bang geworden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sultje

bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:12

ik zit echt met een probleem en vraag me af of iemand mij goeie tips kan geven.
ik heb ongeveer 3 maanden geleden een paint merrie gekocht haar ook eerst gereden en had het gevoel dat het wel klikte ik heb haar toen opgehaald en mee naar huis genomen en heerlijk kunnen wennen aan elkaar en ook thuis gereden.
de week er op heb ik haar meegenomen naar les en eigelijk ging dit hartstikke leuk dus vol moed die week ook gereden en de week er op weer mee naar les ja en daar ging het fout ze was erg druk en heet maar wel handelbaar tot de galop links ging wat hard maar kon haar weer terug rijden dus even rustig aan en toen rechts om ja en toen ging ze er vreselijk van door echt helemaal gek en niet te controleren uiteindelijk hing ik er naast met nog 1 voet in de beugel en kreeg ik haar tot stil stand mijn instructeur greep gelijk de teugel want ze zou zo weer verder gaan .klote dus ! de volgende dag toch weer opgestapt en alleen rustig gestapt en gelukkig weer het paardje waar ik voor viel dit is nu 2'5 maand geleden maar nou komt het als ik maar thuis rij is er niks aan de hand en ben ik niet bang maar als ik dan naar les moet dan is het ja vreselijk met me terwijl ze eigelijk heel braaf is het resultaat dat ik bijna huilend op paard zit en zij uiteindelijk gaat ouwehoeren omdat ik niks meer durf te doen echt oliebol dus maar thuis is er dan weer met mij niks aan de hand en met haar ook niet . maar wie o wie weet hoe ik in vredesnaam van die angst af kan komen dat als ik ergens anders ga rijden zo dicht klap ik baal er vreselijk van en kan zo natuurlijk nooit starten(nu ook nog niet maar over een jaar ozo ) dus als jullie nog tips hebben heeeeel graag want ik word gek van mij zelf en mijn paard van mij

crazycactus

Re: bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:19

Wat een lastig probleem....... Ga eens een paar lessen alleen maar stappen. En dan bijvoorbeeld veel flexen en allerlei zijwaartse oefeningen doen. Als je de romp goed onder controle krijgt krijg jij misschien wat meer zelfvertrouwen en gaat het vanzelf beter...

Succes....

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:45

ik heb ook zoiets gehad met wedstrijden in de pleasure jim bokken en ik werd bang heb ik een paar x iemand anders erop laten starten en zag dat er toen niks aan de hand was dus zat het in mijn hoofd. Nu kan ik het weer zelf mijn zelfvertrouwen is weer terug!

dus misschien een idee veel succes

groetjes tanja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:47

Begrijp ik goed dat er 1x iets tijdens een les gebeurd is waardoor je je zelfvertrouwen bent kwijtgeraakt. Vervolgens geef jij je zenuwen door aan je paard, die daar op gaat reageren, waardoor jij nog erger de zenuwen krijgt.

Klinkt als die beroemde cirkel

Het begin zit iig tussen je oren en daar moet je ook aan werken.

Kun je ipv naar les te gaan eens iemand bij je thuis les laten geven. Hierdoor kun je in een vertrouwde omgeving werken aan jouw probleem en dit langzaam gaan uitbouwen naar de andere lokatie.

Verwacht niet dat het binnen een paar weken is opgelost, maar weer zelfvertrouwen krijgen is wel een begin voor veilig paardrijden.

Het is zonde om de lol in paardrijden te verliezen door 1 l*llig ongeluk.

sultje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 12:06

mmh mischien is dat ook niet zo'n gek idee om eerst maar weer even thuis les te krijgen want inderdaad ik heb altijd met heel veel plezier gereden en nu ja ik lig elke keer met me zelf overhoop dat ik weer moet! rijden ja en eigelijk is rijden toch voor je plezier en niet een moetje en als ik thuis ook weer echt goed durf te rijden en ook zonder zenuwen op kan stappen dan zou ik natuurlijk weer voorzichtig ergens anders rijden !super idee en inderdaad het zit vreselijk tussen mijn oren.gewoon weer back to basic

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:29

Als je erkent waar het probleem zit is de helft al gewonnen

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:44

mijn paardje was ook zo ergens anders komen en hup bokken enzovoort maar oefenen baartkunst af en toe heen gaan
soms enkel longeren en laten wennen

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:00

je zou ook gewoon eens naar de manege kunne gaan.geen les gewoon een beetje rijden of er naast gaan lopen. of laat hem in de bak uitrazen.op een ander paard een x een lesje rijden.gewoon weer voor het gevoel.

