Oude pony zonder eetlust en iets te mager, wat te doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Oude pony zonder eetlust en iets te mager, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 17:12

Hallo mensen,

Ik heb zelf een oude welsh pony. Ze ziet er op zich wel redelijk goed uit, maar ze heeft tijden dat ze magerder wordt. De ene keer wat minder dan de andere, maar we krijgen haar nooit echt dik. Ook eet ze niet zo veel. Ze eet wel gewoon haar brokjes etc. maar verder niet. Ook als we haar pulp geven eet ze dat meestal maar voor de helft op.

Ze krijgt nu meestal 1 kilo brok per dag en ze krijgt elke dag naar behoefte kuilgras. Ook geven we haar meestal zelf nog wat muesli als we haar gereden hebben. (ongeveer een halve kilo) Ze krijgt ook wel eens pulp, maar laat dit dan meestal voor de helft staan.

Ik weet dat pony's naarmate ze ouder worden, er slechter uit gaan zien, maar ik wil haar graag wel wat dikker houden dan dat ze nu is. Ze hoeft natuurlijk niet te vet te worden maar wat vlees om haar ribben zou niet gek zijn! Wat kan ik hier tegen doen? Wat geven jullie je pony's? En hebben jullie ook ervaring met de paardendrogist, misschien dat zij iets hebben?

Ik hoor het graag van jullie!!!

Groetjes van Fleur

Alvast bedankt!

Imker

Re: Oude pony zonder eetlust en iets te mager, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:44

Hoe oud is ze, wat doet ze aan werk en heb je wellicht een foto van haar, om te beoordelen of ze te mager is te ja of te nee?

Heb je haar tanden goed na laten kijken, goed ontwormd en dergelijke? Daar kan nl. ook een probleem zitten. Als ze pijn heeft bij het kauwen, dan eet ze minder en bij een wormbesmetting kan ze minder voedingsstoffen opnemen.

Ik zou eens beginnen met de tanden na te kijken, bij een oudere pony geeft dát juist vaak problemen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 18:09

O sorry, dat was ik vergeten er bij te zetten. Met haar tanden is niets mis, ze is gecontroleerden ze wordt goed ontwormd. En ze is niet echt veel te mager alleen een beetje ingevallen om het zo maar even te noemen. Maar het is nu ook nog niet zorgwekkend, maar dat wil ik graag voorkomen. Vandaar dit topic.

Maar in ieder geval bedankt voor de tips!

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:14

wij hebben op stal ook zo'n "probleempje"
Ze had dus wel last van haar tanden..
dat is goed gemaakt door de paardentandarts..
toen kreeg ze na een tijdje weer last van slecht eten en zo..
ze heeft ook nu steeds nog dagen dat ze neit eten wil..
wij hebben dan zo gedaan dat ze eerst eten krijgen dan mogen ze buiten spelen en dan halen we haar er na een half uurtje uit en dan eet ze wel gewoon..
niet van harte en doet alles rustig aan maar ze doet haar best..
we hebben ook een tijdje haar biks nat gemaakt zodat het een beetje makkelijker kauwen was voor haar..
ik opzich niet slecht zolang je het maar neit elke dag doet..
groetjes patricia

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 18:17

Okee dankje. Maar het probleem licht zeker niet bij haar tanden, ze is nagekeken. Ik heb meer het idee dat ze echt geen honger heeft. Maar hoe krijg je har dan dikker?

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:23

tsja..
dat is moeilijk..
lekker op de wei vind ze heerlijk..
gaat ze erg lekker bij eten maar na een halve dag staat ze er maar een beetje te tutten met de anderen..lekker slapen en zo..
toch zie ik wel dat ze daar steeds (dikker wil ik neit zeggen) beter van uit gaat zien..

ArAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:26

Ik heb zelf ook een oude pony gehad. En die werd ook mager. Igevallen dat hoord gewoon bij het ouder worden. Wat ik hem toen gaf was 1 kilo biks sochtends + 1kilo meusli en savond's 1 kilo biks + 1 kilo lucerne en hooi. Hij werd er wel dikker van.Ik weet niet hoe jou pony daar op zou reageren mis heel druk. Maar dat had ik niet eerst kreeg mijn pony ook maar 1 kilo en daarna ging het wel beter. Het is idd goed er snel bij te zijn want een oudere pony krijg je niet meer zo gauw dik. Slobber worden ze ook wel dik van.
Hoop dat ik je een beetje geholpen hebt

