hoe maat bit meten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

hoe maat bit meten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:53

Hoe moet je de maat van een bit eigenlijk meten? Ik wil een nieuw bit kopen maar dat moet ik via internet bestellen. Ik moet dus weten hoeveel cm ik nodig heb.

Als ik mijn huidige bit opmeet is het hele stuk metaal 15 cm. Van het midden van de ene ring naar het midden van de tweede ring (watertrens) is 13.5 cm. Ik heb een D-pony met een nogal arabisch hoofd. Die 13.5 cm zal dan ook wel niet de juiste maat zijn. Weet iemand hoe het officieel moet?

ladydarkness

Re: hoe maat bit meten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:59

Hoe meet ik een bit?
De breedte van een bit wordt gemeten tussen de ringen. Deze moeten goed aansluiten tegen de wangen van het paard. Een te smal bit geeft irritaties bij de mondhoeken en een te breed bit kan door de mond 'zagen'.
De dikte van een bit wordt gemeten op circa 1 cm vanaf de ringen. Hoe dikker het bit, hoe zachter het is voor de paardenmond.

CarolienS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:26

Nou hoe dikker het bit, hoe meer metaal een paard in z'n mond heeft! En dan soms ook nog fijn een aansnoerneusriem en aansnoeren maar.
Tegenwoordig is men er van overtuigd dat er maar 14 tot 16 mm ruimte zit tussen de lagen van een paard! Daarom wordt er ook steeds meer geadviseerd door de bittenmakers (sprenger, myler) om dunnere bitten te gaan gebruiken. Hoe dikker het bit, hoe zachter het is, wat altijd gezegd wordt, daar komt men wat van terug.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:46

Ik bedoelde niet de dikte, maar de lengte in centimeters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:09

ik ehb daar een speciaal kartonnen ding voor dat je om de paardenmond moet doen en dan kan je dat aflezen..

misschien kunnen die opgestuurt worden naar jou

www.drunensruiterhuis.nl

vragen staat vrij lijkt me dus je kunt allicht een mailtje wagen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:18

De lengte is tot de ring tot aan de andere kant ook tot de ring. Dus het stuk wat in de mond zit, zonder de ringen. Zo te horen komt jouw maat overeen met mijn pony en die heeft geloof ik 11 cm ofzo. Als het bit in de mond ligt moet je een pink tussen ring en mond kunnen leggen, dan heb je de juiste maat.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:24

CarolienS schreef:
Nou hoe dikker het bit, hoe meer metaal een paard in z'n mond heeft! En dan soms ook nog fijn een aansnoerneusriem en aansnoeren maar.
Tegenwoordig is men er van overtuigd dat er maar 14 tot 16 mm ruimte zit tussen de lagen van een paard! Daarom wordt er ook steeds meer geadviseerd door de bittenmakers (sprenger, myler) om dunnere bitten te gaan gebruiken. Hoe dikker het bit, hoe zachter het is, wat altijd gezegd wordt, daar komt men wat van terug.

dit is niet waar!!
ik heb een onderleg trens erin en die is erg dun!
mijn pony krijgt hier open mondhoeken van en het bit is superscherp, ik heb nu een vrij dik bit in en hij loopt 10x beter!
een dun bit komt veel scherper aan dan een dik bit aangezien hij op een dik bit lekker kan sabbelen en op een dun bit kan dit niet!

je kunt alleen met een zeer dun bit rijden als je een goed gehoorzame pony hebt, je op je benen kan rijden en je erg stille handen hebt!

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:22

vraagje; wanneer moet je beter een dun of dik bit nemen? ik snap er niks meer van :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:54

Het hangt af van hoe ruw je met je handen bent en wat voor bit je neemt. Zelf rij ik met een 13mm Golden Brass HH bustrens, superbit. Je kan het vaak zien door geen neusriem te gebruiken. Doet het paard zijn mond open dan heeft het pijn en ben je vaak te ruw met je handen. (ga daar maar vanuit, totdat het tegendeel bewezen is)