Vonden jullie het moeilijk ,een bijrijdster nemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bobbie1

Vonden jullie het moeilijk ,een bijrijdster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 06:33

Door omstandigheden moet ik meer gaan werken,zon 40 uur per week.
Ik heb thuis ook nog 2 honden,en vind het niet eerlijk als ik altijd weg ben. Nu heb ik een bijrijster gevonden dien 1 dag in de week gaat rijden en 1 dag in de week gaat longeren.
Maar ik vind het zon moeilijk idee,dat een ander op je paard rijd,en ermee bezig is.
Maar tis gewoon de beste oplossing.
Hadden jullie dit ook,en ging dit gevoel weg toen je een bijrijdster eenmaal had? gr

janie

Re: Vonden jullie het moeilijk ,een bijrijdster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 06:37

he, ik heb geen bijrijdster maar als ik in februari weer naar school moet hele dagen ben ik misschien wel genoodzaakt...maar ben idd ook wel een beetje bang,als ze maar niet te veel aan die bijrijdster gaat wennen,misschien rijd ze heel anders,vind je een geschikte?ben ook benieuwd naar verdere reacties,heb ik er ook gelijk wat aan

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:25

Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n moeite mee momenteel. Maar uit ervaring weet ik dat dat wel afhangt van hoe je bijrijdster is.

Degene die ik nu heb is ongelooflijk lief voor Indy, rijdt haar goed en laat het direct weten wanneer er iets is. Als je iemand kan vinden waarmee het klikt, zowel met jou als met je paard, dan ben je er zo aan gewend hoor. Wanneer je iemand heb die het nét niet helemaal is, dan is dat lastiger. Maar in dat geval moet je gewoon op zoek gaan naar een ander. Indy went natuurlijk wel aan mijn bijrijdster, maar een paard vergeet echt niet wie z'n baasje is hoor.

Het is sowieso 'vervelend' vak om een bijrijdster te hebben, omdat de meeste mensen het liefst zelf elke dag gaan. Maar soms is dat gewoon niet te doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:41

Ik vond het in het begin erg moeilijk om mijn pony 'uit handen' te geven. Ik had wel een geschikte bijrijder en dan wordt het juist wel gemakkelijk. In het begin heb ik mijn bijrijder een aantal malen begeleid en ik heb duidelijke instructies gemaakt (en opgeschreven).

Je krijgt vanzelf meer vertrouwen in een ander, maar je moet de ander ook de ruimte laten om dingen op zijn eigen manier te doen. In het begin is het wel een beetje eng om die verantwoordelijkheid over te dragen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:50

Inderdaad, dat laatste is ook erg belangrijk. En als je bijrijdster die verantwoordelijkheid goed aankan, wen je er vanzelf wel aan.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:53

Wij hebben ook een bijrijdster. In het begin, en sommige andere momenten heb ik het er wel moeilijk mee.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:53

Ook ik werk 40 uur per week en zocht iemand die mijn paardje éénmaal per week kon rijden, maar ik had er ook veel moeite mee om ihem uit handen te geven. Het liefste ben ik de enige die hem rijdt en verzorgt, maar dat is bijna niet te doen. Nu rijdt een meisje hem die ook bij ons op stal staat. Zij heeft zelf een Welsh cop en vindt het super om op mijn paardje te rijden omdat ze daar veel meer mee kan dan met haar eigen pony. Ze is heel lief voor hem en rijdt hem op dezelfde manier als ik. Na het rijden belt ze me altijd even op hoe het is gegaan. Ik ben dus niet op zoek gegaan naar een bijrijdster, maar zij kwam me gewoon aangewaaid.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:04

Ik WAS een bijrijder. En het is inderdaad erg belangrijk om duidelijk te stellen wat wel en niet mag; en dan moet je proberen diegene wel te vertrouwen en dr gang laten gaan. Je moet wel de juiste persoon treffen, waar jij mee op kan schieten, die lief voor je paard is én vooral de verantwoordelijkheid kan dragen. Ik heb mijn bijrijpaard altijd als eigen paard beschouwd, en dat was precies wat de eigenaresse wou: verzorg dr als je eigen paard en als er iets is, bellen.

