Hoe drinken uit automatische drinkbak aanleren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Hoe drinken uit automatische drinkbak aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:00

Ik heb Indy nu ruim 7 maanden. We staan sinds 1,5 maand op een nieuwe stal waar ze haar eigen box heeft. Ik heb ontdekt dat ze niet uit de automatische drinkbak drinkt. Ze weet wel dat daar het water zit, is niet bang voor het geluid, maar ze drinkt gewoon niet. Uit een emmer drinkt ze ook liever niet. Normaal drinkt ze na het rijden direct, maar nu wacht ze echt tot ze in de wei is. Zelfs al duurt dat even door bijvoorbeeld afspuiten.

Hoe kan ik dit nu het beste aanleren? Ze staat nu nog in de wei en af en toe een nachtje binnen. Maar die nachten drinkt ze ook niet. Zelfs als ik de hele automatsche drinkbak vol leg met lekkere dingen komt ze er niet in de buurt.

Mijn idee is nu te wachten tot ze dag en nacht op stal gaat en dan gewoon de emmer uit haal stal halen. Dan gaat ze vanzelf wel drinken. Paarden kunnen bovendien best een aantal dagen zonder water.
Maar heeft iemand nog andere tips?

oosterhoff

Re: Hoe drinken uit automatische drinkbak aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:03

Als ze dorst krijgen dan gaan ze vaak vanzelf drinken. Denk dus dat het wel goed zal komen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:24

Ze krijgt vanzelf dorst en moet dus wel drinken! Als ze het echt niet doet zou ik de DA even raadplegen! Dus als ze na een paar dagen(dat ze dag en nacht op stal staat enz.) nog niet drinkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:31

Weet je zeker dat ze niet drinkt? Je bent er niet altijd bij. De meeste paarden drinken alleen bij hun eten. Mijn paard drinkt ook weinig, maar wel genoeg. Zijn buurman hangt de hele dag aan de bak, maar heeft ook elke dag een kledderstal.

Het water op de wei zal wel lekkerder zijn.

Haal de drinkbak maar eens helemaal leeg en dan kijk je de volgende dag of hij nog leeg is, of wat water er in. Dan heb je een test dat ze niet gedronken heeft.

Misschien is de lepel te stroef voor haar om naar beneden te drukken en snapt ze nog niet dat ze harder moet drukken.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:35

@ russel: Dat heb ik al eens getest, ze drinkt echt niet. Ook als ik er een paar stukken wortel inleg liggen die er de volgende dag nog.

Bovendien is Indy een paard dat best veel en best vaak drinkt. Dus dan had ik dat echt wel een keer gezien, want zeker na haar voer drinkt ze zo snel mogelijk.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:37

Hoi

Ik herken het probleem wel.
Mijn inmiddels 3,5 jarige heeft tot hij 2,5 was in de opfok gestaan.
Toen kwam hij op stal en vond het geluid van de drinkbak maar eng.
Hij kwam er ook niet in de buurt..

Ik heb elke dag als hij op stal stond bij hem in de stal gestaan z'on kwartier.. Appeltje hier, worteltje daar... en mij maar blijven volgen.
Ondertussen als hij lekker aan het eten was.. drukte ik gewoon elke keer heel even de lepel van de drinkbak in... zodat hij aan dat geluid zou wennen... Want in het begin vloog hij elke keer achter in zijn stal.
Na verloop van tijd bleef hij gewoon staan er reageerde er niet eens meer op. Ik begrijp dat jij ook allerlei lekkere dingen in de drinkbak legt.. dat heb ik ook gedaan... en dan zo dicht mogelijk bij de lepel.
Hij deed dan zijn best het ding niet aan te raken.. maar hij zou en moest dat appeltje hebben.. En toen heb ik ondertussen zelf dat ding maar ingedrukt.. op een gegeven moment at hij het gewoon uit zijn drinkbak terwijl ik de lepel indrukte...

Na ruim 1 maand was het goed en dronk hij eruit..
In het begin alleen als er ' per ongeluk ' water uit kwam als hij dat appeltje wou pakken, maar daarna drukte hij het gewoon in en stond lekker te drinken..

Het is inderdaad wel zo dat als ze echt dorst krijgen ze wel op zoek gaan en het ineens niet meer uitmaakt dat er een eng geluid uit komt... Maar ik wou het hem gewoon zo snel mogelijk aanleren..
Vind het maar niets als ze niet drinken... ook al kunnen ze dagen zonder..

Groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door Kimnor op 15-09-05 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:38

doe maar eens een beetje suiker in het water en op de rand of appelazijn, limonade siroop. Misschien dat ze dat wat vind. De drinkbak schoonmaken met azijn is overigens helemaal geen overbodige luxe misschien vind ze het ding wel smerig.

Bij ons hebben ze drinkbakken met een staafje niet met een lepel. ze reageren op hele lichte druk. maar denk dat het niet zal uitmaken. Zorg er gewoon voor dat de drinkbak altijd vol is dan snapt hij ook dat hij het daar moet halen. als hij dan dorst krijgt dan gaat hij eerst dat water opdrinken en dan komt hij vanzelf bij de lepel.
Laatst bijgewerkt door oosterhoff op 15-09-05 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:40

Ik zou niet precies weten hoe je het moet aanleren, maar ik denk dat het wel mogelijk is dat je paard stiekem toch uit de drinkbak drinkt.

Bij mijn paard was het net zo, ze dronk meteen als ze in de wei kwam, at nooit de worteltjes op en ik heb haar ook nog nooit zien drinken.
Maar ze drinkt wel uit de drinkbak want anders zou ze wel met vier benen omhoog liggen.

Ik denk dat bijna alle paarden wel uit de drinkbak leren drinken als ze echt dorst hebben.

Niens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:40

We hebben laatst ook drinkbakjes geplaatst. De metalen maken een ander geluid dan die van plastic, deze raast heel erg.
Een pony durfde wel uit de metalen te drinken maar niet uit die van plastic (in haar box). We hebben een dag gewacht, haar bakje bleef leeg. Druk op de lepel en ze sprong achter uit.
Ik heb er biks in gegooid. Nu is er niets meer aan de hand.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:20

Onze pony durfde het vroeger ook niet. Ik liet altijd als ik in de stal was de bak vollopen en dan dronk hij het leeg en na een maand moest ik hem niet meer laten vollopen en dronk hij zelfstandig. Zou er niet teveel inleggen want al het achter de klep komt te zitten kan hij het niet indrukken.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 18:43

Het probleem is niet dat Indy bang is voor het geluid, dat doet haar helemaal niks. En ze weet ook dondersgoed dat er water uit komt. Maar ze drinkt gewoon niet!

Toevallig heb ik vanmiddag begrepen dat ze bij haar vorige eigenaar ook niet uit de automatische drinkbak dronk. daar had ze als enige een emmer in de stal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:05

Dennis snapte het in het begin niet. Alle automatische drinkbakken hingen altijd te hoor voor hem. Toen hij een keer bij een vriendin op stal er wel bij kon snapte hij het niet en begon iedere keer te drinken als ik de bak vol liet lopen. Sinds ik er zelf een heb snapt hij het wel. In het begin deed hij het heel slecht en kwam er heel langzaam water uit, toen hij gerepareerd was deed hij het in eens wel goed en schrok hij zich lam .