenatie snap ik niet, maar oke, je weigert een chip, gelukkig is het alternatief DNA er.
En wat jij hier zegt is precies wat ik bedoel met: het is hartstikke duur.

Wat is er zo ingewikkeld aan dan?
Als je je paard laat chippen, heb je 1 keer kosten, de controles kosten niets. Bij DNA moet er bij elke controle weer haar naar het laboratorium, en daar moet je dus weer voor betalen. Volgens mij staan veel mensen daar niet bij stil. Ook dierenartsen moeten straks weten welk paard ze voor zich hebben, om uit te sluiten dat ze medicijnen geven waarmee een paard niet meer voor de consumptie geschikt is aan een paard dat daar wel voor bestemd is.

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:41

Neonlight schreef:
Na inslapen mag niet worden geslacht omdat er medicatie in het dier zit.
Hoe het precies zit met DNA weet ik niet, al mijn paarden zijn gewoon gechipped. Wel moet ik zeggen dat dit verhaal me erg vreemd klinkt, ze moet mee op ponykamp? Als het je eigen pony is heb je er toch zelf de inspraak in? Om eerlijk te zeggen ben je er ook vrij laat mee, 4 weken is een korte tijd om een paspoort aan te vragen, zeker nu het nog behoorlijk druk bij de diverse instanties is met de veulens. En bovendien, wat had je gedaan als je pony ziek word en naar een kliniek moet?

1. toch moet ze mee op ponykamp omdat ze een semiprive status heeft dat houdt in dat er in totaal nog twee andere leden 1 dag in de week een uur les op haar mogen rijden. En aangezien ik rusty deel met me zusje is dat er nog maar 1 en dan is het veel goedkoper. Wel krijg je hierdoor andere verplichtingen erbij zoals dat ze haar ook mogen lenen tijdens ponykamp voor deze leden aangezien elk paard dan twee maal per dag loopt en wanneer ik er een keer op rijdt per dag houdt je nog een keer over voor een ander lid.
2. ik weet dat ik laat ben maar heb hier niet bij stil gestaan tot ik deze week hoorde dat ik een chippaspoort in moest leveren en rusty is niet gechipt of heeft een andere vorm van indentificatie dus dat zou ik dan nu moeten regelen en anders zal ik toch moeten chippen want daar krijg je wel een bewijs van ook al heb ik dan nog geen paspoort.
3.dan was ik toch gewoon naar de dierenarts gereden met de kans op een boete daar zit ik dan ook niet mee.