Wat voeren jullie een jonge pony / paard ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Wat voeren jullie een jonge pony / paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 21:04

Mijn pony is nu sinds 3 maanden onder het zadel en is de nodige kilo's kwijt (moest ook behoorlijk wat af hoor).

Ze staat 24/7 in het land en ze krijgt 1 a 2 keer in de week een handje dieet musli zonder haver omdat ik er dan Prominent doorheen roer (poeder met extra vitamine's).
Af en toe krijgt ze ook winterpeen (1 a 2 stuks) vanwege het wisselen van de tanden.

Krijgt ze hiermee wel voldoende binnen omdat ze ook moet werken..
Ik rijd 3 keer per week en longeer 1 a 2 keer per week.

Ik wil dat ze genoeg binnenkrijgt maar ook niet moddervet word.

Wat vinden jullie of wat voeren jullie zelf een jonge pony?

Arnoud

Re: Wat voeren jullie een jonge pony / paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:10

Je zei dat ze aan het wisselen is met de tanden? Hoe oud is je pony, als ik vragen mag? Aangezien dit voor voer wat uit kan maken.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 21:11

Arnoud schreef:
Je zei dat ze aan het wisselen is met de tanden? Hoe oud is je pony, als ik vragen mag? Aangezien dit voor voer wat uit kan maken.

Ze is in maart 3 jaar geworden.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:24

Tot en met 3 jaar kun je nog producten voeren voor opgroeiende paarden, zoals Cavalor Juniorix, EquiFyt Junior, Pavo Veulenbrok (is ook t/m 3jr) Wat het inrijden betreft, ze is nog maar 3. 1x in de week dressurmatige oefeningen in stap is voldoende, zoals halsstrekken en wat zijgangen. Speren en beenderen de tijd gunnen om zicht te ontwikkelen voor het draagwerk. Duits onderzoek heeft immers aangetoond dat te jong te snel beginnen slecht is voor paarden. Het kraakbeen tussen de wervels verhard, waardoor ze in hun midlife zijn versleten, zonde toch?
Als je pony 4 is zou je Cavalor Pony*S*Mix of Havens Reform kruidenmeusli kunnen voeren. Deze zijn uitermate geschikt voor pony's en sobere rassen, zodat de kans op de bekende ponykwalen zoals bevangen en snel dik worden, sterk verminderd

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:29

Wij voeren in de zomer (jonge) net beleerde paarden een kilo bix (of combi bix/musli. Van het merk Lavor) bij, elke keer na het rijden/longeren. Wel afhankelijk van de conditie waarin het paard is natuurlijk, maar zodra hij op gewicht is gaan we bijvoeren, omdat het toch aardig wat energie vergt, die eerste maanden onder het zadel. Bij te dikke paarden doen we dit (natuurlijk) niet. Wel erbij genomen dat ze bij ons 24/7 in de wei staan.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 08:23

Arnoud schreef:
Tot en met 3 jaar kun je nog producten voeren voor opgroeiende paarden, zoals Cavalor Juniorix, EquiFyt Junior, Pavo Veulenbrok (is ook t/m 3jr) Wat het inrijden betreft, ze is nog maar 3. 1x in de week dressurmatige oefeningen in stap is voldoende, zoals halsstrekken en wat zijgangen. Speren en beenderen de tijd gunnen om zicht te ontwikkelen voor het draagwerk. Duits onderzoek heeft immers aangetoond dat te jong te snel beginnen slecht is voor paarden. Het kraakbeen tussen de wervels verhard, waardoor ze in hun midlife zijn versleten, zonde toch?
Als je pony 4 is zou je Cavalor Pony*S*Mix of Havens Reform kruidenmeusli kunnen voeren. Deze zijn uitermate geschikt voor pony's en sobere rassen, zodat de kans op de bekende ponykwalen zoals bevangen en snel dik worden, sterk verminderd

dank je wel voor deze toelichting maar het ging erom wat het beste is om te voeren...
En niet over hoe ik mijn pony moet inrijden of juist niet

(maar voor de toelichting ik heb 1 keer per week les in de bak en rijd 2 keer per week een kwartiertje buiten....)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:05

Ik heb mijn paard als veulen gekochty en zelf ingereden. Het proces van wachten tot je in mag rijden als ze 3 - 4 jaar is en het rustig inrijden en dan toch HEEEEl GRAAAG wiilen dat je er al vanalles mee doet is mij heel bekend. Uit die enthausiastme willen mensen vaak wel het belang van het jonge paard vergeten, of meestal niet op de hoogte zijn van de gevolgen van te vroeg en te snel inrijden. Dit begrijp ik dan ook volkomen. Het was ook absoluut geen kritiek om je af te zeiken ofzo. Ik wou je het alleen maar medelen, mocht je er niet van op de hoogte zijn geweest, zodat je er rekening mee kunt houden. Immers was het in het belang van het paard. De rest is verder aan jou, het is ook jouw paard tenslotte.

Het was dus niet bedoeld als aanval.

PS er stonden ook een ruime aanbod voertips bij, ik hoop dat je daar wel wat aan hebt.