De voeding van mijn paarden......

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

De voeding van mijn paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:48

Tegenwoordig is er van alles te lezen over de voeding van een paard. Ik raak er eerlijk gezegt hlemaal verward van, nou stond er laatst ind e hoefslag een heleboel over voeding en dat sprak elkaar erg tegen. Enerzijds raadde een tekst het gebruik van voedingsupplementen af en was de gewone basis het belangrijkste, maar daarnaast zette de hoefslag ook alle goed voedingssupplementen op een rijtje met info erbij!

Kan iemand mij vertellen wat ik mijn paarden het beste kan voeren, dus welke brok en eventuele aavulling van muesli of zo of een supplement en de hoeveelheden (ook van het hooi) en hoe vaak per dag? (uitgaande van een situatie zonder wei)

- een 9 jarige KWPN'er (Houston X Samber) wordt dagelijks getraind op M niveau en krijgt 1 keer in de 1 á 2 weken rust, als hij te veel energie binnenkrijgt wordt hij echt gevaarlijk dus dat moet ik niet hebben.
Wil dat hij een mooie vacht houdt die er gezond uitziet en zijn maagzuur moet ook goed geneutraliseerd blijven, zodat we niet met maagzweren te maken krijgen.

- een 3 jarige KWPN'er (Osmium X Lancet X Balzflug) wordt om de dag eventjes rustig op B/L niveau getraind verder geldt hetzelfde als bijde vorige.

De andere paarden worden niet of nauwelijks bereden en hun voeding zit wel goed in orde denk ik! En de rest staat op een dressuurstal en daar hebben we dus bijna niks over te zeggen, dus het gat echt om deze 2 nu ff!

Ik ben geen voorstander van 4 supplementen door elkaar en ook nog eens lijnzaad olie of appelazijn of iets erdoor. Ik voer wel lijnzaadolie bij af en toe, maar alles door elkaar lijkt me niet goed, dus wat kan ik het beste aan hun geven zodat het voor hun goed en ook heel belangrijk: smakelijk! is.

ellepel

Re: De voeding van mijn paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:24

3 of 4 x per dag hooi.

en Havens draversbrok!

heel goed voer, bevat alles wat ze nodig hebben, en ze worden niet te heet bij teveel.

bij het kauwen van hooi komt voldoende speeksel vrij om het maagzuur te neutraliseren dus geef daar in elk geval voldoende van.

de brok kun je dan 2 of 3 keer per dag geven, denk per paard zo'n halve tot hele schep per keer.

ik denk dat je ze dan wel gezond houd.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:35

Mijn Fries 6 dagen per week gereden waarvan 2x intensief een half uur les en 2x wedstrijd ong. in de maand, 1 dag per week rust.

Sochtends rond 9 uur, 1 schep sportbrok en 1 schep kruidenmelange en hooi
Dan van 9 tot 4 op wei
Smiddags rond 4 uur, 1 schep basisbrok en hooi
Savonds een half uur na het rijden, 1,5 schep sportbrok, 0,5 schep kruidenmelange, 0,5 schep haver, Lepeltje elektrolyten omdat hij heel erg zweet, Lepeltje biotine (maar daar gaan we mee stoppen als het op is), 6 Cure-mok pillen (Ter voorkoming van mok), Boterham met scheutje lijnzaad (Voor de vacht), Beetje knoflook/zeewier (Voor de luchtwegen) en een appel of een wortel.

Mijn shet van 17 maanden, word niks mee gedaan.
Sochtends hooi
van 9 tot 4 op wei
Smiddags 0,5 schep basisbrok en hooi
Savonds 0,5 schep biologische brok, boterham met scheutje lijnzaad, appel of wortel.

Je kun zo moeilijk van je verhaal zeggen of je goed voert of niet, elk paard reageerd anders op voer, is anders gebouwd, heeft een andere stofwisseling enz. Je moet gewoon uitproberen, je merkt vanzelf wanneer je paard er goed uitziet en zich goed voelt!