In middels heb ik mijn eigen paard en voorlopig neem ik geen bijrijder. maar dat is vooral omdat ik hem pas net heb ingereden en eerst alle knopjes erop moeten zitten. Maar ik laat hem wel met een gerust hart verzorgen / longeren door mijn zus en eventueel een vriendin; maar die weten ook precies hoe ik het hebben wil. En mijn paardje is toch een knuffelkont die iedereen aardig vind zolang hij maar aandacht krijgt! Dat scheelt wel een hoop.

Voorlopig kan het dus niet, maar ik werk wel 40 uur, dus in de toekomst zal ik het zeker overwegen, want het is toch fijn om iemand te hebben die ook dol op je paard is, en hem graag aandacht geeft. En bekijk het eens vanuit je paard: die heeft dan niet 1 maar 2 eigen mensen!! Zolang je bijrijder goed rijd en lief is, heeft je paard er alleen maar voordeel bij.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:41

Euh zegt 8 jaar naar het idee toe groeien genoeg ? Ik heb nooit geen bijrijder nodig gehad. Nu eigenlijk ook niet, maar ik merk dat ik zelf niet altijd aan rijden toe kom. En ik wil gewoon voorkomen dat hij al vanaf zijn 14e begint in te kakken. Daarnaast is het een paard wat slecht tegen veranderingen kan. Dus ook een andere ruiter wil hem nog wel eens doen laten blokkeren. Nu heb ik iemand die gewoon rijdt en voor sjaak vind ik het goed om nog een keer het proces te doorlopen om ook met een andere ruiter zich te kunnen gedragen en niet in de war te raken als ik er weer op stap en een dag later mijn bijrijder weer.
En als laatste vond ik het echt zonde als zij niet meer of voorlopig niet meer zou kunnen rijden. Ik geloof zeker dat er een goede ruiter in zit .

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:48

Ik heb ook een bijrijder en vindt het super moeilijk om m,n paard uit handen te geven.Ze is er wel heel liefvoor en rijdt wel goed maar toch........blijft moeilijk.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:48

vermits ik met een baby zit en dus minder tijd heb om al mijn paardjes de beste verzorging en tijd te geven heb ik hier twee meisjes die de paarden komen verzorgen,stallen doen en rijden,maar mijn lieveling is nogal vervelend naar andere ruiters toe(is echt geen makkie om te rijden)
en die doe ik helemaal zelf.deze meisjes komen de één een dag in de week en de ander drie dagen in de week?en dat gaat super,maar ik ben dan ook thuis als ze hier op het erf met ze bezig zijn.
het is wennen,maar om een bijrijder volledig alleen met mijn paarden te laten ,rijden enz...beangstigd me

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:54

Ja heel moeilijk, vandaar dat ik er geen een heb en er ook nooit een komt.
Mijn paard is nogal eenkennig en er zijn maar weinig mensen die op zijn rug wat met hem kunnen beginnen. Bovendien kan ik als ik weet dat iemand anders met mijn paard aan het rijden is zonder dat ik erbij ben alleen daar maar aan denken, dus komt er van werken ook weinig terecht.
Voorlopig heb ik alle tijd nog zelf voor mijn paardje, mocht ik dat niet hebben, dan maak ik tijd of dan durf ik met een gerust hart mijn paard een dagje aan mijn vader over te laten. Die gaat dan met hem wandelen of longeren.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:02

