.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

45u

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:50

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

betiine

Re: het grote-staldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:53

Is het niet mogelijk om ze ook 's nachts buiten te laten staan, eventueel met een schuilhutje erbij?

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:55

de jonge paarden in de kalverstal zetten en de andere 2 gewoon in hun box laten staan.of is de kalverstal,de plaats waar nu de boxen zijn?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:57

ik zie er geen ideale oplossing tussenstaan eerlijk gezegd...., sorry maar kun je niet kiezen om eentje te verkopen??

als je ze echt alle 4 wilt houden zou ik toch gaan voor het ombouwen van de kalverstal, je kunt ze er niet zomaar inzetten het zal echt wat aangepast moeten worden maar dan kunnen ze wel warm binnenstaan met z'n allen. dagelijks uitmesten hoeft toch niet, als ze er alleen 's nachts instaan even de drollen eruit halen en de hele natte plekken en klaar, je moet er wat voor doen maar ja anders zou je vier stallen moeten uitmesten. succes

45u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:58

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 11:01

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:04

Je kan de jongkies toch gewoon buiten laten met een schuilstal. Vaak is er achter in het land geen blub.

Anders kan je ook voor de schuilstal een lading zand storten. Ik heb dat ook gedaan voor de stal en bijna nooit meer blubber. Dat zand kost neit zoveel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:10

Je hoeft een loopstal niet volledig uit te mesten en te voorzien van schoon stro. Ik ga ook een loopstal maken en daar komt een basislaag vlas in met een paar plekjes stro zodat ze nog wat te knabbelen hebben.

Sterkte met je dilema

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:28

crazycactus schreef:
Je hoeft een loopstal niet volledig uit te mesten en te voorzien van schoon stro. Ik ga ook een loopstal maken en daar komt een basislaag vlas in met een paar plekjes stro zodat ze nog wat te knabbelen hebben.

Dat lijkt mij ook. en als je daar dan alleen de 2 jonge merries plaatst hebben ze een prachtige ruimte om te lopen. ok dan is het wat laag, dat wordt door de 3x10 wel goedgemaakt, zeker omdat ze vorig jaar al samen in één box stonden. En dan houden de merrie en de ruin gewoon een normale box, kun je makkelijker in de gaten houden dat ze allemaal de juiste hoeveelheid voer / hooi krijgen.

Ideaal is het misschien niet, maar ik wou dat ik een kalverstal van 3x10 voor mijn paard zou kunnen gebruiken!! En als je paarden alleen 's nachts op stal staan zullen ze die situatie prima vinden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:30

ik heb hier een grote loopstal voor 2 paarden,deze is 8x15 meter,ik haal elke dag de poepjes eruit
en 1x in de maand haal ik alles eruit,dan nieuw stro erin,valt best mee wat je aan stro verbruikt....

en in mijn stallen ligt ook een betonnen ondervloer,het gladde valt best wel mee...

ik zou dus gaan voor een loopstal voor de 2 jonkies,en de andere 2 op stal....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:37

platen over de vloer van die kalverstal gooien, dan maar laag dat geeft niet wennen ze wel aan, ik heb vroeger ook paarden in zulke stallen gehad....

platen of rubber matten( even zoeken ze zijn er wel voor weinig geld)
op de vloer, zo kunnen ze er best goed lopen hoor. die ruitjes zet je zo eens tukje plexi glas voor, dat maken ze niet kapot, of even een stuk van dat betongaas, is heel stevig..

de enter en twenter kunnen dan daarin en de andere twee kunnen gewoon in de boxen staan..
tadaa. zo kan t echt wel hoor!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 21:44

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:12

Denk er wel aan dat als je ruitjes aan alle kanten eruit tikt je weer tocht problemen krijgt en een koudje is dan zo gevat.
Zorg iig dat ze dicht kunnen.

Op onze stal hadden we tralies voor de ruitjes, maar plexiglas of een houten luikje kan natuurlijk ook.

Verder denk ik ook dat als je een onderlaag doet van vlas oid en daarover heen wat stro het allemaal wel mee valt met dat gladde, natte plekken en drolletjes eruit en ze staan nog vrij schoon (staan sinds kort ook op vlas en scheelt echt aanzienlijk)
Dan kunnen die twee lekker ravotten daarbinnen, ze hebben er toch alle ruimte.
Met de tijd zou je er altijd nog boxen in kunnen maken.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:21

hey
ik zou de stallen houden, voor je merrie en de haf. De twee jonge paarden zou ik dan in die kalverstal zetten. 3 op 10m is wel mooi denk ik voor die twee. En als het helemaal vullen met stro te duur is, waarom leg je er dan geen laag zand in? gewoon 10 à 20 cm? Is makkelijk uit te pesten, de urine trekt erin en ze eten het niet op. Ze liggen daarbij ook nog eens zacht om te slapen...
Moet je natuurlijk wel een hele hoop werk verrichten om het bvb ergens uit de weide / paddock of van waar dan ook te halen. Maar misschien waar ergens zand teveel is? Kan evt in je omgeving zijn waar ze aan het werken zijn ofzo.
succes!
xxx