Jonge beginnende ruitertjes worden gedrilld ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Jonge beginnende ruitertjes worden gedrilld ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 22:40

Vorige week heeft voor de 2e keer een klein meisje op Bas gereden die nogal onzeker is in het paardrijden. Ze rijd nu ongeveer een jaartje 1 keer per week manegelessen. Ik dacht dat ze bang was, maar later bleek er veel meer aan de hand te zijn.
Ze kroop als een ingezakte bange muis op Bas, maar naarmate mijn lesje vordere, ging zij steeds beter zitten, rechtop, stille benen, stille handen, lachend met een smile van oor tot oor.
Ze luisterde netjes naar wat ik zei, en als het niet goed ging deden we het nog rustig een keer over.
Ze kwam zo blij en zelfverzekerd van Bas af, wilde nog over de weg rijden voordat we stopten, een totaal ander kind dan erop stapte.

Op de terugweg van stal naar huis bedankte haar moeder me meerdere malen voor de les, dit ging zo veel beter als op de manege, daar schreeuwde de juf zodra er iets fout ging..
Ik hoorde haar een beetje uit en het blijkt dat de instructrice daar niet anders kan dan brullen.

Het is een jong meiske van 9, ze heeft nog wat moeite met een pony in draf te houden... nou ja, als ik dat zie zeg ik gewoon: "Nou , probeer het nou nog eens een keer, draaf maar weer aan als je er klaar voor bent"
Haar instructrice zou brullen " Waar denk jij dat je mee bezig bent, DRAVEN moet je!!"

Een pony op een mooie ronde volte rijden is moeilijk, dus als het een ei-vormig rondje wordt zeg ik tegen zo'n meidje: "Dat was een gekke volte, nog eens, probeer maar netjes van E naar B een half rondje te rijden en dan weer een half rondje terug.."
Haar instructrice zou brullen : "Dit lijkt toch nergens op, opnieuw! En nu rij je verdorie een nette ronde volte! "

Nooit krijgt ze een compliment als het wél goed gaat ( wat ik dus juist hele veel doe ), alleen maar gezeur wanneer het niet goed gaat.

En meer van die dingen kreeg ik te horen.
Is dat normaal ? Ik vind het persoonlijk niet gek dat dat meiske bang is om te rijden, ze is niet bang voor rijden, ze is bang voor haar 'paardrij-juf' zoals ze het noemt.
Waarom moeten kleine kinderen al zo ontzettend prestatiegericht gedrilld worden ? Ponyrijden is toch voor het plezier voor die kids, niet omdat ze zwaar presteren moeten...
Natuurlijk probeer je ergens naar toe te werken, maar om dat nou er in te brullen ? Het kan in mijn ogen ook anders, vriendelijker, en met veel positiviteit, complimenten, waardoor het ook beter binnen komt en binnen blijft in die kinderkoppies...

Gebeurt dit nou veel op deze manier of is dit een uitzondering ? Ik ben al jaren van een manege af dus ik weet het verder niet. Ik had vroeger een gezellige 'paardrij-juf' die ons gewoon rondjes liet tuffen. Weet wel dat mijn vriendin vroeger buikpijn had als ze naar paardrijles op de manege ging, omdat haar instructrice ook zo ontzettend de commando's krijzen kon...

Persoonlijk vind ik het dus flauwekul en denk ik dat je de eerste jaren beter vriendelijk en positief kan zijn naar beginnende ponykinderen dan ze zwaar te drillen

Sily

Re: Jonge beginnende ruitertjes worden gedrilld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:04

Ik moet zeggen dat ik dat nog niet echt gehoord hebt, juist meer dat lesklantjes gewoon hun gang kunnen gaan en er weinig gezegd wordt kwa verbetering

Maar ben het wel met je eens hoor, spelenderwijs leren werkt beter, motiverender en je brand zo'n kind er niet giga de grond mee in.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:12

Citaat:
Ik had vroeger een gezellige 'paardrij-juf' die ons gewoon rondjes liet tuffen.

Zo wordt het idee dat 'je in de manegeles niets leert, alleen maar rondjes hobbelen' al snel bevestigd.

Maar zeker voor zo'n jong kind dat duidelijk laat merken dat ze niet gelukkig is met de huidige situatie zou ik als ouders op zoek gaan naar een plek waar ze spelenderwijs leert rijden. Zo te horen heeft zij die aanpak nodig en volgens mij is ze daarvoor bij jou wel aan het goede adres.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 23:24

Ik heb idd ook vrij weinig geleerd op de manege, behalve blijven zitten in stap draf en galop. Maar dat is toch ook eerst genoeg voor een kleine ? Nou moet ik zeggen dat ik er vroeger weinig problemen mee had, ik was allang blij dat ik elke week een uur lang op een pony mocht zitten, dat we dan een uur lang vrij weinig uitvoerden maakte mij niet uit.

