mais voor een paard????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haffilover

mais voor een paard????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:33

ik heb een vraagje :
is mais slecht voor een paard en kan ik het hem gewoon voeren?
het is mischien een domme vraag maar ik zelf zou het niet weten

crazycactus

Re: mais voor een paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:36

Nou gebroken mais en maismeel wordt ook gevoerd dus...... ik denk dat een paar kolven geen kwaad kunnen maar overdrijf het niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:33

een heel klein beetje (snij)maïs kan geen kwaad, een klein beetje is zeg maar een voerschep vol. let wel op dat het niet beschimmeld is. Paarden vervetten ontzettend makkelijk door maïs. In maïs zit heel veel eiwit. In de veehouderij wordt vaak ook extra bijgevoerd aan mestvee (vee wat naar de slager moet). In het najaar kun je je paard ook wel verse maïs kolven voeren die op het land zijn achter gebleven, maar haal dan wel het blad van de kolf, omdat er meestal heel veel zand tussen de bladeren zit omdat ze dus op de grond gelegen hebben tijdens het oogsten. Paarden lusten in principe de hele plant, maar vanwegen zandkoliek is het verstanding om alleen de kolf te voeren. Dit ook weer met mate, maar verse maïs kunnen ze beter verdragen dan snijmaïs = wat van de kuil komt.
Voor het gemak van de paarden kolf in stukken breken. Nog een ding wel rijpe kolven voeren. Een rijpe kolf is donkergeel van kleur en de korrel is hard. Als je met je nagel een korrel in drukt mag er geen melk meer uitkomen. En niet bij de boeren kolven uit de maïs gaan trekken.
Ook in gedroogdekorrelmaïs blijft het eiwit gehalte hoog.

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:06

ik ga vaak naar duistland daar koop ik dan een zak hele mais. en daar krijgt ie zomers een handje van en in de winster een kilo.een dun vet laagje kan geen kwaad,lekker warm. en mais is goed voor de kiezen(hlpt tegen haken)

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:07

quandor schreef:
ik ga vaak naar duistland(stuk goedkoper) daar koop ik dan een zak hele mais. en daar krijgt ie zomers een handje van en in de winter een kilo.een dun vet laagje kan geen kwaad,lekker warm. en mais is goed voor de kiezen(hlpt tegen haken)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:09

het is goedkoop en het wordt vaak gevoerd als extra "krachtvoer" bij paarden die veel werken. Zoals op maneges. Inderdaad worden ze er wel snel dik van.
Voor de snoep kan het best hoor vinden ze hardstikke lekker

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:14

die van mij krijgen altijd half brok, half maïsvlokken. Zijn altijd rond en gezond
denk dat je ook gewoon maïskolf kan geven hoor.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:25

maar gewooon een verse kolf voeren kan geen kwaad dus heel erg bedankt!!!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:46

Af en toe kan een kolf geen kwaad, maar als je dit vaak doet is het allesbehalve gezond de korrels niet goed worden afgebroken en zo dus verstoppingen ed kunnen veroorzaken. Het verstandigste is maisvlokke/meel!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:22

Met maismeel moet je uitkijken, hier krijgen ze gauw koliek van. Maisvlokken zijn wat dat betreft een stuk veiliger en ook dit zet aan. Wel rustig aan beginnen met voeren en niet overdrijven. Wat verse mais kan geen kwaad, maar niet teveel.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:26

Gewoon af en toe een maiskolf voeren kan helemaal geen kwaad hoor.
Maïs ik prima naast het gewone voer, naar inderdaad niet overdrijven. Mais bevat naast veel eiwit ook veel fosfor.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:28

ik geef de paarden hier mais uit de kuil,ongeveer een kilo per dag,en een halve killo recreatie mengeling.
zoals al eerder hier gezegt vet mais snel aan