Verkoops/kooprechten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

memo

Verkoops/kooprechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:47

Hallo,
Iemand die ik ken zou graag een paardje kopen en vroeg mij daarom raad ivm met verkoopsrechten. Nu moet ik toegeven dat ik daar eigenlijk zoveel niet over weet dus vandaar mijn vraagje. Het gaat hier om een braaf paardje dan niet zo duur wordt verkocht en men dus niet wil laten keuren(prijs vermoed ik), een recreatiepaardje voor een jonge ruiter.
Stel dat je een paard koopt van particulier tot particulier (niet gekeurd of niks, geen foto's of dierenartsenadvies) voor een bepaalde prijs. Indien er iets mocht schelen met dat paard (medisch), kan de koop dan ongedaan worden gemaakt, en binnen de hoeveel tijd moet dit worden vastgesteld? Of hebben die mensen dan geen poot om op te staan?
groetjes

Moska

Re: Verkoops/kooprechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:55

Ik denk eerder dat jij geen poot hebt om op te staan. Want als koper heb je onderzoeksplicht. De verkoper moet uiteraard wel alles melden wat redelijker wijs van belang zou kunnen zijn. Maar als jij het paardje wilt kopen, dan kun je hem toch zelf laten keuren? Dat hoeft niet perse met foto's te zijn, maar kan ook alleen klinisch gebeuren door je eigen (en niet die van de verkoper!) dierenarts. Als de verkoper dit niet wil toestaan, dan zou ik het paard al niet eens willen kopen, want dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat er iets mis is.

Hoe het met de termijnen zit weet ik niet precies, iets van 6 of 8 weken dacht ik. Maar ook als de verkoop tussen particulieren plaatsvind heb je nog rechten.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:02

Binnen een half jaar kan je een paard terug brengen als hij niet aan de verwachtingen voldoet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:12

Moska schreef:
Dat hoeft niet perse met foto's te zijn, maar kan ook alleen klinisch gebeuren door je eigen (en niet die van de verkoper!) dierenarts. Als de verkoper dit niet wil toestaan, dan zou ik het paard al niet eens willen kopen, want dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat er iets mis is.

Eigen dierenarts keuren is leuk, maar wie neemt het vervoersrisico wanneer iemand helemaal aan de andere kant van het land woont?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:49

oosterhoff schreef:
Binnen een half jaar kan je een paard terug brengen als hij niet aan de verwachtingen voldoet.

Nou lekker dan... krijg je 6 maand later een totaal verreden paard terug...
Volgens het EU-recht op de verkoop kun je je als verrkoper ontrekken aan de terugname verplichting als het produkt niet voldoet aan de verwachtingen. (waar ik dan ook weer vraagtekens bij zet maar dat is dan mijn manier van denken, vermoed ik zo )

Je hebt ook nog verborgen gebreken, ik als koper of verkope heb geen röntgen-ogen en kan geen paard verkopen met de garantie dat alle wervels op hun plaats zitten of dat er nergens geen peesje verkeerd zit....

Ikzelf heb nog nooit een paard laten keuren, zie er echt de meerwaarde niet van in. (heb het over recreatiepaardjes) je kunt niet alles op de foto zetten en dan nog is het geen garantie voor de toekomst. (en dit is niet vanwege een discussie wel of niet keuren, moet een ieder zelf weten net waar je je lekker bij voelt )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:51

Tja helaas hebben wij zo'n verreden paard terug gekregen. Vette pech voor ons.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:57

wel een leuke handel...
ieder half jaar een ander paard welliswaar maar geen investering inprincipe, immers breng je hem zo weer retour afzender en je centjes terug.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:57

Lees eigen=onpartijdige DA, je gaat natuurlijk niet het halve land doorracen voor een klinische keuring.