Probleem voor deze meid is dat er geen andere plek is om te rijden. In de wijde omtrek is maar 1 manege te bekennen, en ik woon meer dan een uur rijden verderop, dus dat is ook geen wekelijkse bezigheid.
Ik had al geopperd naar een andere instructrice te vragen, maar voor de kiddo's van haar niveau hebben ze maar 2 lesmomenten met maar 1 instructrice

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:26

ik ga met Karin mee

Veelal zie je hier de jonge kinderen maar wat aantuffen. Er wordt meestal weinig op gezegd.
Mijn nichtje is ook veranderd van manege, ze rijdt nu waar mijn paard gestald staat, en dat gaat veel beter. Ze krijgt complimenten als het goed gaat. En gaat het minder, kan ze het opnieuw proberen. Hij legt ook uit wat ze moet doen als er iets niet goed gaat.
Zo'n aanpak is nodig vind ik. Met alleen maar roepen en brullen dat je het verkeerd doet, weet je nog steeds niet hoe je het wel moet doen.

Super dat jij ook op die manier kan lesgeven dat het meisje er weer plezier in heeft!
xxx

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:49

Bij ons op de manege (waar ik werkte) word absoluut niet gedrild, maar er worden ook geen rondjes gesjokt.
Er word serieus les gegeven.

Maar was SANIX zei heb ik ook mee gemnaakt
Er waren daar een paar kindjes van de camping die een paar lesjes wouden.
Nou prima daan geeft ze wel.
Vind ik heel leuk om te doen.
Ik ben heel leuk met ze bezig geweest kinderen deden goed hun best.
Het ene meisje kon niet staan zitten.. en weet je waarom: omdat er werd geschreeuw STAAN ZIT verdomme snap dat dan.. staan zit.
Ik zag dat ze lichtrijden niet kon dus ging met haar tellen.
Ik rende naast haar en ik zei nou gaan we tellen 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1, 2.
Op 1 ga je staan en op 2 ga je zitten.
Toe maar tel maar hart op!
Nou na een paar x oefenen zat het er in geen probleem.
Terwijl ze al 3 maand les had op die andere manege.

Die ouders vonden de lessen zo leuk en ze vonden hun dochter zo geweldig dat ze het snapte enzo. (ze was geestelijk ook een stukje achter)

Die ouders kwamen de laatste dag en om te laten zien dat ze het zo goed van me vonden gaven ze me 10 euro fooi en een pakje sigaretten.
Echt heel lief.

Ze zeiden dat ze naar een andere manege zouden gaan want ze hadden nu gezien dat het ook heel anders kan.
Ze vroegen me ook hoe lang ik dit werk al deed..
Ze dachten al heel lang.
Ik zo: hmm ik heb vorig jaar hier 2 maand les gegeven en nu val ik af en toe in
Dus al met al nog geen 3 maand.

Hun mond viel gewoon open.
heel grappig.

Ik heb later gehoord dat het heel goed met hun ging en dat een normale ,manege hadden gevonden waar de kinderen met respect werden behandeld.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:34

Ik heb vroeger ook wel eens zulke instructrices gehad toen ik een jaar of 10 was. En aangezien ik sowieso al een beetje angstig was om paard te rijden, gaf zo'n strenge instructrice een goede aanleiding om wekelijks huilend op het paard te zitten. Gelukkig was ik een doorzetter en ben ik ondanks dat nooit afgestapt. Na een half jaar kon ik naar een andere les.

Ik ken momenteel nog wel een aantal instructrices op verschillende maneges die af en toe moeite hebben om met kleine kinderen om te gaan. Best een kwalijke zaak vind ik. Het blijkt wel weer dat op een andere manier aanleren een stuk beter werkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:47

Ik probeer het voor de ponyruiters buiten dat het leerzaam moet zijn ook leuk te houden Ik geef les op een rijvereniging en daar hebben we ook een ponyles. Soms gaan we alleen spelen, tikkertje, wie het eerst aan de overkant is, zonder zadel enz... Vaak ook echt rijtechnisch rijden Ik probeer ze postitief gevoel te leren herkennen, dus door middel van "dat heb je goed opgelost, of daar dat is een goed moment" te prikkelen dat moment meer op te zoeken. Maar ook als er iets niet goed gaat probeer ik dat ook een beetje lachend te brengen, Zoals een pony die tijdens het wijken keihard over de buitenschouder wegliep.......... " keihk nou pleurt ie om met een lach erbij, met vervolgens de oplossing erachteraan.