mijn zus is een keer heel hard van mijn paard gevallen(gegooid) en ze wou noooit weer op een paard.en ze wou ook nooit meer bij mijn paard in de buurt komen.nou heeft een vriendin van mij een heel mak paard, liever lui dan moe.en zolang die niet veel hoeft te doen is ie zo mak als een lam.ik mijn zis een paar maand later mee genomen naar de manege, en gewoon naar het rijden laten kijken.en toen na het rijden gevraagd of ze dat paard van die vriendin wou uitstappen, na lang denken toch maar gedaan.maar we moesten er met zijn 2e naast.het kan dus helpen om gewoon een lesje of een rondje te rijden op een mak paard die je weer vertrouwen geeft op de plaats des onheils.

succes

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:32

Een andere goede optie is om op een andere locatie eens te roundpennen. Zo werk je én aan het vertrouwen tussen jou en je paard én aan het vertrouwen van je paard in een andere omgeving zonder dat je erop zit. Kan ook heel prettig werken!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:34

mijn paard deed dat ook als ik in een groep reed en je moet gewoon doorgaan! bij mijn paard was na 5 keer in de groep rijden al een stuk rustiger! en als je paard zo raced laat hem niet racen corrigeer hem telkens als hij het doet. zet hem in 1 keer op de rem en zet hem weer in de gallop en dat een tijdje volhouden . of rij hem gewoon telkens tegen de muur als hij het doet en hij rijd er echt niet tegen aan dan remt hij echt wel!
je zult zien dat het goed komt,dus ga gewoon door ECHT!
en vooral niet gaan klemmen met de benen of je handen vast zetten

en als je dat niet aan durft eerst een paar keer longeren tijdens de les ,en als je het gevoel hebt na een paar lessen dat hij rustiger wordt kun je er weer opstappen

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:38

niet iedereen is in staat om gewoon maar door te gaan.is voor iedereen anders.de 1 valt er 20 x per dag af en stapt doodleuk weer op, maar voor niet iedereen geldt dat.

en ja als iemand heel bang is ja dan gaat ie klemmen en vasthouden, omdat ie bang is dat ie ervandoor gaat of gek gaat doen.maar dat is niet meer dan logisch, en dankun je beter andere manieren proberen om over je angst heen te gaan als alleen maar door gaan.want daar koop jij niks voor en daar wordt je paard alleen maar gekker door.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:43

quandor schreef:
niet iedereen is in staat om gewoon maar door te gaan.is voor iedereen anders.de 1 valt er 20 x per dag af en stapt doodleuk weer op, maar voor niet iedereen geldt dat.

en ja als iemand heel bang is ja dan gaat ie klemmen en vasthouden, omdat ie bang is dat ie ervandoor gaat of gek gaat doen.maar dat is niet meer dan logisch, en dankun je beter andere manieren proberen om over je angst heen te gaan als alleen maar door gaan.want daar koop jij niks voor en daar wordt je paard alleen maar gekker door.

op de juiste manier doorgaan met professionele hulp erbij is naar mijn mening zeer effektief om van je angst af te komen ,niet voor je angst weg lopen dan wordt hij alleen maar groter.

ik ben ook wel eens bang ,maar juist om door te gaan op een goede manier ,en je je probleem met je paard zelf oplost is goed voor je zelf vertrouwen, om af te komen van je angst is je jezelf confronteren met je angst en niet er voor weg lopen.

Stel je wordt er gigantisch van af gesmeten en je gaat op je paard rijden steeds maar uitstellen ,dan wordt de stap alleen maar groter om er weer op te gaan.

maar zorg dat je altijd hulp bij je hebt ,een instructeur ofzo die je aanwijzingen kan geven en je kan helpen . nooit alleen aan de gang gaan

paardjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:31

Het is erg vervelend als je bang bent als je paard rijdt.
Jammer dat het gebeurt is doordat je paard een keer schrok...!
Kan je niet kijken of je een paar prive-lessen (weet niet of je die al had ) kan nemen, misschien reageerde je paardje wel zo omdat er zoveel andere paarden meereden (als je geen prive les had) en dan kan je paardje wennen aan de omgeving, als het in de prive les gewoon goed gaat ga dan eens in een rustige les rijden als er bijv. veel afgezegd hebben.
Dit is als je geen prive les had.
Het volgende voor als je wel prive les hebt;

laat je instructeur er anders even op rijden, misschien gaat het bij hem niet mis en zie je dat er niets aan de hand zo kan je je eigen angst kwijt raken.
iig veel succes, want het is heel rot als je angst hebt

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:42

Dat laatste hielp bij mij altijd wel .

