Hoe leren zadel op lange termijn bewaren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Hoe leren zadel op lange termijn bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 08:09

Vanwege mijn time-out en mijn studie heb ik het paardrijden even opzij gezet.

Wat ik nog heb is mijn Kieffer Lusitano, mijn zadel. Eigenlijk wil ik er nog niet vanaf en hem gewoon bewaren. Is dit raadzaam? Hij is 1,5 jaar oud. Of kan ik hem beter verkopen?

loveSaros

Re: Hoe leren zadel op lange termijn bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:11

Volgensmij kun je hem wel bewaren, alleen moet je hem nog wel regelmatig invetten zodat hij niet uitdroogt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:13

Ze zeggen wel eens dat een zadel van niet gebruiken meer slijt dan van regelmatig gebruik, maar of dat echt zo is?
Goed onderhoud lijkt me iig van belang.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:40

Bewaren in een ruimte waar het niet al te vochtig is maar ook niet al te droog.
Maak het zadel goed schoon en vet het goed in. Uitwrijven en dan goed afdekken. Zo af en toe het zadel eens controleren en eventueel nog eens onderhouden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:55

zo doe ik het ook. Ik heb een fijn vzh zadel dat ik niet kwijt wil. Gewoon een keer goed onderhanden nemen en op een goede plek opslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:34

Marliesje schreef:
Ze zeggen wel eens dat een zadel van niet gebruiken meer slijt dan van regelmatig gebruik, maar of dat echt zo is?
Goed onderhoud lijkt me iig van belang.

Lijkt mij onzin, ik heb leren laarzen die ik nooit gebruik, maar die vallen echt niet uitelkaar als ik ze nu aantrek
Als je leer gebruikt, wordt het wat soepeler omdat het warm wordt ( van jou en je paard), dus dat zal het idee over die stelling wel geweest zijn.

Bewaar je zadel iig niet onder een skai-hoes, leer moet kunnen ademen!

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:44

Ik heb laatst op een een zadel gereden die iets van 30 jaar op zolder had gereden, was nog in toppie kwaliteit hoor

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:20

In principe kun je je zadel gewoon bewaren op een daarvoor geschikte plaats en weer voor de dag halen als je weer wil gaan rijden. Dan ben je goedkoper uit dan het zadel nu te verkopen en straks weer een nieuwe te moeten kopen.

Je moet je alleen even afvragen hoe groot de kans is dat je straks op een paard met een soortgelijke bouw komt te rijden. Als je straks op een heel ander paard terecht komt waarop dit zadel niet gaat passen en je moet het alsnog verkopen, zal je minder voor je zadel terugkrijgen dan nu omdat het dan al weer wat ouder is.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:29

Je kan hem makkelijk bewaren, maar NIET invetten, daardoor beschimmelen ze sneller! Ik zou hem schoonmaken met lederzeep en er een hoes omheen doen en op een zo droog mogelijke plaats bewaren

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 16:27

lindsey schreef:
In principe kun je je zadel gewoon bewaren op een daarvoor geschikte plaats en weer voor de dag halen als je weer wil gaan rijden. Dan ben je goedkoper uit dan het zadel nu te verkopen en straks weer een nieuwe te moeten kopen.

Je moet je alleen even afvragen hoe groot de kans is dat je straks op een paard met een soortgelijke bouw komt te rijden. Als je straks op een heel ander paard terecht komt waarop dit zadel niet gaat passen en je moet het alsnog verkopen, zal je minder voor je zadel terugkrijgen dan nu omdat het dan al weer wat ouder is.

Het past wel bij het type paard wat ik zoek en wil. En de waardevermindering van de Kieffers gaat niet zo snel, die blijven wel goed.

Hij zit goed en ik ben er helemaal weg van..... Wil hem eigenlijk nog niet kwijt!