gedrasprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

gedrasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 19:15

bij de stallen waar ik help staat een pony die nu ongeveer 3 maanden geleden gecatreerd is. de normale verzorgster is toen weg gegaan en toen is hij door 3 verschillende personen bereden, inmiddels heeft hij weer een vaste verzorgster, alleen nu is het probleem dat het dier dingen doet die hij nog nooit gedaan heeft. Als ze met hem naar buiten gaat draait hij zich steeds om. omtrekken heeft niet zo veel zin hij is te sterk.
op zich was dat nog niet zo heel erg alleen nu zet hij hem uit het niets op een lopen, als je aan galoppeert dan gaat hij steeds harder en is niet meer te houden, wat soms voor gevalijke situaties heeft gezorgt. Ook besluit hij er soms zo ineens vandoor te gaan terwijl we met zijn allen gewoon ff buiten aan het stappen zijn. En wanneer je met hem in de buurt van een hindernis komt zet hij hem ook op een lopen. en hij is zo sterk niemand kan hem houden. en we weten geen raad meer met hem. iemand iedeeen?

jiperdepip

Re: gedrasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:43

probeer eens om hem iets te geven waar hij rustig van word, daar zijn genoeg middeltjes voor.

Kita21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:02

Dit klinkt toch heel erg als een dominantieprobleem. Hij begint kuren te vertonen omdat het hem lukt en niemand kan hem tegen houden. Daarom hoop ik dat je iemand kan vinden die hem eens flink kan aanpakken en dat gedrag kan doorbreken. Want als het hem steeds lukt ervandoor te gaan, krijg je dat er nog maar moeilijk uit. Een paar keer winnen doet wonderen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:27

Mee een s Kita, en als de pony het steeds wint, gaat hij er steeds brutaler en agressiever mee worden tot het kwaad worden als je het afstraft. Heb het vaker gezien, met name bij iemand die het allemaal zo goed meent te weten (als die naast het paard staat) en dat met een grote mond laat merken. Waar het paard door agrassief doorzetten degene toch onzeker op de rug zat en ook niet durfde door te pakken. (sorry, opgekropte frustratie )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:22

dat omdraaien is inderdaad baas proberen te zijn.
dus de bak weer in en oefenen totdat hij netjes naar alle hulpen luisterd.
pas dan weer naar buiten toe, misschien een beetje voeding aanpassen, als hij erg veel krachtvoer krijgt kan hij te energiek zijn en teveel looplust hebben, wat meer hooi en wat minder krachtvoer kan helpen...

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:31

Misschien ook voor je er gereden word wat longeren, om het hete eraf te krijgen?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 14:53

we hebben wel grprobeert hem aan te pakken, maar het nadeel is hoe hard je ook trekt of wat dan ook hij stopt niet meer, hij is zo ontzettend hard in zijn mond geworden. en als je hem een vlinke mep geeft wordt het alleen maar erger, wat op de weg nog gevaarlijker is.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:11

Klinkt inderdad zoals gezegd als een dominantieprobleem wat van kwaad tot erger gaat worden als je niet ingrijpt. Met kracht win je het van zulke paarden zoiezo niet.
Ik weet niet hoe jullie tegenover bijvoorbeeld natural horsemanship of join up oid staan.
Bij zulke methodes komt absoluut geen kracht of geweld kijken maar leert je paardje wel dat hij ondergeschikt aan jou is. Misschien een ideetje om je daar eens in te gaan verdiepen....
Succes!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 07:03

terug naar de basis!!!

slaan e.d. is onmacht en absoluut ook niet de bedoeling..
dus opnieuw beginnen met rijden neem een goede instructeur die je niet leert te slaan.
trekken met je paard verlies je altijd omdat het paard sterker is, dus zal je slimmer moeten gaan zijn..

een paard is zo hard in de mond als jij in je handen bent dus neem goed les en begin helemaal opnieuw......