Ik heb sinds ongeveer een 8 maanden een bijrijdster/verzorgster en ik zou haar niet graag meer willen missen!!
Ze is super met de paarden en ook met onze andere dieren, ze is net zo zuinig op mijn spullen als ik zelf ben en ik weet gewoon dat ik voor de volle 100% van haar op aan kan.
En bovendien zijn we hele goede vriendinnen geworden.
Ik mocht willen dat ik er nog zo eentje bij kon vinden, paarden hebben we genoeg. (hint voor diegenen die nog een verzorg/bijrijdpaard zoeken omgeving Schoonebeek ) (Drenthe)

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:03

Ik ben ook altijd bijrijder voor meerdere paarden geweest. Ik vond het altijd super om te doen. Mensen geven je gewoon heel veel vertrouwen. Ik was er ook zo blij mee omdat ik toen nog geen eigen paard had. Nu ik een eigen paard heb wil ik zelf geen bijrijder en dat zal er ook wel nooit van komen. Ik kan gewoon niet mijn paard uit mijn handen geven. vind ik echt heel moeilijk.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:13

Ik ben zelf nog steeds bijrijder voor een meisje dat weinig tijd heeft voor haar paardje, omwille van studies. Ik mag het paard rijden wanneer ik wil. Ik behandel haar zoals ik m'n eigen paard zou behandelen. In het begin vond dat meisje het wel moeilijk. Ze stond wat wantrouwig daar tegenover. Maar we zijn goede vriendinnen geworden en soms, als ze tijd heeft rijden we samen. Zij op de pony, ik op haar paard en dan kletsen we over alles en nog wat
Het voordeel als verzorger is dat je je met één paard kunt bezig houden. Je kan je rijtechniek verbeteren door te lessen met dat paard en je leert verantwoordelijkheid dragen naar zo'n beest, wat zeker niet niks is. En ooit, misschien, kan m'n verzorgpaard misschien m'n eigen paard worden, en dan heb je een paard wat je door en door kent. Dat is toch het leukste wat je je wensen kan.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:16

ik ben vroeger ook altijd bij andere mensen bijrijdster geweest en dat vond ik altijd super! altijd erg gezellig en je hebt niet de volle verantwoording, want die deel je met zn 2e! en aangezien ik niet genoeg geld en plaatst voor een paard had was dat DE uitkomst!
maar nu heb ik sins 2 jaar een eigen paard en sins 9 jaar een shetlandpony (waar ik bijna niet op heb kunnen rijden, alleen toen die 3 en 4 was, daarna was ik te groot)
ik heb sins kort ook een bijrijdster voor mijn paard en het klikt heeeel erg goed, met mij en met mijn paard. ze kan zelfs beter met mijn paard dat ik met mijn paard kan. die 2 zijn nu al een combi terwijl ik met 2 jaar op haar rijden net een beetje een combi wordt. ik wou eigenlijk ook alleen een bijrijdster voor de gezelligheid en om iemand anders het te gunnen te kunnen genieten van paardrijden en dat is nu gelukt. na 2 weken dat ze op mijn paard reed was ze echt al helemaal verlied op haar en dat was maar goed ook want toem kreeg ik de aanbieding om een paard te kopen waar ik al jaren verliefd op ben en toen is mijn bijrijder mijn paard beginnen te huren en dat werkt perfect! nu is het als 1 van ons geen tyd heeft om te rijden dan logeerd of rijd de ander het paard en dat gaat ook zo met voeren! ideaal!
ik heb ook een shetlander maar om daar iemand voor te vinden was wat moeilijker want de meeste kunnen niet tegen dat eigewijze karakter van een shet en die gaan huilend weg :S maar nu heb ik ook iemand waar ik super blij mee ben.. die begint gewoon te lachen als me shet iets doet en rijd gewoon door... en ze is ook mans genoeg er voor en zelfs als ik geen tijd heb rijd ze mijn paard(en)
dus ik kan niet anders zeggen dan dat het ideaal is bijrijder(s) het scheelt je in de kosten en het is gezellig (mits je de goede hebt) en als het niet naar je zin is ben jij nog altyd de baas over je paard!
natuurlijk zal het anders zijn als je op een pension stal of manege staat, dan heb je al die gezelligheid vaak. maar ik heb een paard stalletjes aan huis en ben anders alleen en dat vind ik ook maar niks.
dus mijn ervaring is echt dat het SUPER is!

