Hoe trainen jullie een 3 jarig net beleerd paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Hoe trainen jullie een 3 jarig net beleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 10:00

Op dit moment wordt mijn paard zadelmak gemaakt. Nu vroeg ik me af hoe jullie een 3 jarig paard trainen. Bijv. 3x in de week 40 min. rijden of elke dag 20 min. Hoe dan ook, hoe ziet jullie training eruit?

Sizz

Re: Hoe trainen jullie een 3 jarig net beleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:02

4/5 keer in de week rijden, ongeveer 20 minuten.

Je moet er ook om denken dat een jong paard het echt niet vol houdt elke dag te lopen, dus kun je hem beter af en toe vrij geven. Het is ook weer zo dat 2 keer 40 minuten minder zin heeft dan 4 keer 20 minuten.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:09

Dat die van mij drie was. Reed ik drie keer in de week 20 min. afwisselend met longeren en rijden. Nu is hij 4 en rij ik vier keer in de week drie kwartier. Soms rij ik veel korter, bv als hij braaf is. Vaak longeer ik min 1x per week. Ik vind het belangrijk dat je het afwisslend houdt. Die van mij vindt springen erg leuk. Ik laat hem soms lekker vrijspringen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:11

Naar je paard kijken en daarop afstemmen.

Geen 1 paard is hetzelfde.

Al moet ik eerlijk zeggen dat wanneer je dit soort vragen gaat stellen, ik betwijfel of je wel goed na hebt gedacht over het kopen van een jong paard.
Ik ben van mening dat je dit soort dingen dan allang behoord te weten.

Veel succes iig!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 10:22

Dimple schreef:

Al moet ik eerlijk zeggen dat wanneer je dit soort vragen gaat stellen, ik betwijfel of je wel goed na hebt gedacht over het kopen van een jong paard.

Veel succes iig!

Wij hebben thuis 18 paarden op stal staan en maken regelmatig zadelmak enz. Vrijwel alle paarden bij ons op stal zijn jong. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie manier van trainen. Ik heb al diverse jonge paarden getraind/beleerd dus aan mijn ervaring zal het niet liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:24

Bij een paard dat zich rustig gedraagt zonder enige angst
3x in de week 20/30 min
De rest van de dagen weidegang.

Maar een paard dat bijv het opstappen erg eng vind, die zou ik goed 6 x in de week kunnen pakken, waarvan 3x echt wat rijden, die andere keren opstappen, stukje stappen en weer weg zetten.
Puur voor het extra trainen van het op en af steigen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:28

Idd 2/3 x per week 20 min. rijden,en afhankelijk van het paard ook 1x per week longeren,of als je de mogelijkheid hebt,een paar keer per week een half uurtje het bos in..alleen recht uit dan,daar worden ze sterker van. Moet je hem wel een beetje kunnen controleren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:33

runningkawa schreef:
Bij een paard dat zich rustig gedraagt zonder enige angst
3x in de week 20/30 min
De rest van de dagen weidegang.

Maar een paard dat bijv het opstappen erg eng vind, die zou ik goed 6 x in de week kunnen pakken, waarvan 3x echt wat rijden, die andere keren opstappen, stukje stappen en weer weg zetten.
Puur voor het extra trainen van het op en af steigen

Zou ik ook doen.

Mijne loopt nu 2x per week 20/30 minuten, 1 x per week een uur (dan gaan we wat langer het bos in, daarna altijd 1 dag rust), en 1x per week aan de pessoa. De rest van de dagen blijft ze gewoon in der paddock staan. Als het in de bak goed gaat ben ik er soms na 15 minuten al af. Als ze een 'puder' bui heb zit ik er ook wel is 3 kwartier op, maar dat komt de laatste tijd bijna niet meer voor. Ze vindt verder niets eng en gedraagd zich alsof ze al jaaren onder het zadel is.
Ik wil nu opbouwen naar 3x per week 30 minutjes, 1x pessoa en 1x per week een uur rustig. Ze is nu anderhalve maand onder het zadel en bijna 4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:32

3 x per week 40 minuten zou ik niet doen. Te lang en te weinig regelmaat dan. Mijne heb ik in het begin ongeveer 4 x per week gereden (om de dag zeg maar) en dan maximaal 20 minuten. Ook had ik eens per week les omdat ik nooit eerder een jong paard gehad had en het goed wou aanpakken in het begin. Deze les was ook maximaal 15-30 minuten. Ook deed ik vaak ipv rijden longeren en ik probeerde ook iedere week 1 x naar buiten te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:39

Dimple schreef:

Veel succes iig!

Kleine nuancering: Je hoeft het niet te weten, als je maar weet waar de kennis te halen (niet hier dus).
Mijn drie-jarige is koud zadelmak, daar kun je echt nog niet op gaan zitten, op dit moment. Hij is daar zowel mentaal als fysiek nog niet aan toe.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:17

Persoonlijk rijdt ik liever een jong paard wat vaker en dan wat korter. Ik ga straks mijn merrie 4 keer in de week rijden waarvan 1 keer echt trainen en de andere keer lekker ontspannen. Dan zit ik er misschien een kwartiertje erop. Zo laat ik ze al een beetje aan de hoeveelheid dagen wennen aangezien ik bij verder door getrainde paarden 6 dagen in de week rijdt waarvan 2 keer een ''goede'' training en de andere dagen doe ik veel aan afwisseling en veel basis dingen.

Daar komt bij dat een jong paard een korte concentratie periode heeft. Ik train dan 3 keer in de week veel overgangen en afwisseling doormiddel van balkjes. De ''trainings'' dag houdt ik me dan voor het paard met de moeilijke dingen bezig. Dat kan varieren van rechtrichten, figuren of voor het paatrd moeilijke oefeningen.
Dit doe ik 3 weken en de 4e week houdt ik me dan voornamelijk met afwisseling bezig en rijdt het paard misschien 2 of 3 keer.

