voor en nadelen scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jimmy_denise

voor en nadelen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 10:46

Ik wil deze winter misschien mijn pony gaan scheren! Kunnen jullie de voor en nadelen voor mij op een rijtje zetten? Bij ons op stal zijn er namenlijk een aantal meningsverschillen.
Alvast bedankt

Lenneke_

Re: voor en nadelen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:03

Nadelen:
Je haalt je paard helemaal uit z'n natuurlijke ritme
Je moet altijd met dekens rommelen
Als het 's nachts kouder is moet kan je paard zich niet zelf warm houden

Voordelen kan ik niet bedenken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:05

Wat voor werk doe je met je pony?

Wat de voor- en nadelen zijn hangt namelijk nogal af van het gebruik...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:18

Euhm, tja, heb er weinig ervaring mee, maar voor zover ik weet:

Voordelen:
Je paard heeft minder vacht en gaat dus minder zweten *edit: als je ermee aan het werk bent* dan wanneer hij een dikke wintervacht heeft. Een wintervacht die van zweet nat wordt, droogt niet snel. Daar heb je met een geschoren paard minder last van. Je zou misschien nog iets kunnen zeggen over of je het mooi vindt (of niet)

Nadelen:
Wat al genoemd is, je haalt de natuurlijk weerstand tegen de weersomstandigheden weg. Dat vind ik persoonlijk het vervelendste. Bij ons op stal staat er niet een met deken en ze zijn nooit ziek. Af en toe is er een nieuw stalgenootje die het probeert, en tot nu toe werden die allemaal ziek.
Omdat die weerstand weg is, heb je altijd geklooi met dekens wisselen enz.

Als je niet heel fanatiek rijdt en je pony het niet om andere redenen nodig heeft, zou ik het liever niet doen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:21

Wij hebben het 2x gedaan, geschoren begin oktober. Maar de pony zag er niet fris en fruitig uit, kwam niet lekker door zijn haar heen en over zijn zomervacht was helemaal geen goed woord te spreken.

Nooit gaat hier het scheerapparaat meer verder dan de benen!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:29

Hm, dat vergeet ik er trouwens nog bij te zeggen: de ervaring heeft mij geleerd dat er geen enkele deken bestand is tegen paardengeweld, of die deken nu 400 euro is of 40. Als ze bij met soortgenootjes in de wei staan, gaat er altijd wel wat stuk. Dan zit je weer met de kosten van reparatie of een nieuwe deken en je zal altijd zien dat er nou net een scheur van onder naar boven in komt op zaterdagmiddag! Nou goed, dan, dat zou bij mij dus gebeuren

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:31

Voordeel:

Paard zweet minder.

Nadeel- je moet met dekens aan de slag.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:40

parouscha schreef:
Voordeel:

Paard zweet minder.

Nadeel- je moet met dekens aan de slag.

Jij bekijkt het alleen voor de mens.
Belangrijker vind ik: Wat zijn de voor en nadelen voor het paard! Die moet wel of niet met een geschoren lijf lopen en wel of niet met dekens. En die kan er niet voor kiezen.
Alles wat je als eigenaar over je paard beslist moet je in mijn ogen vanuit het paard doen. En niet wat je zelf wel of niet makkelijk vind.

jimmy_denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:02

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik wil fanatiek endurance gaan rijden. Maar misschien scheer ik hem maar niet. Ik zie meer nadelen dan voordelen:)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:03

Fanatiek endurance rijden en last hebben van winterhaar
Veel plezier met endurance wedstrijden zoeken in de winter.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:13

Anouar15 helemaal mee eens.. kijk als de vacht ECHT ECHT heel leelijk is zou ik het doen maar 1 na deel is dat sommige mensen het ‘mooier’ vinden dan ..

jimmy_denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:39

nog geen wedstrijden! Heel veel oefenen. Wij hebben een mooie omgeving in de buurt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:22

Je hoeft echt niet de hele winter als een gek te gaan oefenen om een klasse 1 te rijden hoor
Volgens mij laten de meeste endurance ruiters (ook hoger niveau) hun paard 's winters lekker een vachtje krijgen en doen minder met ze.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:42

als je veel met je paard werkt, dan is scheren makkelijker, omdat ze minder snel zweten en sneller droog zijn, het zweet is er ook makkelijker af te poetsen. Persoonlijk vind ik een geschoren paard ook mooier. Maar dit geld dan allemaal vanuit een sportief oogpunt.

Dat ze slecht in hun zomerhaar zouden komen is onzin. Mijn sportpaarden worden allemaal een aantal keer geschoren in de winter en komen gewoon heel mooi in hun zomerhaar.

Als je paard niet te veel hoeft te zweten en je geen zin hebt om ze (veel) dekens op te leggen, dan is scheren niet echt nodig.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:04

Anouar15 schreef:
Je hoeft echt niet de hele winter als een gek te gaan oefenen om een klasse 1 te rijden hoor
Volgens mij laten de meeste endurance ruiters (ook hoger niveau) hun paard 's winters lekker een vachtje krijgen en doen minder met ze.

Jeetje, wat kan 't jouw schelen dat ze haar paard op een goede conditie wil brengen deze winter?

Beter zo dan laten wegkwijnen in een box.