niet goedgekeurde tinkerhengst???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

niet goedgekeurde tinkerhengst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:14

hallo,
der staat een pracht van een tinkerhengst te koop(vind ik ,alle,dat prachtig he),alleen is hij op de hengstekeuring van het ICS niet goedgekeurd als dekhengst,omdat "zijn stap en draf niet goed was"....
nu stuurde ik een mail naar marijke (vant ics),en kreeg ik antwoord van wim,dat het idd zo was,en hij niet veel kans maakt nog opgenomen te worden....

maar dat snap ik niet,voor bouw en zo krijgt hij een 9/10,is ook een prachtige hengst op te zien,alleen heeft hij van zijn hele leven niet meer van paarden gezien dat 1 merrie die hij een paar keer gedekt heeft(3 keer ofzo denk ik)....
dan komt hij op een keuring en ziet plots hopen tinkers,waaronder ook hopen hengsten....kan je dan verwachten dat hij netjes ontspannen gaat stappen en draven?Volgens mij kan geen enkel paard dat in die omstandigheden,maar is dat een reden om een hengst niet op te nemen en daarnaast nog te zeggen dat hij niet veel kans meer maakt nog opgenomen te worden?Sorry,maar ik vind dat maar kortzinnig eigenlijk.....

Nu vroeg ik me af of dat bij het nederlands stamboek er ook zo kortzinnig aan toe ging,anders zou ik hem daar laten registreren....

iemand raad of ervaring of .... want het zou de bedoeling zijn mijn tinkermerrie's van hem te laten dekken....

Frantic

Re: niet goedgekeurde tinkerhengst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 05:59

Als die "wim" verstand heeft van paardenkeuringen, zal hij echt de tekortkomingen van deze hengst wel weten. Natuurlijk vind jij jouw hengst de mooiste van de hele wereld, maar heeft hij echt een 10 op uiterlijk gekregen?
En daarbij kun je toch niet serieus aan een hengstenkeuring mee doen met een paard dat nog nooit in training is geweest of zelfs nog nooit van huis is geweest? Want dat lees ik erin: paard heeft alleen 1 merrie gezien die hij dan ook nog 3x mag dekken?

Sorrie, maar het lijkt mij je eigen schuld, het opnemen van een dekhengst, in welk stamboek dan ook, is een serieuse aangelegenheid. Afstamming is ook belangrijk, als zijn vader al meerdere goedgekeurde dekhengsten heeft gelevert zal jouw hengst weinig toevoegen( behalve inteelt) aan de stamboeklijn. Een korte of slechte stap of draf kan je met training wel verbeteren maar dat had je dan van te voren moeten doen. Daarbij is een natuurlijke swung of beweging niet te trainen.

Zoals jij het hebt beschreven ben je een amateur met een enkele hengst, die dacht dat je gemakkelijk een goedkeuring kon krijgen.
Heb je van te voren wel advies gevraagd bij het stamboek? Aan een trainer? Aan een broodfokker? Aan een medeclublid?

Geef nog niet op, zoek hulp maar blijf niet door een roze bril kijken omdat jij je paard de mooiste van de hele wereld vindt.

P.s. plaats hier wat mooie foto's, op stand en in beweging er zijn zat Tinker mensen die weten wat goed is hier op bokt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:24

Even goed lezen, TS zegt dat er een hengst te koop staat, niet dat hij van haar is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:02

Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan de meningen van Wim en Marijke en hun gedachten over hoe een hengst er uit hoort te zien.

Ik vraag me dan ook ten zeerste af of de hengst die jij op het oog heb ook wel daadwerkelijk zulke hoge cijfers heeft gekregen voor zijn bouw? En als dat zo is maar hij is niet goed gekeurd omdat zijn "stap en draf niet goed waren" liep de hengst toen niet zuiver of misschien wel kreupel? Hoe oud was de hengst toen hij voor de hengstenkeuring ging? Was er met hem getraind? En eigenlijk zou ik dit niet mogen zeggen was de hengst in eigendom van iemand die het ICS bestuur (= Wim en Marijke) niet kan luchten?

Verder over de hengstenkeuring bij het NTS: deze is vele malen zwaarder en strenger dan bij het ICS! Bij het NTS worden ze eerst klinisch door een hoog aangeschreven DA gekeurd. Daarna worden ze gekeurd op voorkomen, bouw en beweging op het harde. Komt je hengst door deze eerste ronde heen (waar meestal velen al bij afvallen) dan moet de hengst zich nog tonen op een zachte ondergrond. Komt hij door deze ronde heen dan worden er rontgenfoto's van o.a. de benen gemaakt. Wordt de hengst rontgenologisch goed gekeurd pas daarna mag je met je hengst naar Utrecht toe voor de spermakeuring.
Komt hij door de spermakeuring heen pas dan is je een hengst een goedgekeurde NTS dekhengst. Zie voor meer info www.tinkerstamboek.nl in het menu dekhengsten bij het submenu informatie en het submenu spermaonderzoek.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:39

Je kan het natuurlijk altijd nog een keer proberen maar vind het wel raar dat hij daar op afgekeurd is. Mijn hengst heeft tijdens de keuring niet opgesteld niet gestapt en niet gedraafd. Hij was alleen maar aan het racen en galopperen. Toch hadden we nog genoeg punten voor een 3de premie.

Maar als je bij dat stamboek gewoon geen onvoldoendes of mag hebben ja dan zou ik het er niet op gokken.

Je kan natuurlijk altijd een hengstenhouder zoeken zodat je zeker weet dat diegene er verstand van heeft en die om advies vragen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 16:57

ewel,eerlijk gezegd denk ik ook meer in de richting van al of niet kunnen luchten van de eigenaar....wim had het over 3 keurmeesters die bekwaam genoeg zijn om te kunnen weten dat de hengst niet opgenomen wordt....en dan nog door een stap en een draf....hum?(sorry hoor,ze hebben mijn merrie's bij me thuis komen opnemen terwijl dit helemaal niet mag normaal,en ze hebbe niet eens moeten stappen of draven,vandaar dat ik ook 0% geloof hecht aan heel dat verhaal)
En daarbij zullen die keurmeesters dan wel Marijke en zo geweest zijn,en Marijke is al geen keurmeester,dusja,dan moeten zij beslissen of de hengst al dan niet ok is?......
Nu bon,ik zie wel of ik hem laat keuren of niet,maar het NTS is idd strenger,maar ook juister!Daar wordt ook het sperma afgenomen enzo,bij het ICS nie,dus hoe kunnen ze dan zo zeker beweren dat hun hengsten van hoog niveau zijn.....ne hengst kan er goe uitzien maar qua spermakwaliteit een enorme flop.....nu bon,ik weet ondertussen genoeg om niet meer met het ics nog veel te doen,en ik zie dan wel....

alvast bedenkt voor de info
(en btw,het is idd mijn hengst (nog) niet,ik wil hem gewoon graag kopen,en ik ben daarnaast nog realistisch genoeg om niet te gaan dromen van "waaauuuww,een prachthengst vind ik,dus iedereen moet dat maar vinden".....als je mss wat meer van het ICS en hun manier van werken zou weten zou je mss ook snappen dat het er allemaal niet zo netjes aan toe gaat.....vriendjes of nie maakt zoveel verschil met hoe de paarden uit de keuringen komen....)