dag en nacht buiten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

dag en nacht buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 23:08

tot hoelang kun je normaal een paard dag en nacht buiten laten staan!!!of hoe doen jullie dat!!gr emaartje

This_is_me

Re: dag en nacht buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:12

zolang een paard een plekje heeft waar het kan schuilen bij extreem slecht weer (regen hagel vriezen enz enz.) Een goed plekje heeft waar het normaal zn hooi en bix kan eten (zonder dat eht compleet wegzakt in de blubber.. Zou je een paard zelfs het hele jaar door buiten kunnen laten staan.. De meeste mensen doen dit niet omdat het paard dan een giga wintervacht kweekt, dat is lastig met rijden/ uitstappen. Paard raakt bezweet en word verkouden enz enz.. Voor het paard zelf maakt het volgens mij neits uit. Zolang hij maar lekker kan eten, en niet door en door nat regent. In mijn ogen kunnen paarden dus gewoon lekker dag en nacht buiten blijven staan. het is meer het gemakzucht van de mens haha

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:19

Mijn paardje staat nu nog dag en nacht buiten, maar op een wei in de polder, (laag land) dus met een paar buitjes regen word het al gauw een modderboeltje. Geen beschutting. Geen geschikte wei om haar daar nog veel langer op te laten staan. Ik haal haar dan ook per 1 oktober binnen.
Dit was dus mijn (of beter mijn paard's) persoonlijke situatie, maar verder ben ik het met This_is_me eens.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:28

Persoonlijkhet liefst zo lang mogelijk. Tot het land het niet meer toelaat, dus zodanig blubberig wordt dat er geen droge en groene plek meer overbljft.
Dan komen ze snacht's op stal en overdag buiten in een blubberkampje ( stuk land wat wel vettrapt mag worden )
Meestal is het pas eind november, begin december dat we ze binnenhalen.
Mijn pony schiet helaas nu al in het winterhaar en moet deze winter wel aan het werk, dus hoe ik het dit jaar aanpak ben ik nog even aan het bedenken

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:23

Ligt eraan wat je wilt denk ik Als je het niet erg vindt dat hij/zij een dikke vacht krijgt tja dan zou hij/zij het hele jaar door buiten kunnen, zolang ze maar kunnen schuilen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:28

Bij ons op stal moeten ze 's winters naar binnen, dus ik heb weinig keus, anders was Indy lekker het hele jaar buiten gebleven.

Ze staat nu in een land zonder beschutting, dus ze zou daar de echte winter sowieso niet kunnen blijven staan. Maar ze blijft zolang mogelijk dag en nacht buiten. En ik hoop dat dat tot minstens eind oktober is, maar dat hangt van Moeder natuur af!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:58

Paarden kunnen altijd buiten blijven staan, maar je moet wel een stukje hebben wat tegen een hoop regen kan, liefst een stuk verhard ofzo.
Mijne blijft ook lekker buiten, dag en nacht en swinters ook, zonder dekens of andere ongein en ze moet swinters ook net zo hard werken hoor. Verkouden is ze nog nooit geweest, zou ook wel heel raar zijn als een paard verkouden werd omdat ie zweette, in het wild zouden ze dus dan dood gaan als ze swinters vluchte voor een roofdier omdat ze daarna bezweet zijn.
Ze heeft ook niet echt beschutting, teminste, een haag en een schutting met klein afdakje waaronder het hooi/kuil droog gegeven kan worden.
Maar ze staat wel gewoon met andere, dus ze houden elkaar in beweging, zoeken bij elkaar beschutting en verzorgen elkaars vacht, als ze helemaal alleen zouden staan zou het niet kunnen.
Ik ken een paard die ze alleen hadden laten staan in de winter en dat beestje had zware spierbevangenheid en omdat ze niet uit zichzelf bewoog werd dat alleen maar erger en erger, en daarna dus ook nog onderkoeld omdat ze niet bewoog en ook geen andere paarden had waarbij ze kon opwarmen.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:18

Mijn Shet staat in de zomer én de winter dag en nacht buiten. M'n Tinker staat vanaf april t/m oktober dag en nacht buiten. In de winter gaat ze alleen 's nachts op stal.