pony wil niet door waterplassen heen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

pony wil niet door waterplassen heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 12:18

Heeft iemand tips voor dit "probleem" ? Ik krijg het niet voor elkaar ! Als ik erop zit lukt het me niet...maar ook niet als ik er naast ga lopen en zelf door de plas ga.

Nadir

Re: pony wil niet door waterplassen heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:42

Gewoon er doorheen sturen.
Voorwaarts rijden en als hij stopt een knal met de zweep geven. Hij zal toch een keer moeten, jij moet gewoon net zolang volhouden totdat hij er door gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:48

Vaak willen ze er niet doorheen omdat ze niet kunnen zien wat er onder het water zit, en hoe diep het is.

Je kan ook eerst 'oefenen' door als het geregend heeft er met je pony naar toe te lopen, en te proberen een voet in het water te zetten. Gewoon rustig beginnen met een voet, en als de plas groot genoeg is probeer je er twee .

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 13:14

Dat met de zweep is uitgesloten, hoe stevig ik het ook probeer het verzet is TE groot. Zoals ik al zei lukt het me uiteindelijk om haar met 1 voetje een beetje erin te krijgen maar meer niet. Of ze springt er overheen....Haar er met een voet inzetten is ook uitgesloten, ze is echt panisch voor water !!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:20

je paard langs het water zetten en dan naar rechts/links draaien?

helpt bij mijn pony iig meestal wel

Solvej

Doorzetten, 1 voetje = goed belonen en desnoods een uur voor die poel doorzetten en volhouden tot het lukt, als je eenmaal van ze hebt gewonnen bij elk rijtechnisch/verzet probleem is 't vaak opgelost!

Sizz

Als ze erover springt maakt dat toch niet uit???
Met die van mij heb ik heel lang gehad dat ik niet eens in de buurt kon komen..... Of je kunt het rustig proberen of je kunt het met geweld proberen. Dat kun je zelf het beste bepalen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:26

MissSisa schreef:
Of je kunt het rustig proberen of je kunt het met geweld proberen. Dat kun je zelf het beste bepalen.

Je hoeft met een zweep ook niet je paard half dood te slaan, alleen moet hij wel weten dat hij niet overal onderuit kan komen. Ik neem aan dat je zelf snel genoeg ziet of het aanstellerij is of dat hij echt bang is.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 13:29

Ik ben geen watje op m'n pony maar echt geweld hou ik niet van. Ik ben gisteren met het oefenen in de regenplas ook pas gestopt toen ze uiteindelijk met een voetje er toch in ging. Daarna enthousiast beloont...maar toch niet het resultaat wat ik graag zou willen. Ze is gewoon echt bang. Normaal is ze superstoer met alles....maar water...pfffff. Het schijnt ook een tic te zijn van een Welsh. Is dat ook zo ???

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:41

Er gewoon stug voor blijven staan en gewoon rustig wat druk op je been en ieder pasje naar voren uitbundig belonen, hou je teugels niet te strak zodat het paard het goed kan bekijken.
En tja, sommige paarden vertikken het gewoon, dan kom je er met gillen slaan en huilen ook niet uit. En ach, dan wil je paard niet door een plas...

[edit]
De welshes van mijn buurman zijn dol op in plassen stampen, dus het is misschien geen rastic

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 14:11

Op zich is het ook geen ramp. We wonen vlak bij zee dus het zou zo leuk zijn als ze ook zelf plezier aan water kon beleven. Tevens is het ook lastig die angst...want haar wassen of zelfs alleen maar hoeven schoonborstelen / benen afspoelen zorgt voor grote problemen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:18

Blijf gewoon rustig, en wordt vooral niet boos op haar. Ze lijkt het gewoon echt eng te vinden.
Helpt het ook als een ander paard voor gaat? het hele kudde instinct?

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 14:34

Dat zou wel werken denk ik, maar dan moet ik even iemand zien te ritselen. Bedankt voor de goede tip.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:36

Annebel gaat ook nooit door plassen heen, vandaag ook weer niet. Toen kwam er een aanspanning langs en mijn moeder zei al, kijk bel, dat paard gaat er wel doorheen. Waarop die man zijn wagen stil zette en zei dat ik maar achter hem aan moest gaan. Annebel twijfelde wel heel erg maar volgde lief haar voorganger. En terug ging ze er zelf al doorheen. Slaan enz. heeft bij annebel ook geen effect. Ik kan haar er wel voorzetten, beetje aandrijven en haar dan zelf de volgende stap laten zetten, dat gaat bij haar beter dan pushen.

paardjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:44

Kan het niet zijn dat je paard een keer heel erg geschrokken is van water en nu dus niet meer door plassen gaat..??
In dat geval moet je paard dus eerst weer vertrouwen in water krijgen!
Als dat niet het geval is, moet je gewoon op het je paard gaan zitten en haar/hem er proberen door te krijgen.
Lukt dat niet..vraag dan of een keertje iemand mee fietst ofzo en je paard dan vast wil pakken als je bij een plas komt je geeft hem/haar hulpen en zij zorgt dat hij/zij niet kan ontsnappen.
Of laat een ouder paard voorgaan en waarschijnlijk loopt jou paard er dan wel door heen.
iig veel succes

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:32

Laarzen aan, paard aan de hand mee en vriendin of zo mee.
Parkeer paard voor de plas en zet een beetje druk op het touw(niet trekken je ben toch niet sterker, maar gewoon een beetje duk erop zetten). Evt kan een helper van achteraf iets aanmoedigen. Je paard zal dan heus wel een stapje doen. Doet ie dan dan belonen en even een rondje lopen de andere kant op en dan weer proberen.
Je heb soms wel even gedult nodig maar je paard zal heus wel een stapje de goed richting op doen. Misschien niet binnen 5 minuten en ook niet binnen 10, dan moet je gewoon wat langer wachten.