Iig, niet overhaasten. Rustig weer opbouwen.

Citaat:
Een andere goede optie is om op een andere locatie eens te roundpennen. Zo werk je én aan het vertrouwen tussen jou en je paard én aan het vertrouwen van je paard in een andere omgeving zonder dat je erop zit. Kan ook heel prettig werken!
Idd, ook een goede optie .

Iig, de confrontatie opzoeken met een andere omgeving . Wil neit zeggen dat je er gelijk de sterren van de hemel moet gaan rijden , gewoon vertrouwen krijgen daarmee .

Ik vond het ook vreselijk eng met Olga ergens anders te gaan rijden. Buitenrijden hielp mij toen al een enorme stap vooruit, nadien tussen de andere paarden rijden e.d. .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:47

Als je serieus bang bent, zul je voor jezelf moeten bepalen wat je wel en wat je niet wilt doen. Laat je noooooit wijsmaken dat je er maar "gewoon door moet". Angst is een natuurlijke emotie die je z'n functie moet laten doen: jouw veilig houden.
Maak zelf afwegingen waar je je veilig in voelt en ga daar mee bezig. Bedenk ook dat je paard nog maar 3 maanden bij jou is, heeft dus allerlei veranderingen meegemaakt en zal dan les op alweer een andere locatie moeilijk vinden. Beperk het ook voor haar tot vertrouwde routines op het "eigen terrein".
Het opbouwen van een goede relatie met een paard kost over het algemeen een jaar, dus je begint eigenlijk pas
Als jij je thuis veilig voelt met je paard, neem dan voorlopig thuis les. Bouw rustig op met je paard. Ga, als je je daar zeker genoeg voor voelt, eens alleen kijken bij de les (ja, paard mee). Wil niet teveel tegelijk

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:33

hey
ik heb ook zo iets gehad ik ree samen met me vriendin op onze fjord wand ze kunnen hondert kilo dragen dus ik zat achterop en op eens ging ze in vole galop er vandoor de renden onder een boom door en er kwam een tak aan wat ik niet zag en ik i viel achter over op mijn rug gelukig had ik een rugzak om met drinken en eten ander had ik mijn rug gebroken en ik heb 3 dagen hooft pijn gehad ! ik wa ook bang elken kaar als ik langs die bomen ree toen ben ik er nooit meer in galop of deraf er langs gereden aleen in stap en nu doe ik heb ook in draf !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:40

Om over de angst heen te komen als je buiten de deur gaat lessen kun je maar een ding doen: veel doen. Voordat je naar de les gaat kun je je paard longeren zodat de ergste frisheid er af is. Verder weet je al waar het aan ligt, bespreek het met de instructeur, en vertel hem over je angsten. Angsten zijn erg lastig om mee om te gaan, probeer een methode te vinden om ze te baas te worden. Desnoods begin je met de kleine cirkeltjes, zodat ze niet de benen neemt. Maar doordat jij verkrampt, geef je indirekt je paard ook het signaal dat er iets is om van te schrikken.

Een ding dat ik geleerd heb voor de ontspanning in een gespannen situatie: ga gapen, dan ontspant je lichaam vanzelf. Als je schrikt verkrampt je hele lichaam, tot op je bilspieren. Probeer maar eens te gapen met gespannen lichaam, dat gaat je niet lukken.

sultje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 07:39

het is zo stom eigelijk want mijn paard is wel een heet reet maar wel te controleren en thuis gaat het wel maar als ik dan naar les moet dan ben ik al de hele dag zenuwachtig en als ik daar ben en de grote bak in moet begin ik met volle moed maar dat duurt 5min en dan word ik weer bang terwijl zei eigelijk niks doet en dit duurt dan een tijdje ja en dan word zei flauw want baasje rijd haar niet en dan krijgt ze eigelijk de kans om wat te zoeken dus het ligt ook puur aan mij want daar is het gebeurt nou ben ik al een keer buiten mij les daaar met haar geweest en gereden maar ik blijf het zo eng vinden dat mijn man er eerst naast moet lopen en dan bekaf is haha en dan pas durf ik alleen ja stap en draf voel me dan echt een sukkel en merk echt dat de angst mij overneemt terwijl zei echt nog niks doet logische dat ze op ten duur wel gaat ouwehoeren omdat ik haar gewoon laat lopen en haar niet meer durf te rijden en dan thuis met rijden dan is het goed ja erg he volgens mij moet ik maar in therapie maar ik blijf het proberen en ik kom er wel weer overheen maar het is echt rot maar al jullie tips is super en van alles kan een wat leren en proberen ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat maar in ieder geval heel erg bedankt voor jullie tip!