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:45

Je 9 jarige kwpn zou ik op pavo energie control. Hier krijgt het paard genoeg energie van maar blijft cool in zijn hoofd. En daarbij nog pavo-kruidenmelange. Je kunt meer terug vinden op de pavo-site. Daar hebben ze een heel dressuur menu.
Ik geef mijn 16 jarige kwpn die op L/M niveau wordt getraind equiral sport hier doet hij het beter op. Hij vermagert (snelle spijsvertering)nogal snel en dan is equiral meer geschikt voor hem.

Voor je 3 jarige kwpn zou ik Equiral stud of pavo all-sports nemen en ook in combinatie met pavo kruidenmelange.

Op deze site's vind je meer info:
www.pavo.nl
www.equiral.nl

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:18

Lisjuh87: Jou fries is wel een koele kikker of niet haha, als ik mijn paardjes dat geef dan klimmen ze tegen de stalwanden omhoog, sportbrok bevat namelijk heel erg veel energie en haver is helemaal voor veel pit. Ik voer mijn 9 jarige nu 2 kilo basisbrok per dag en ongeveer 4 kilo hooi en dan 's avonds een scheutje lijnzaadolie er door.
Als ik die basis verander voor sport dan wordt hij levensgevaarlijk en dan gaat het nog maar om 2 kilo en verder niks. Dus het schema wat jouw paardje heeft dat ga ik toch maar niet uitproberen, toch bedankt voor je reactie.

khorizon: Bedankt voor die sites, ik ga ze meteen bekijken!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:22

het blijft altijd moeilijk om te kijken waar je paard het nou het beste op doet.
mijn pony krijgt bijvoorbeeld nog meer voer als sommige paarden die ik ergens ziet staan, terwijl hij niet eens zoveel loopt.

als ze er goed uitzien en perfect in conditie zijn, zou ik ze lekker laten staan, als waar ze nu op staan

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:24

Desire schreef:
Lisjuh87: Jou fries is wel een koele kikker of niet haha, als ik mijn paardjes dat geef dan klimmen ze tegen de stalwanden omhoog, sportbrok bevat namelijk heel erg veel energie en haver is helemaal voor veel pit. Ik voer mijn 9 jarige nu 2 kilo basisbrok per dag en ongeveer 4 kilo hooi en dan 's avonds een scheutje lijnzaadolie er door.
Als ik die basis verander voor sport dan wordt hij levensgevaarlijk en dan gaat het nog maar om 2 kilo en verder niks. Dus het schema wat jouw paardje heeft dat ga ik toch maar niet uitproberen, toch bedankt voor je reactie.

khorizon: Bedankt voor die sites, ik ga ze meteen bekijken!

Mijn paard is nergens van onder de indruk haha, hij is nu precies goed. Als ik minder zou voeren zou ie invallen. Hij gaat voor het eerst in zn leven dit jaar onder deken dus ben benieuwd hoe hij van de winter gaat zijn als het wat frisser word en hij geen dikke wintervacht heeft

Mja ieder paard reageerd anders op voer dus je moet maar gewoon dingen gaan proberen en kijken waar je paard goed op reageerd, dan kom je denk ik een stuk verder aangezien iedereen zijn/haar paard op een andere manier voert...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:31

Ruwvoer is de basis (hooi) Krachtvoer is voor de voedingsstoffen (mineralen en vtaminen ed) Deze basis moet goed zijn (juiste hoeveelheid stoffen en alle benodigde stoffen moeten aanwezig zijn.

Supplementen zijn niet slecht, integendeel. Maar supplementen moeten tijdelijk zijn en niet permanent bijvoeren. Supplementen zijn om bv een tekort op te vullen of conditie op te veizelen of een genezing te bevorderen. Is alles op peil, dan stoppen met het supplement. Is permanente bijvoeding van een supplement noodzakelijk, dan is over het algemeen de basis (ruwvoer/krachtvoer) niet goed en dient dit dus aangepast te worden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.