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:50

in het begin bokte hij ook veel alleen dat was meer grappig dan eng of gevaarlijk en zodra je hem op een kleine volte zette hield hij er ook wel mee op, en op een gegeven moment deed hij het helemaal niet meer. zou het rennen misschien een gevolg kunnen zijn van het niet meer bokken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:06

zou heel goed kunnen, probeer hem anders eens voor het rijden los te gooien zodat hij even lekker kan rennen en zich uitleven..

zoals ik al zei, niet gaan trekken, je verliest toch altijd wat die pony weegt wel 300 kilo( meer of minder) en is natuurlijk vele malen sterker...

ga hem lekker bezig houden, veel overgangen rijden, tempo wisselingen,figuren.
laat ook even een tandarts naar zijn kiezen kijken, haken op de kiezen kunnen ook veel problemen geven,,,

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:01

http://www.zippyvideos.com/597002308150 ... _018/*emmy

hier kun je wel een beetje zien wat hij doet, hij begon hier net die problemen te vertonen, Je kan zien dat hij zich bij het eerste rondje verzet en ze hem dus maar op de volte rijd, normaal doet hij dan ook zo alleen dan begind hij daarna keihard te rennen dat doet hij hier dus nog niet. Maar hij is hier alwel zo hard in zijn mond dat hij bepaald dat ze er dus niet overheen gaan

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:11

filmpje doet het niet
en laat indd ook eens een tandarts komen en ga vooral nooit in discussie met je paard dat win je nooit!
zorg dat je slimmer bent, en zoals al gezegd word ga terug naar de basis

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:21

Ellepel heeft toch al een paar oplossingen aangedragen.

ga die nou maar eens uitproberen ipv steeds te roepen dat de pony zo hard is in zijn mond. Elke pony is sterker dan een mens en met trekken bereik je nooit iets.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:23

Tandarts evne laten komen, rug na laten kijken, tuig nakijken etc.

Moet zeggen dat ik niet veel byzonders zie op het filmpje, mijn paard verzet zich ook weleens tegen een sprong je kan er dan voor kiezen door te gaan (zou ik wel de hindernis lager zetten) of idd de volte op te zetten, wat het meisje hier op het filmpje ook zelf doet.
Hier krijgt hij dus al soort van zijn zn, dit is de beginfase dus als dit bij alles zo is, zal het idd steeds erger worden.
Beste op zijn moment waarin de pony het liefst om de hindernis heen zou gaan is beide benen er ana te houden en al gaat hij overdwars, toch laten springen.

Maar op dit moment zou ik zoals de andere al opperen helemaal terug gaan naar de basis, naast je luisteren, stappend luisteren, dravend etc.
Pas als dit weer helemaal onder controle is zou ik weer verdergaan, somige paarden hebben dat ook gewoon nodig tussendoor, vooral als er vaak gewisseld is.

Slaan heeft idd weinig nut, maar als hij er vandoor gaat of weg trekt kan een klein tikje wel heel erg handig zijn om de aandacht weer bij jou te leggen, maar dat kan een stemverheffing ook zijn.

Mijn nieuwe pony had ook een paar mensen omver getrokken, en om die reden trok ik op ene maandag handschoenen aan, en meneer probeerde precies hetzelfde, nou vraag me niet hoe maar ik ben blijven hangen (op de grond ) hij was stomverbaasd en heeft het ok neit meer gedana bij mij.

Maar als er veel gewisseld is (noodgedwongen) kan ik me voorstellen dat de pony nu die een echte vaste heeft die even flink gaat uitproberen, misschien is ze dan wel net zo snel weg als de rest

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:31

Degelijke les nemen, zodat je leert de pony voor te zijn. Pony geeft op het filmpje een km van tevoren aan dat hij er omheen gaat.
Pony na laten kijken (rug, mond en zadel) kan uiteraard geen kwaad, maar naar het filmpje te oordelen zal dat niet heel serieuze dingen opleveren.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:28

Denk het ook niet Waratje, maar ja zekere voor het onzekere.

Neem eigenlijk altijd aan dat iedereen al les heeft, maar dat is idd 1 van de beste tips