Groetjes teske

luv_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:47

hey hallo
ik heb een welshpony van 20 jaar
hoe oud is jou pony?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:14

jammer dat jullie geen volle weides als gras hebben net als ik. als je bep nou eens ergens onder kan brengen waar ze volop in het verse gras staat misschien komt ze dan wat meer aan...bij floint heeft dát geholpen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:54

zit er in pulp wel voeding?
is dat niet juist alleen buikvulling?

ik zou dat spul weglaten en flink wat meer muesli, smaakt lekker, de meeste dieren lusten dat graag.
lijkt me in ieder geval veel beter dan pulp.

ook lekker wortels gaan geven, elke dag een 3 wortels, die werken eetlust bevorderend , appeltje erbij is ook lekker.

en elke dag een scheutje olie over het voer doen, van olie worden paarden ook wat dikker., niet teveel hoor, gewoon een eetlepel vol, later doe je 2-3 absoluut niet meer anders werkt het juist laxerend...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 06:32

luv_jelke schreef:
hey hallo
ik heb een welshpony van 20 jaar
hoe oud is jou pony?????

Die van mij is nu 21

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 18:10

ellepel schreef:

ik zou dat spul weglaten en flink wat meer muesli, smaakt lekker, de meeste dieren lusten dat graag.

ook lekker wortels gaan geven, elke dag een 3 wortels, die werken eetlust bevorderend , appeltje erbij is ook lekker.

en elke dag een scheutje olie over het voer doen, van olie worden paarden ook wat dikker., niet teveel hoor, gewoon een eetlepel vol, later doe je 2-3 absoluut niet meer anders werkt het juist laxerend...

Uhh nee, pulp maakt vlees aan en daarvan worden ze dikker! Maar idd, echt lekker is het niet. En mijn pony vindt muesli idd lekker, maar niet te veel.
Maar bedankt voor de tips!!

Citaat:
jammer dat jullie geen volle weides als gras hebben net als ik. als je bep nou eens ergens onder kan brengen waar ze volop in het verse gras staat misschien komt ze dan wat meer aan...bij floint heeft dát geholpen!

Ja klopt, dat zou wel heel fijn zijn, maar ja, waar tover ik een weiland vandaan En om nou een andere stal te zoeken.. Dat wordt weer hartstikkke ver weg en meestal veel duurder en ik heb het super naar mijn zin bij Jac En om Bep nou ergens alleen op een weilandje te zetten, dat zie ik ook niet zo zitten!!

Dus ja, helaas is dat niet echt een optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:25

BeppyLotje schreef:
ellepel schreef:

Uhh nee, pulp maakt vlees aan en daarvan worden ze dikker! Maar idd, echt lekker is het niet. En mijn pony vindt muesli idd lekker, maar niet te veel.
Maar bedankt voor de tips!!

Citaat:

Ja klopt, dat zou wel heel fijn zijn, maar ja, waar tover ik een weiland vandaan En om nou een andere stal te zoeken.. Dat wordt weer hartstikkke ver weg en meestal veel duurder en ik heb het super naar mijn zin bij Jac En om Bep nou ergens alleen op een weilandje te zetten, dat zie ik ook niet zo zitten!!

Dus ja, helaas is dat niet echt een optie

Misschien kun je jac vragen voor een stuk wei dat ze afzet en wat extra inzaait zodat je weer gras hebt (helaas zal je gras nu niet zo heeel veel meer groeien maar alles is meegenomen

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:59

jaa zou ik kunnen doe. Alleen morgen pensionpaarden eigenlijkk niet op een graswei. De weides zijn voor de merries met veulens en voor het andere jonge spul, dus helaas. Wij hebben eigenlijk al heel erg geluk dat Beppy en Lotje in de ponywei mogen

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:01

slobber!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:02

nou fleur...als ik zie wat jullie allemaal voor jac doen (jij en fi) dan vind ik wel dat ze bep op een wei kan plaatsen hoor! zo superveel eet bep nou ook weer niet..

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:16

In het gras zit nu ook niet meer zoveel voedingswaarde meer. Haar tanden zijn gecontroleerd en ze wordt op tijd ontwormt, misschien kun je de DA voor de zekerheid eens laten komen en hem om advies vragen.
Misschien kun je proberen om haar meerdere keren p/d te voeren in kleine porties en verder onbeperkt ruwvoer. Maismeel en bietenpulp zijn dikmakers, maar ook dit heeft weer voor/nadelen. Zou de DA vragen om tips en misschien kun je ook Havens of een ander voerbedrijf een bellen, misschien kunnen zij jou helpen. Succes!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 17:54

okee dank jullie!!

En janneke, als Jac wei had, mocht ze erop en we zijn al bevoorrecht dat ze in de ponywei mag