Oftewel een zeer afwisselnd programma war het paard lekker fris bij blijft. Daar zeg ik wel bij dat de trainings dagen afwisselnd zijn. Als het paard bij het losrijden niet in zijn hum is ga ik die dag niet trainen maar lekker ontspannen bezig zijn. Het wordt wel op het op het paard afgestemd. Als hij geen 6 dagen volhoudt rijdt ik 1 dag minder. Maar aangezien er veel afwisseling in zit heb ik nog geen paard gehad die het niet volhieldt of chagarijnig werd.

Dit lijkt misschien veel maar is het niet omdat het na 3 weken afgwisseld wordt met een weekje ontspanning en minder dagen rijden.
Ik noem expres het woord rijden omdat er dus niet elke keer dat ik rijdt wordt getraind maar ook afwisseling DMV balkje, springen of een buitenritje. Ik pak ze soms ook wel een dag aan de longeer lijn maar dat ligt net aan het niveau van het paard.
Ik bouw dit langzaam op naar 6 keer in de week en vervolgens maak ik de trainings duur langer. Als we dan 2 jaar verder zijn wordt het paard dus 6 keer in de week gereden waarvan 2 keer trainen en de andere dagen afwisseling en basisdingen. Dit wssel ik naar aanleiding van het wedstrijd programma af met 3 weken 6 dagen trainen en dan 1 week afwisseling met 3 keer in de week rijden.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:03

3x in de week onder het zadel, 20 a 30 min, 1x 20 minuten longeren. Verder zo veel mogelijk los naar buiten. Na verloop van tijd is het raadzaam om het paard een paar weken helemaal rust te geven zodat ze in het koppie even kunnen bijkomen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:09

Mijn 3 1/2 jarige is ook pas beleerd en sinds hij terug is rijden we hem 4 x in de week, met 1 dag longe werk.
Het rijden doen we over het algemeen 40 min, met 10 min instappen en 10 minuten uitstappen.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:26

Jonge paarden rij ik meestal om de dag 20 t/m 30 min.
Hangt er ook wel beetje vanaf , als hij een dag heel moeilijk is pak ik hem de volgende dag gewoon weer.
Verder lopen ze elke dag een paar uurtjes buiten.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:04

Ik rij mijn driejarige 2 tot 3 keer per week 20 minuten tot een half uur. Voor het rijden even 5 of 10 minuutjes longeren, zodat ze los en ontspannen is als ik opstap, en de gekkigheid er een beetje af is.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:30

Die van mij is 3 jaar en 5 maanden.
Ik ben nu sinds half juni met haar bezig met rijden en longeren en we rijden nu:
1 keer per week 20 in de bak (niet fanatiek)
1 keer per week een half uur prive les
1 keer per een half uurtje buiten rijden (rustig aan)
verder longeer ik haar de dag na haar prive les een minuut of 10 a 15 maar dat is meer tegen de (eventuele) spierpijn.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:38

Ik reed mijn paard om de dag ongeveer 20 a 30 minuten. Das meer als genoeg voor een jong paard

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 07:24

Mijn driejarige heb ik de eerste tijd wat vaker gereden. Na een paar weken ben ik 2/3 keer in de week, 20/30 minuten gaan rijden. Dit is meer dan genoeg. Als ik les heb rij ik weleens wat langer maar dan stap ik heel erg veel tussendoor met lange teugel.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:11

Mijn 3,5-jarige heb ik een kleine 2 maanden geleden zadelmak gemaakt. Tot nu toe reed ik hem 1 keer in de week 15/20 min tijdens een buitenrit. Dus vooral lekker rustig rechtuit. Nu wil ik hem voorlopig 2x in de week gaan rijden, waarvan 1x per week zo’n 20/30 min in de bak (een springveld van 50x70) en dan nog 1x per week een buitenritje, welke dan iets langer kan worden dat een half uur, maar het zal dan ook grotendeels een stapritje zijn. In de loop van de winter zal ik dit wel opbouwen tot 3x per week, waarbij er 1 privéles van een half uurtje bij zal komen. Ik hou dus een beetje de regel vast van 3 jaar = 3x per week; 4 jaar = 4x per week; bij de 5e houdt deze regel een beetje op, hij mag wel 2/3 daagjes vrij .
Daarnaast zal ik hem wel 1 à 2 x per week 15/20 min longeren en dagelijks een (lange) wandeling aan de hand. Verder zal hij natuurlijk dagelijks in de wei / paddock lopen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:14

Ligt aan het paard, het ene paard kan net iets meer aan dan het andere. maar vaak 4/5 keer in de week 20 minuten tot een half uur, de ene keer rijden andere dag weer longeren

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:46

De 'normale' dieren die niet teveel problemen maken, pak ik om de dag hooguit 20 minuten. Probleemgevallen die met zadelmak maken niet zo lief zijn (bij ons komt er iemand die er een paar keer op gaat, zodat wij kunnen zien wat voor vlees we in de kuip hebben.) pakken we dan ook wel eens een paar dagen achter elkaar, maar dan echt maar heel even, braaf = klaar.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:13

die van mij is nu 4, die pak ik bijna elke dag z'n 30 minuten. 1 keer in de week 1 uur (groepsles)Gewoon omdat ze dan beter loopt dan wanner ik haar om de dag rij, en daartussen longeer. De dagen dat ik niet rij longeer ik of loopt ze gewoon lekker los in de bak (2x in de week) probeer wel regelmatig naar buiten te gaan of balkjes te draven oid