wie kan mij helpen met deze vragen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

wie kan mij helpen met deze vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 16:39

Ik zie een heleboel topics staan van dekens.
Nu heb ik toch een brandende vraag maar mijn antwoord zat hier niet bij..
Mijn pony staat nu sinds een paar dagen met een ongevoerde regendeken in het land.
ze draagt die regendeken om haar dikke vacht te beperken..

Nu gaat ze s'nachts op stal en wilde ik de volgende vragen weten?

1* kan je een ongevoerde regendeken ook s'nachts op doen op stal
en heeft dit zin betreft het aanmaken van die dikke vacht?
2* een fleece deken met hals kan ze die s'nachts op stal ook gewoon
dragen of is dit daar niet geschikt voor..
3* of moet ik een staldeken gaan kopen maar tja moet die dan 0 gram
zijn of meer grams?

heel erg bedankt alvast als jullie wat antwoorden voor mij hebben..

polly2

Re: wie kan mij helpen met deze vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:50

In mijn ogen heeft de ongevoerde deken helemaal geen nut, behalve dan om te zorgen dat het paard niet nat wordt. De deken geeft geen warmte en die warmte heb je nu juist nodig als je ze kort in het haar wilt houden.
Je kunt zo'n deken wel als overdeken gebruiken, dan doe je er een dunne staldeken onder.
Als je weet hoe de vacht van eht paard groeit zul je me begrijpen: onder invloed van het licht begint de wintervacht te groeien en de zomervacht uit te vallen. De dikte van de vacht wordt bepaald door de temperatuur en de omstandigheden van je paard (staat hij in een buitenstal of in een warme stalgang met veel paarden etc.).
Ik begin met het opleggen van een dunne deken (200 grams) (eersty alleen 's nachts) als het eerder donker is dan 21.00 uur. Dan begint de vacht te groeien. Door het paard kunstmatig warmer te houden dan het werkelijk is, hou je de groei van de vacht voor de gek en krijgt hij een dunne wintervacht.
Sinds deze week hebben mijn paarden een 300 grams deken op en houden ze die overdag ook op. De volgende stap is dat daar een dunnen wollen deken onder komt en als het echt gaat vriezen een dikke onderdeken.
Mijn paarden staan in een houten buitenstal en ik heb ze altijd zeer glad in hun velletje in de winter.

Met de regendeken die jij gebruikt geef jij het paard dus nauwelijks warmte...dus zal het effect veel minder zijn.
Mijn advies voor jou: gebruik een deken met vulling en doe overdag, als je regen verwacht de regendeken daar overheen...mits deze ademend is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:49

de mijne heeft ook een ongevoerde regendeken op, en gaat er straks ook snachts mee op stal.
het werkt zeker wel om de haren korter te houden, want er blijft wel degelijk warmte hangen onder die deken.

trek zelf een regenjas aan en je voelt wel dat die warmte afgeeft, al is dat niet zo veel...

het verhaal van licht klopt helemaal daar ben ik het wel mee eens, maar met een simpele ongevoerde deken kun je ze wel veel korter in het haar houden.

staldeken gaan kopen vind ik onzin, ga dan kijken voor een gevoerde waterdichte winterdeken( niet te dik 300 gram is genoeg) en doe die later op als de temperatuur onder de 7 graden zakt overdag...
zo houd je het gewoon bij 2 dekens, een regen en een winterdeken.

lengte van haren ligt ook een pietsie aan leeftijd en ras, de mijne krijgt in elk geval wel wat langer haar, maar niet zo erg dan wanneer hij zonder deken zou staan..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:53

Nou al een 300 grams deken op??? Das al wel veel! Loopt ie dan straks met 10 dekens op?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 20:08

Maar als ik een deken koop 300 grams koop dan denk ik dat je bedoelt dat ik die op ga doen als het een stuk kouder is toch..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:31

Pally schreef:
Nou al een 300 grams deken op??? Das al wel veel! Loopt ie dan straks met 10 dekens op?

Ja...nu al een 300 grams deken op. Mijn ervaring is dat ik het zo redt om ze kort in eht haar te houden ivm de omstandigheden waaronder de paarden gehouden worden (houten buitenstal in de polder, veel wind).
Eind volgende maand zit daar een dunnen wollen deken onder en eind november zit er de dunne staldeken onder waar ik mee begonnen ben en bij extreme kou hebben ze soms drie algen op.
Hiervoor was ik "zuiniger" met dekens op zoen en kreeg ik ze alsnog dik in de vacht.... dus vandaar dat ik het nu zo doe en het bevalt me goed.
De dekens die ze ophebben zijn waterdichte, ademende winterdekens. Alleen in het begin dus de gewone staldeken.
Ik suggereerde voor de vraagsteller van deze topic dat ze een staldeken onder de regendeken kan doen, zodat ze misschien niet nieuw hoeft te kopen. Maar een nieuwe waterdichte deken kan natuurlijk ook.

marianne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 00:02

vraag2: je kan makkelijk een fleece deken met nek omdoen snachts deed ik ook altijdmet oude pony van me maardan met een winter deken om in de winter dus zie mar kusjes maariej

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 00:12

Pally schreef:

die van mij loopt sinds vandaag met 300 gram regendeken op zijn rug.
Begin deze week een ongevoerde zomerdeken.
Mijn paard zweet niet onder het dek, ze kreeg al wintervacht.
Ik ben vorig jaar begin oktober begonnen met een dikke deken en ze had me toch een wintervacht!!
Ik moest haar hierdoor vorig jaar ook scheren, een ramp kan ik je vertellen.
Alleen een deel van het lichaam (dus geen benen en hoofd) deed ik 8 uur over, met verdoving en praam!
Dat wil ik dit jaar koste wat kost verkomen.
Zolang mijn paard niet zweet of heel warm is onder dek ligt ie er lekker op.

Maar ik heb nog een paard en die blijft heel lang zonder deken, die maakt minder snel wintervacht aan.
Het gekke is mijn bloederige paardje is degene met een dik wollen vachtje
en mijn ouderwetse bredere lompere KWPN blijft heel lang glad in de vacht.

Mijn beste vriendinnetje heeft een KWPN die de hele winter in een zomer vachtje blijft zonder deken.

Mijn conclusie: ieder paard reageert er verschillend op!
Dat is gewoon een kwestie van kijken hoe het dit jaar gaat en als hij toch iets te dik in de vacht komt volgend jaar iets sneller en iets dikkere deken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:03

fleecedekens scheuren wel redelijk snel dus niet echt geschikt voor op stal.. Voor een goedkope winterdeken ben je slechts 30,- kwijt!