Hoe vaak je zadel laten opvullen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Hoe vaak je zadel laten opvullen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:59

Ik heb vorig jaar mn zadel laten opvullen omdat ik weer wou beginnen met opbouwen na een lange periode van rust. Uiteindelijk heeft dit na het opvullen nog een half jaar geduurd voordat ik er weer op zat en nu rij ik dus maar een half jaar met dit opgevulde zadel.

Het zadel is 5 jaar geleden op maat gemaakt op dit paard en mijn zit. Hij lag altijd super tot na de blesures. In een half jaar tijd is het zadel 2 a 3 cm naar rechts gezakt en moet hij dus weeer opnieuw opgevult worden.

Hoe vaak moeten jullie je zadel laten hervullen?

Urielle

Re: Hoe vaak je zadel laten opvullen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:02

De eerste keer na drie maanden nog eens (bij een nieuw zadel dus) en daarna is het ongeveer een keer per jaar.

Om het half jaar zou ik wel veel vinden

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:20

ik heb mijn zadel 2 jaar en heb hem nog nooit op hoeven vullen.ben er wel eens mee heen geweest, maar hoefde niet.heb hem2e hands gekocht en ziet er nog steeds uit als nieuw

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:26

Bij veelvuldig gebruik 1 keer p/j dacht ik zo...Maar dat zal ook afhankelijk zijn van de kwaliteit en conditie van het zadel

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:49

1 keer per jaar. Maar als je een paard hebt wat opeens heel erg is gaan groeien in zijn bespiering zou ik hem toch wel om het half jaar pakken. Want het is wel belangrijk dat het zadel goed ligt. Meestal bij jonge dieren veranderd de bouw in een half jaar toch best veel. Maar 1 keer per jaar is gebruikelijk.

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:14

heb ik dus mazzel met mijn zadel, rij elke dag.mijn paard is 10 dus die groeit niet meer.ben er half jaar geleden voor het eerst mee heen gegaan en die man zei dat het niet hoefde, en 2 week geleden zelfde verhaal

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:27

Tot nu toe heb ik het ieder jaar gedaan, omdat Racer natuurlijk nog groeide. Nu kijk ik het gewoon aan na een jaar, hoe hij om dat moment op de rug ligt en voor mij zit.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:29

als het tegen zit minder dan een half jaar, willem heeft een extreem moeilijke rug(uitstekende ruggegraat en smalle hoge schoft) om te voorkomen dat het zadel te dicht opd e schoft gaat liggen moet ik hem 2 tot 3 keer per jaar bij laten vullen.

als ik dat niet doe, dan ligt zijn schoft zo weer open. ik heb hem door verschillende mensen op laten vullen, maar ze douwen er ineens een hele baal in met de boodschap voorlopig hoef je niet terug... nou fout.. tot ik bij van rijs kwam. die zei dat dat absoluut niet goed was, omdat willem dus op zijn hele schoft(boven en zijkanten) gevoelig is.. dus hoemeer je er in stopt om hem hoger te leggen, hoe meer het gaat drukken op de zijkant...

dus moet ik kleine beetjes per keer doen...maar ik heb nu eindelijk geen problemen meer met zijn rug.

merel hoeft niet zo vaak, maar laten we bij twijfel altijd nakijken. ze heeft al rugproblemen gehad, dus we kennen de symptomen gelijk.

na al die drama met willem ga ik echt geen kosten besparen op opvullen, dan maar vaak

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 10:04

Van Rijs komt dinsdag bij me langs.. ben zoo benieuwd wat die gaat zegggen..

Ik hang heel erg naar achtere en mn zadel zakt een paar cm naar rechts en ik weet niet of dit aan mij, mn paardje of het zadel ligt. Het zal wellicht een combinatie van.. zijn.

