Heel leuk paard te koop gevonden...maar is een luchtzuiger..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luchtzuiger.. wel of niet kopen?

Wel
Geen stemmen
Niet
Geen stemmen
Misschien want........
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1

Pris_Sunday

Heel leuk paard te koop gevonden...maar is een luchtzuiger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:45

Ik heb een heel leuk paardje gevonden, precies wat ik zoek. Maar het is een luchtzuiger.

Wat zouden jullie doen?? (in de ad. staat een lichte luchtzuiger)

Iemand ervaring??

Groetjes!!

Dancer_joey

Re: Heel leuk paard te koop gevonden...maar is een luchtzuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:53

ik zou hem/haar gewoon kopen want met een luchtziuger hoeft nix mis te zijn
ik zou wel even navragen of hij snel koliek krijgt (door het luchtziugen)
als dat niet zo is zou ik het gewoon doen
je kunt hem/haar anders ook eerst op proef nemen
als je er dan spijt van hebt kun je hem/haar nog terug brengen

Supper_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:55

Ik zou er de DA even bij halen en vragen om informatie, wat Dancer_joey zegt even op proef,, zodat je zelf kan kijken of het veel problemen levert enz.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:23

Uit je berichtje berijp ik dat je er nog niet bent wezen kijken. Dat zou ik eerst eens doen. Dan kun je kijken of het ook echt het leuke paard is dat jij voor ogen hebt. Als alles goed is en het klikt tussen jullie, dan zou ik vragen of je hem op proef mag.
Je moet gewoon voor jezelf afwegen hoe erg je je eraan irriteert en of dat opweegt tegen alle goede punten die hij heeft

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:23

Luchtzuigen is alleen een probleem voor jezelf. Het paard ondervindt er geen hinder aan, je moet zelf alleen even wennen aan het geluid.

Mijn paardje bleek ook lucht te zuigen(was de verkoper vergeten te melden....). Paard is super gezond, hartstikke fit en doet het super in de sport.

Zeker een paardje dat maar weinig zuigt(bijv. alleen rond voertijd) zou ik echt niet laten staan om het luchtzuigen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:24

probeer het.. als hij in de buurt staat, verzorg hem dan eerst een tijdje, neem hem anders op proef om te zien wat de gevolgen hoervanm kunnen zijn..

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:31

Je heb 2 soorten luchtzuigen, paarden die het doen vanwege pijn in hun maag (maagzuur, is 99% van de gevallen) of paarden die het als een soort tik zien.
Paard wat ik verzorg doet ook aan luchtzuigen, we hebben nu medicijnen (poeder wat je bij de paardendrogist kan halen) wat aardig goed werkt. Zolang ie genoeg hooi krijgt doet ie het inprecipe niet.
Paarden kunnen trouwens van luchtzuigen geen koliek krijgen aangezien de lucht die ze inzuigen blijft hangen en ze gewoon weer uitademen. Het enige waar ze koliek van krijgen is omdat ze simpel weg last van hun maag hebben.
Daarom kan je een luchtzuiger beter hooi als kuil voeren aangezien kuil wat meer zuurig is en zo maagzuur veroorzaakt waardoor ze last van hun maag krijgen. Hetzelfde is met bix, als je een luchtzuiger musli etc voert is er ook al een stuk van het probleem opgelost.
Eigenlijk moet je ze dus zoveel mogelijk hooi voeren zodat de maag in werking blijft en ze zo ook geen tijd hebben om lucht te zuigen.

Maar zo te lezen heb je het paard nog niet gezien, ik zou eerst kijken of er een klik is en dan kan je altijd verder kijken natuurlijk.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:05

Het hoeft inderdaad niet slecht te zijn, maar het paard heeft er soms wel hinder aan hoor. Wij hebben een paard op stal en die heeft erg vaak koliek door het zuigen, die zuigt zelfs door de band heen. Maar ik zou inderdaad eens gaan kijken en hem op proef nemen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:10

Dat is dan een paard dat wsl een flink maagprobleem heeft Japp?
Paarden krijgen geen koliek door het zuigen nl, quarterhorse legt dat al heel goed uit.
Vaak hebben deze paarden ook geen gaskoliek maar een andere vorm van koliek. Als het door het luchtzuigen komt zou je toch gaskoliek verwachten...

Jammer genoeg zijn veel veeartsen ook nog niet tot nauwelijks op de hoogte van oorzaken en gevolgen van luchtzuigen...Zolang veeartsen nog blijven beweren dat luchtzuigers daarvan koliek krijgen zullen er ook altijd mensen blijven die dat geloven.
Net als dat verhaal dat paarden het van elkaar overnemen....