Geven bandages steun? Wat voor steun geven ze dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Geven bandages steun? Wat voor steun geven ze dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:06

Geven bandages steun?
Wat voor steun geven ze dan?
Ondersteuning van het gewricht?
Ondersteuning van pezen?

Vraag lijkt me duidelijk. De meningen zijn er over verdeeld.

Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit.

Mijn paard heeft een lichte vorm van artrose in de kogels van haar voorbenen. Is het nu handig om haar te bandageren?

quandor

Re: Geven bandages steun? Wat voor steun geven ze dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:11

mits goed aangelegd(wat zelden gebeurd) ondersteunen ze de gewrichten en beschermen ze de pezen!!!maar pas op, als je ze te strak aanlegd knelt het, en dat is hartstikke slecht!te los is ook niet goed, want als ze af glijden kan ie zijn benen breken.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:13

Gelukkig weet ik wel hoe ik ze aan moet leggen dus daar zal het niet aan liggen. Maar ik vind het wel heel moeilijk om nu te weten te komen of ze nou kwaad of goed doen. Omdat je er verschillende dingen over hoord

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:58

Ik denk dat het een goed idee is om je paard badages om de voorbenen te doen (of misschien ook achter)
de kogels krijgen heel wat te voorduren als een paard loopt. en zeker als je paard Artose hebt (in lichte vorm) moet je er voor zorgen dat het niet nog erger word succes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:31

Even uitgaande van mijn eigen artrose in mijn gewrichten weet ik dat steunverbanden helemaal niks helpen, sterker nog, het wordt alleen maar erger omdat het de spieren en pezen die het gewricht nog een beetje goed houden verzwakt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 08:43

Neonlight schreef:
Even uitgaande van mijn eigen artrose in mijn gewrichten weet ik dat steunverbanden helemaal niks helpen, sterker nog, het wordt alleen maar erger omdat het de spieren en pezen die het gewricht nog een beetje goed houden verzwakt.

Ik vind het altijd erg moeilijk te vergelijken omdat een paard terplaatse van een bandage geen spieren heeft. Maar ik vind het wel fijn om het eens op die manier te horen. Wert de glucosamine bij jou wel? Waarom heb je steunverbanden gebruikt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:20

Ik heb ze nooit gebruikt omdat het zeer slecht is. Het enige wat ik gebruik zijn braces voor mijn armen, maar daar heb ik (nog) geen artrose en mag ik alleen gebruiken bij bepaalde werkzaamheden.

En een paard heeft er wel spieren lopen, alleen zijn het misschien minder grote spieren. Maar het geldt voor zowel pezen als spieren.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:25

Heb je zelf ook glucosamine gebruikt? wat was daar het effect van?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:35

Nee, niet gebruikt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:37

jammer.. Mijn oma gebruikt het nu wel en die heeft het idee dat het werkt. Toch makkelijk dat mensen wel kunnen praten. bij een paard weet jehet toch maar nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:40

Spieren verzwak je niet met een bandage, want er zitten geen spieren in het deel van het been dat je bandageert De pezen verzwak je alleen als je door verkeerd aanleggen een beschadiging creëert.

Het enige dat je er iets mee ondersteunt is het bandapparaat op de kogel.

Je oma die een bandage rond een gewricht gebruikt zit in een andere situatie. Een arm of een knie of enkel is niet te vergelijken met het pijpbeen van een paard qua opbouw van spieren en pezen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:43

ik bedoelde dat mijn oma glucosamine gebruikt. P)

Zep: snap ik uit je verhaal dat het dan dus zinnig is om een paard te bandageren? Tenslotte heeft het bandenapparaat invloed op de beweging van het gewricht.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:45

Heb deze vraag aan mijn DA gesteld, antwoord:
Geeft absoluut geen steun aan de benen.
Bij peesblessures kan je beter beenbeschermers omdoen, die beschermen het been tegen het stoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:30

Bandages worden niet voor niets door dressuurruiters gebruikt omdat ze goede bescherming aan het pijpbeen geven, vooral in de zijgangen.

Tegen aantikken van achter kun je beter een harde peesbeschermer gebruiken, daarom zie je ook maar zo weinig springruiters hun paarden vierkant in de bandages zetten

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:42

Zep schreef:
Bandages worden niet voor niets door dressuurruiters gebruikt omdat ze goede bescherming aan het pijpbeen geven, vooral in de zijgangen.

Tegen aantikken van achter kun je beter een harde peesbeschermer gebruiken, daarom zie je ook maar zo weinig springruiters hun paarden vierkant in de bandages zetten

Helemaal mee eens.
En bandages geven inderdaad geen steun.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:46

Maar als ze dan geen steun geven wat is dan het voordeel ten opzichte van peesbeschermers?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:16

Zep schreef:

Dit is vaak reden van bandage gebruik

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:42

oosterhoff schreef:
Maar als ze dan geen steun geven wat is dan het voordeel ten opzichte van peesbeschermers?

Niets dus, want goede peesbeschermers zitten ook rondom de pijpbeen, die de dressuur-paarden bij de zijgangen beschermen.

Mijn DA zei letterlijk: Ach bandages, leuk voor de show, maar geen functie.
Moest je eerlijk zeggen dat ik dat ook niet wist, ik gebruikte ze toch al nooit omdat ik eerlijk gezegd gewoon te lui ben om die dingen om te doen, gewoon effe snel peeskappen en klaar!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:26

Neonlight schreef:

volgens onze dok verzwakt zo'n steunbandage niet, maar een brace wel. Bij lichte afwijkingen aan het gewricht wil ze dan ook geen brace voorschrijven. Ik heb er geen verstand van hoor, ik papegaai de dokter na

In die theorie zou een bandage dus ook niet verzwakkend werken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:30

oosterhoff schreef:
jammer.. Mijn oma gebruikt het nu wel en die heeft het idee dat het werkt. Toch makkelijk dat mensen wel kunnen praten. bij een paard weet jehet toch maar nooit

Mijn moeder heeft ook atrose en bij haar werkt glucosamine wel