Liksteen in de wei

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Liksteen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 07:18

Als de pony's over een paar weken weer naar de winterweides verhuizen, wil ik daar een aantal likstenen ophangen.
Probleem is dat ik dat andere jaren ook wel eens heb geprobeerd maar dat zo'n blok door de regen weg spoelt.
Er zijn zat mooie houders te koop voor op stal maar dat werkt dus niet in de wei.

Zijn er hier mensen die daar een handige oplossing voor hebben gevonden?
De blokken moeten iig opgehangen worden aangezien de dieren hier zelfs met 400L waterbakken aan de wandel gaan en likstenen los op de grond ongetwijfeld als voetbal zullen worden gebruikt...

GeneralFlynn

Re: Liksteen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:22

Hier hetzelfde probleem!
Ik ga dit goed volgen,want ik zoek ook naar een oplossing!
Ik doe het nu zo:
Als ik ga rijden,poetsen,what ever..met mijn paard,dan zet ik een zoutblok voor haar neer.
Kan ze in de tijd dat ik poets,en opzadel mooi likken..
(heeft ze dus op DAT moment net geen zin in die liksteen.. )

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:30

Inderdaad, gewoon tijdens het poetsen etc er een neerzetten. En je kan zo'n 10 kg blok in de wei leggen (kan je bijv met een strotouwtje vastmaken aan een paal). Dat duurt wel even voor zo'n grote weg is gespoeld.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:33

Je kunt een flinke paal in de grond slaan (desnoods een biels) en daaraan een liksteenhouder monteren. Met een touwtje aan het hek binden kan ook, maar dan breekt de liksteen snel na een aantal regenbuien. Als je een ruif hebt, kun je hem daar in leggen.

Bij ons lag er altijd gewoon een liksteen in de wei. Als hij uit elkaar valt, blijven de paarden wel van de zoute grond likken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:35

kun je niet een afdakje maken of een schuilstal dat je hem daar in hangt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:44

(Brede) paal in de grond. Liksteenhouder monteren, zorg dat er nog 50 cm paal bóven de liksteenhouder zit. Schroef een plaat hout van 50x50 onder een hoek van 20-30 graden op de kop van de paal, zodat je een afdakje boven je liksteen hebt. Houdt niet álle regen weg, maar wel redelijk wat. En je paarden kunnen er gewoon onder met hun hoofd.
Bescherm het plaatje hout desnoods nog met asfaltpapier, zodat het niet meteen wegrot, en je paarden er niet aan gaan knagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:17

Ik zou ook graag een liksteen op het weiland hebben, maar dan kan ik hier in NL met al die regen iedere week een nieuwe halen.

Ik heb alleen in de paddock een liksteen hangen. Vaak zo'n grote met een gat er in. Touwtje er doorheen en dan hang ik hem onder het kleine afdakje.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:37

Ik heb zo'n grote liksteen die heb ik in een gewone emmer gedaan. Bij het hek hebben we een paal rechtop staan en een paal schuin ertegenaan voor de stevigheid dan krijg je dus een soort driehoek. Daar zit de emmer liggend in vast er kan geen water bij en de paarden kunnen er wel van likken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 10:44

Met poetsen en rijden een liksteen bij ze zetten schiet hier niet echt op, het gaat om groepen met opgroeiende pony's en drachtige merries en die lopen het hele jaar buiten en daar wordt niets mee gedaan qua poetsen/rijden
Stal of schuilstal hebben ze niet in de wei.

Misschien ga ik maar eens proberen om de liksteenhouder op een paal te schroeven die een beetje onder bomen staat.
Heb idd al zitten denken om er iets van een plankje boven te maken om regenwater er bij weg te halen maar ik vrees dat zo'n plankje binnen een uur vakkundig wordt gesloopt (*zucht* af en toe heb ik het idee dat ik bevers fok ipv cobs...)
Een blok op de grond gaat echt niet, er is niets leukers dan daar mee spelen en kapot te trappen. De laatste keer dat ik dat probeerde, had de groep binnen een dag het zoutblok eerlijk verdeeld onder de pony's. Er lagen overal stukjes in de wei

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:47

maar als die vast ligt kunnen ze hem toch ook niet verslepen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:17

Ze gaan er met volle waterbakken (400 liter) vandoor dus 'vast' is maar betrekkelijk

Ik denk dat ik van het weekend eens wat ga knutselen met een plankje om er boven te hangen.
Even de hoeken goed afronden en in de carboleum zetten. Dan blijven ze er hopelijk vanaf...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:20

Nou dakje of niet hier trek ie zich gewoon vol met vocht en valt uit elkaar.
Ik volg dit topic.
Misschien heb ik wel gewoon hele slechte kwaliteit.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:23

Horslyx!!! Spoelt niet weg en zit in een grote bak of ton (afhankelijk van het gewicht. Deze hebben dus lik"stenen" voor in de wei nl 15kg en 50kg (afhankelijk van kuddegrootte) Waterproof

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 06:56

die van mij hangt aan een touwtje aan een paaltje...zo snel zal het niet wegspoelen en aangezien ze niet zo duur zijn ( 5 euro voor een hele dikke) koop ik dan wel weer een nieuwe..