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:24

Ik zou eigenlijk best een bijrijdster willen hebben maar het probeem is dat de goede ruiters vaak zelf een paard hebben. Tenminste hier in Drenthe. In het westen zal dat wel anders zijn denk ik. Dus krijg je steeds te maken met vaak nog zeer jonge meisjes die je je jonge M/Z sportpaard eigenlijk niet kunt toevertrouwen. Het is fijn als je een bijrijder vindt die op het zelfde niveau als jezelf kan rijden en inderdaad serieus is en zuinig op je spullen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:32

Ik vind het zelfde niveau nog niet eens belangrijk wel dat het dier in zijn waarde wordt gelaten en je beide dezelfde regels hanteert. Zeker bij een jong paard, maar ook bij de oudere paarden. Ik en mijn bijrijdster hebben ook een ander niveau, maar ze zit niet aan hem te sjorren en te trekken. We hebben de normale omgangsregels besproken en ze heeft nu les van dezelfde instructrice.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:37

sjakie schreef:
Ik vind het zelfde niveau nog niet eens belangrijk wel dat het dier in zijn waarde wordt gelaten en je beide dezelfde regels hanteert. Zeker bij een jong paard, maar ook bij de oudere paarden. Ik en mijn bijrijdster hebben ook een ander niveau, maar ze zit niet aan hem te sjorren en te trekken. We hebben de normale omgangsregels besproken en ze heeft nu les van dezelfde instructrice.

Helemaal mee eens.
Mijn moeder rijdt ook mijn pony.
Ze rijdt welliswaar niet heel goed, maar ze neemt wel les en luistert naar wat ik zeg. Als ik zeg dat iets juist wel of juist niet moet doen dan luistert ze.
Als ze zelf een andere mening heeft overlegt ze wel met mij maar ze doet niet zomaar haar eigen zin (en dat voor een moeder).
Dat vind ik wel erg prettig want dan weet ik ook gewoon wat er gebeurt.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:50

Ik vind het ook moeilijk om m'n pony uit handen te geven. Het is niet zomaar iets. Het is me maatje, me allesje!
Maar omdat ik toch te groot word, besloot ik opzoek te gaan naar een klein iemand, die wel genoeg ervaring had voor m'n pony, omdat hij niet 1 van de makkelijkste is

Ik heb nu een meisje van net 10 jaar die zoooo onwijs lief voor hem is dat als ik hun samen bezig zie, ik alleen maar met een Big Smile op m'n gezicht sta te kijken
Het klikt super met hun 2 (na lang zoeken naar een geschikt persoon). Omar is lief, meisje is lief voor hem... echt super! De meeste kinderen zijn altijd heel lang opzoek naar een verzorgpony, dit meisje ook.
Zij is superblij met Omar, en Omar denk ik ook met haar. En ik zeker weten
Ben supertrots op'm'n ventje en op bijrijdertje Irene!
Binnenkort hebben ze hun eerste wedstrijd samen

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:02

Ik heb nu 2 verzorgpaarden gehad. De 1e is verkocht...snif snif en de 2e ben ik zelf mee gestopt.
Ik ken de eigenaar al een tijdje, maar toen ik z'n paard ging doen leerde ik em goed kennen. Verschrikkelijk....ik mocht niks zelf beslissen, ik moest alles precies zo doen als hij dat wilde en moest maar komen wanneer hem dat uitkwam.
Achteraf zei hij dat ik niet wist waar ik mee bezig was en dat ie twijfelde aan mijn kunnen. Nou sorry, maar dan zoek je het zelf maar uit!!! Ik heb geprobeerd om alles te doen zoals hij het wilde, ook al vond ik het verkeerd (maar tis zijn paard en niet de mijne). En nog deed ik het verkeerd. Ik wil geen paard verzorgen (ik reed er niet op) waarvan de eigenaar niet achter me staat en mij alleen maar gebruikt omdat hij geen tijd wil maken. Dus nu zit ik weer zonder.....gewoon weer lekker op de manege rijden is nu ook ff goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:12

nee, ik heb er totaal geen probleem mee!!