Wel beloof ik altijd dat we de laatste 10 minuten even tikkertje gaan spelen zonder zadel ALS ze goed hun best hebben gedaan, en das LEUHEUK

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:50

Op de manege had ik ook zo'n brulboei. Vervelende vent met een grote bek die volgens mij een schijthekel had aan kinderen. We hadden een shetkruising op de manege die kon stijgeren op commando. Deed hij niet uit zichzelf (hij had wel andere trucjes als ie geen zin had om te werken) maar hij had er nog wel eens lol in om als er dan een beginner opzat er naar toe te lopen: 'Kijk, *** kan een kunstje' en dan het beest te laten steigeren.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:01

Voor sommige mensen is het heel moeilijk om positief te zijn, tijdens het lesgeven.
Op de manege heb ik er gelukkig geen problemen mee gehad maar een 3 jaar terug had ik zelf een instructrice die mij ook alleen maar op mijn fouten kon wijzen. Er kwam nooit een positief woord uit. Daar was ik snel klaar mee .. Het is zo belangrijk om ook positieve dingen te horen. Maar dat is in het hele leven zo

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:54

Ik heb zoiets ook nog nooit meegemaakt.

Vind het wel schandalig en zou mn kind niet op zon manege laten rijden meer.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:03

ik heb vroeger les gehad bij eric laenen,hij had toen een manege in onze buurt,hij kon hard brullen,maar hij kon als je het goed deed ook positieve commentaar geven,maar heel veel kinderen hadden bang van hem in de les.
wat ik wel kan zeggen te veel betuttelen is ook niet goed.ik ben blij dat ik toen vrij streng ben aangepakt,en het loont nu nog de moeite.
ik stond dankzij eric verder dan de meeste die evenveel lessen hadden gehad.
,(ik was toen al wel een jaar of dertien geloof ik)ik reed al lang paard maar zoals je zegt erop hobbelen.,daarna les gehad van leon geerts en die kon ook brullen,maar dan ben je ouder en ben je daar tegen bestand.
maar weet wel dat met alleen complimentjes je der niet verder mee komt,soms moet je al eens aangemaand worden om gewoon meer te kunnen ,snap je

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:14

Op de manege waar ik heb leren rijden liep een instructrice waar iedereen (zowel kinderen als pony's) een heilig ontzag voor had. Je werd niet echt gedrilt, niet echt een rondje laten tuffen maar ook geen super leuke leerzame les. Een beetje van alles wat en van net niets.

Ik geef nu zelf ook lesjes en probeer het zo leuk en leerzaam mogelijk te maken. Vaak eerst wat leerzaams en daarna een spelletje of wat anders leuks. Alle meiden die bij mij rijden moet ik zowat aan het eind van het uur van hun pony af trekken omdat ze nog lang niet willen stoppen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:37

Ik geef zelf ook les op een manege, aan ook erg veel kleine kindertjes, Ik ben absoluut niet zo streng als in het eerste verhaal maar soms kan ik ook wel even boos worden, vooral bij kinderen die nog te lief zijn zeg maar, of die nooit uit zich zelf eens die pony's een tik geven zodat ze doorlopen, maar nadat ik een paar strenge woorden gezegt heb en het gaat goed geef ik wel direct een compliment, je merkt wel dat ze hiervan harder worden, harder voor zich zelf en harder voor de pony.
Ik heb 1 meisje die ontzettend bang was, meisje is een jaar of 8. En die deed niks meer als er op zitten, stuurde niet zelf liet hem niet zelf aan draven etc, elke les even streng toegesproken en nu pakt ze ze wel aan hoor, als ze niet luisteren kunnen ze een beste zwiepert krijgen angstig is ze ook bijna niet meer. Dus je kunt ook tè lief zijn.
Af en toe streng zijn is gewoon nodig, maar zo als in het eerste verhaal vind ik het een beetje tè en lijkt me ook niet dat die kinderen dat leuk vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:39

ik vraag me af in welke zin je er commentaar op kunt leveren
a) is die juf echt wel zo? Mensen kunnen enorm overdrijven.
b) er zijn echt kinderen die blijven piepen dat ze niet durven tot je zegt En nu geen flauwekul meer -rijden!

Als die ouders het niet eens zijn met de manier van lesgeven moeten ze erover praten en als dat niet helpt of een andere manege opzoeken of een les op een andere tijd boeken (met andere lesgever) voor de kinderen. Dat gel*l achter iemand zijn rug om, bah, ik hou daar helemaal niet van!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:40

Ach ja zo kan je ook reageren. Als iemand dat zegt ga je er vanuit dat het ook zo is toch?