Thnx voor de reacties en ik laat wel weten wat die ervan zei!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:06

nooit geweten dat je dat moest hethalen.. Ik heb het een keer gedaan 3 jaar geleden.. maar het ligt nu nog steeds goed!! Degene bij wie we het hebben gedaan zei ook dat het maar eenmalig was ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:39

Ik heb mijn zadel nu 8 jaar, en nu ligt het voor de 2de keer bij de zadelmaker. Ik rij niet echt enorm veel op het zadel, zeg gem. 2x per week ofzo, maar mijn stelregel met opvullen is, zodra hij gaat schuiven op de rug, gaat ie naar de zadelmaker, en das toevallig nu nog maar 2x gebeurt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:52

ik heb mijn zadel nu 7 jaar en nog nooit laten opvullen.
is ook niet nodig, is een wintec en ligt en zit nog steeds perfect.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 14:30

voordeel van een wintec he.. toch heb ik liever een leer zadel dan een wintec

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:54

leer is veel mooier en heeft veel meer charme vind ik hoor..

maar ach...dit zadeltje van mij zit nog steeds lekker.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:28

ik heb een wintec.. en toch istie in een half jaar al 2 keer opgevuld.. maar ja.. zie mijn zadeldrama hierboven

heeft nix met soort zadel te maken, maar met de rug van je paard en met je eigen rijkunst.

ik rij willem helaas ook scheef, dus alleen daarom moet hij al opgevuld worden.

sommige paarden blijven goed in de bespiering en de ruiters rijden hun paard niet scheef dan is het niet nodig nee.

mijn wintec is me heilig en dat had ik 2,5 jaar geleden moeten ontdekken.. was me veel ellende bespaard geweest.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:58

gemiddeld is het advies 1 keer per jaar, ik heb echter ook klanten die hun zadel 4 tot 6 uur per dag gebruiken en dan red je het niet met 1 keer per jaar...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:41

M3isSi3j schreef:
Van Rijs komt dinsdag bij me langs.. ben zoo benieuwd wat die gaat zegggen..

Ik hang heel erg naar achtere en mn zadel zakt een paar cm naar rechts en ik weet niet of dit aan mij, mn paardje of het zadel ligt. Het zal wellicht een combinatie van.. zijn.

Thnx voor de reacties en ik laat wel weten wat die ervan zei!

Van Rijs is echt een hele goede. Ik heb ook enorm veel problemen met zadels gehad, vooral dat alle zadels naar links zakten.
Bleek ook een combinatie van te zijn. Mijn paard heeft op zijn linkerschouder een bult, die het zadel naar rechts duwt. Om dat te corrigeren ga ik naar links zitten, en in combinatie met een erg rond paard zakt het zadel naar links.
Hij heeft het zadel nu zo aan weten te passen dat het als een huis ligt, en ik zit ook veel beter.

Ik laat mijn zadel sowieso 1x per jaar nakijken, en als het nodig is opvullen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:57

harnessmaker schreef:
gemiddeld is het advies 1 keer per jaar, ik heb echter ook klanten die hun zadel 4 tot 6 uur per dag gebruiken en dan red je het niet met 1 keer per jaar...

Een vriendin gebruikt haar zadel z'n 6 a 10x per dag maar word 1x per jaar gevult en ligt ook goed.
Ik denk dat het ook een beetje met de kwaliteit te maken heeft.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:34

gewoon de zadelmaker een keer langs laten komen en die kan meteen controleren of het nog goed ligt en kan ook bepalen of het opgevuld moet worden ja of nee

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:49

Mijn zadel is in april opnieuw aangepast en gaat volgende maand alweer weg voor een aanpassing.
Wat ook al eerder gezegd is als je paard goed in de bespiering komt zal je het opnieuw moeten laten aanpassen.
Een zadel zal aangepast moeten worden voordat ze perfect kunnen liggen. Geen rug is gelijk zo op het oog kan een zadel goed liggen maar kijkt men dan ook oa naar het dieptepunt van het zadel?