maar ik ben er mee op gegroeit.
wij hadden vroeger thuis een ponyclub waar iedereen op jouw paardjes zat!

en nu jaaaaaren later heb ik ook bijrijdsters gehad voor mijn paarden.

toen mijn paard Gino afgemaakt moest worden is de bijrijdster er ook mee gestopt en
met Cheyenne is mijn nieuwe bijrijdster begonnen toen ik haar een paar weken had.
ik heb haar nu ruim 1 jaar en het gaat fantastisch,ze doet haar 3 dagen in de week.
we zitten wel een beetje op 1 lijn wat rijden en opvoeden betrefd,ik ben zeer tevreden en zij ook!

ik zou niet meer weten hoe ik het zou moeten redden zonder haar,want dit gaat super zo!

bobbie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:17

Bedankt voor al jullie reacties. Het gaat om een draverruin,die net een half jaar onder het zadel is,en net het galopperen onder de knie krijgt enzo,daarom heb ik er ook wat meer moeite mee,omdat ie alles nu nog aan het leren is.Maar goed voor het paardje is het beter. Ik maak nu ook genoeg tijd voor hem,kom vaak 2 keer per dag.Maar ik trek het gewoon niet meer,en mijn honden willen ook aandacht.

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:20

Ik was ook 'genoodzaakt' om een verzorger/bijdrijder te nemen. Ik heb 2 paarden, en alleen verzorgen werd wat te veel. Ik heb er wel lang over nagedacht of ik het wel zou doen, want ik vond het ook niet zo leuk idee je eigen paardjes die je altijd 9 jaar lang alleen verzorgd hebt een beetje uit handen te geven. Maar toen ik eenmaal een geschikte verzorger gevonden had vond ik het eigenlijk alleen maar leuker worden. Ik zag ook al heel snel de voordelen, shetlander viel af, is sindsdien niet meer hoefbevangen geweest, en kan zelfs in de zomer en lente bij mijn andere paard in de wei blijven staan, (dus geen gedoe met hooi, binnen/buiten zetten etc.) stallen worden uitgemest.. ik heb ineens meer tijd, en kan me nu volledig concentreren op het paard dat ik rij. Ook vind ik het eigenlijk heel leuk om te zien dat je iemand zo blij kan maken met een verzorgpony. In het begin was het wennen, maar nu vind ik het heel erg leuk. Goede afspraken maken is wel heel belangrijk, zodat alles duidelijk blijft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:28

bobbie1 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Het gaat om een draverruin,die net een half jaar onder het zadel is,en net het galopperen onder de knie krijgt enzo,daarom heb ik er ook wat meer moeite mee,omdat ie alles nu nog aan het leren is.Maar goed voor het paardje is het beter. Ik maak nu ook genoeg tijd voor hem,kom vaak 2 keer per dag.Maar ik trek het gewoon niet meer,en mijn honden willen ook aandacht.

juist met een draver zou ik het doen!

Gino was ook een uitgekoerste draver,en heeft toen hij van mijn vriendin was alles moeten leren.
en zij was maar al te blij dat ze een bijrijdster gevonden had die dat ook erg leuk vondt.
ze zijn samen aan de slag gegaan met hem en hij kon later ook een proefje lopen.

toen hij na 6,5 jaar van mij werdt is hij weer omgeschoold naar westernpaard,ik had toen een meisje wat western erg leuk vondt.
en zij sprong ermee,iets wat ik niet meer durfde!

dravers zijn wel vaak wat eenkennig,het moet dus wel klikken zowel als met jou als met je paard.

succes ermee!