Als dat kind al zo ver heen is lijkt het me duidelijk dat er iets niet helemaal klopt aan de manegelessen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:41

Het probleem zit hem er juist in het feit dat degenen die les geven hieraan zijn begonnen vanwegen hun liefde voor paarden, en niet voor kinderen. Met kinderen omgaan en kinderen iets leren is een vak apart, wat helaas de manege-instructrices niet hebben meegekregen of geleerd. Je kunt het ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen, een les met kinderen is nu eenmaal iets heel anders dan een les met volwassenen. Je kunt het hooguit het instituut kwalijk nemen waar hun de opleiding hebben gevolgd, omdat daarin drastisch tekort geschoten wordt.

Overigens heb ik op de manege les gehad van 2 instructrices, allebei heel aardig maar er zat een groot verschil in. De ene was gediplomeerd en kon ook aardig drillen, de ander was niet gediplomeerd en gaf alleen kinderen les, vanwege haar liefde voor paarden en kinderen. 3 x raden van wie wij het liefste les hadden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:47

ik ben zelf een zachte instructrice, maar werd vroeger aangepakt en hoewel ik het toen erg vond, ben ik wel blij dat ik zo´n ondergrond van discipline heb.
Het is natuurlijk niet voor elk kind weggelegd om goed uit een schreeuwopleiding te komen, daarom houd ik meer van indiviuele aanpak, maar vroeger was het gewoon altijd in colonne rijden en draf MARS, galop MARS. Wending om de achterhand MARS 1-2-3-4-5 en dan moest hij af zijn. Geen gezeur, rijden met die hap.
Maar toen was ik wel al een tiener.
Ik vind onder de 13 totaal ongeschikt om gedrilled te worden.
Je mocht vroeger trouwens pas met 11 jaar op een manège beginnen (bij de paarden). (Al zullen er wel uitzonderingen hebben bestaan)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 10:13

Urielle schreef:
ik vraag me af in welke zin je er commentaar op kunt leveren
a) is die juf echt wel zo? Mensen kunnen enorm overdrijven.
b) er zijn echt kinderen die blijven piepen dat ze niet durven tot je zegt En nu geen flauwekul meer -rijden!

Als die ouders het niet eens zijn met de manier van lesgeven moeten ze erover praten en als dat niet helpt of een andere manege opzoeken of een les op een andere tijd boeken (met andere lesgever) voor de kinderen. Dat gel*l achter iemand zijn rug om, bah, ik hou daar helemaal niet van!

A) Ik vermoed van wel ja, als je het verschil van dat meidje zag van hoe ze op de pony kroop en er een uur later weer afkroop... Haar houding was knudde aan het begin, ik heb over haar houding vrij weinig gezegd, maar van zekerheid zat ze aan het einde van de les wel netjes rechtop en niet zo inelkaar gekropen.

b) Zij is niet zo'n pieper, ze luistert goed en wil alles wel doen, echter gaat nog niet alles helemaal goed,kan ook niet na een jaar manegeles, maar daar kun je dus samen aan werken vind ik

Gel*l achter iemand om.. vind ik niet, ik noem geen namen, niemand word hier persoonlijk zwartgemaakt, ik noem gewoon een voorbeeld en vraag of anderen dit herkennen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:28

Kinderen lesgeven is een kunst, en vergt inzicht in hoe een kind denkt, waar je hem mee motiveert. Heel vaak zie je dat mensen die met paarden werken een beetje een gestoorde verhouding hebben naar mensen toe. Dat betekend soms dus ook dat de instructie daarin tekort komt. Is dat goed? In mijn ogen niet. Is dat onoverkomelijk? In mijn ogen ook niet.

Ik heb in Duitsland leren rijden en ben vroeger ook gedrild, maar daar niet minder van geworden. Was toen wel al 15. Ik heb geleerd om mijn mond te houden als er les gegeven werd, en heb er geen trauma aan overgehouden de indruk als er weer eens een hardere opmerking gemaakt werd.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat mensen die al langer in het instructievak zitten, het op een gegeven moment wel een beetje zat worden om iedere keer de beginners les te moeten geven. Het moet je liggen om iedere keer weer hetzelfde te moeten gaan vertellen, en het ene kind ligt je meer dan het andere.

Mensen die invallen brengen wat meer enthousiasme mee, en zijn nog niet zo vastgeroest in hun manier van het benaderen van problemen. Kan verfrissend zijn, maar ook heel storend werken. Maar als de instructie ziet dat na drie maanden het lichtrijden nog niet beheersd wordt, zou ik de ouders een keertje aanspreken op het geven van individuele begeleiding.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:33

Cassidy schreef:
. Maar als de instructie ziet dat na drie maanden het lichtrijden nog niet beheersd wordt, zou ik de ouders een keertje aanspreken op het geven van individuele begeleiding.

Ik neem aan dat een kind pas de les in gaat als hij dat onder de knie heeft.

Teminste zo gaat dat bij ons, Ik geef zelf ook de longe lesjes, ze gaan eerst aan de longe leren lichtrijden, dan los leren rijden, en pas als ze stap draf en galop los kunnen, van hand kunnen veranderen en een volte kunnen maken gaan ze de les in, zodat ze ook direct mee kunnen komen en niet de halve les stil staan omdat ze hem niet aan de praat kunnen krijgen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:49

Ja zo gaat het op de meeste maneges denk ik.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:55

Wat een verhalen zeg! Ik heb als klein ellentje altijd les gehad van Inib en ja, ik heb wel eens half jankend op mn pony gezeten omdat hij maar niet in de goede galop wou aanspringen, en ik dus na een uurtje les gewoon nog net zo lang verder mocht tot t wel lukte. Nou moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik zelf ook altijd wel heel fanatiek was. Ben er ook niet slechter van geworden denk ik .Kindertjes die echt bang zijn pakt ze heel anders aan.
Maar zoals hierboven wordt verteld vind ik niet normaal, zo'n kind gaat voor de lol naar de les en de ouders betalen er voor dat dat kind er plezier aan beleeft. Als ze dan met angst en beven op de pony zit heeft de instructrice toch niet helemaal begrepen wat de bedoeling is.
Heel vaak snappen ze denk ik ook niet dat niet al die kindertjes later Anky moeten worden, meer dan de helft stopt toch zo gauw ze een vriendje krijgen, en dan is er nog 99% die nooit professioneel iets met paarden zal gaan doen. Dus waarom er nou zoveel stress is om alles perfect te laten verlopen? Zolang ze maar leren veilig met de pony om te gaan ben je al een heel eind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:09

Ik denk dat vriendelijk en vrolijk en met begrip ALTIJD beter is. Dan kun je nog erg streng zijn en veel van je leerlingen eisen, en geen flauwekul accepteren, maar op een leuke manier, en met begrip voor je leerlingen.

Ik vind dan ook dat er vaak totaal verkeerd lesgegeven wordt, vooral aan kinderen. Niet op paardtechnisch gebied, maar vooral het lesgeven zelf.

'Drillen' is volgens mij nooit de beste manier. Voor niets.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:25

Cassidy schreef:
Kinderen lesgeven is een kunst, en vergt inzicht in hoe een kind denkt, waar je hem mee motiveert. Heel vaak zie je dat mensen die met paarden werken een beetje een gestoorde verhouding hebben naar mensen toe. Dat betekend soms dus ook dat de instructie daarin tekort komt. Is dat goed? In mijn ogen niet. Is dat onoverkomelijk? In mijn ogen ook niet.

Ik heb in Duitsland leren rijden en ben vroeger ook gedrild, maar daar niet minder van geworden. Was toen wel al 15. Ik heb geleerd om mijn mond te houden als er les gegeven werd, en heb er geen trauma aan overgehouden de indruk als er weer eens een hardere opmerking gemaakt werd.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat mensen die al langer in het instructievak zitten, het op een gegeven moment wel een beetje zat worden om iedere keer de beginners les te moeten geven. Het moet je liggen om iedere keer weer hetzelfde te moeten gaan vertellen, en het ene kind ligt je meer dan het andere.

Mensen die invallen brengen wat meer enthousiasme mee, en zijn nog niet zo vastgeroest in hun manier van het benaderen van problemen. Kan verfrissend zijn, maar ook heel storend werken. Maar als de instructie ziet dat na drie maanden het lichtrijden nog niet beheersd wordt, zou ik de ouders een keertje aanspreken op het geven van individuele begeleiding.

Ik heb inderdaad ook wel eens les in duisland gehad.
Als klein kind al.
Ik was een jaar of 6.
Ik weet nog dat mijn pony een maffe beweging maakte en zag er erg grappig uit.
Dus ik schoot een beetje voorzichtig in een lachje.
Werd ze me toch kwaad.
Oef dat had ik nooit mogen doen!!
Voor sommige is het goed.
Ik werd onzeker, bang om wat fout te doen en dus deed ik maar niks.
Voor mij was dit dus niet leuk