zadelmak maken..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

djennke

zadelmak maken..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 22:24

wat is de beste manier om een groen paard goed zadel mak te maken.. ?

Brendageene

Re: zadelmak maken..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:28

Ten eerste veel ervaring hebben mer jonge paarden, niet bang uitgevallen zijn en stevig in je schoenen staan. Verder iemand die je kan helpen is ook aan te bevelen!

Ik ben dan een voorstander om het paard al vanaf jonge leeftijd vertrouwen te geven en te wennen aan allerlei dingen. Dus als jaarling al langs de weg wandelen, enge dingen laten zien etc. Dan als 2 jarige eens allemaal dingen op zijn rug leggen, dekens, zeiltjes, een zadeltje en nog meer grondwerk oefeningen. Leer hem al eens wijken voor druk vanaf de grond bijvoorbeeld, heb je weer profijt van in het zadel.
Dan moet je kijken naar het paard, hoe is hij ontwikkeld? Zowel lichamelijk als geestelijk. Is het nog een slungel, laat hem nog een half jaar tot een jaar groeien en ga verder met het grondwerk. En als je paard dingen niet goed oppikt of snel verzet toont doe dan een stapje terug. Normaal zou ik rond het 3e levensjaar beginnen met longeerwerk als uitbreiding van het grondwerk en vervolgens met 3 a 3.5 erop.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:34

De beste manier in mijn ogen is wegbrengen naar iemand die er zijn beroep van gemaakt heeft. Die weet precies waar hij mee bezig is. Daarna onder goede begeleiding zelf het dier alles aanleren.

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 22:41

masja schreef:
De beste manier in mijn ogen is wegbrengen naar iemand die er zijn beroep van gemaakt heeft. Die weet precies waar hij mee bezig is. Daarna onder goede begeleiding zelf het dier alles aanleren.

wat zou van zoiets het prijskaartje worden.. gemiddeld dan..?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:43

Verschillend: ligt er aan hoe lang je hem wegbrengt. Hoe lang je paard nodig heeft zeg maar. Ik zou gewoon eens bij jou in de buurt gaan informeren. Kost vaak wel een hoop, maar je krijgt een goed zadelmak dier er voor terug zonder dat jij een aantal keer op de eerste hulp hebt moeten liggen

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 22:50

masja schreef:
Verschillend: ligt er aan hoe lang je hem wegbrengt. Hoe lang je paard nodig heeft zeg maar. Ik zou gewoon eens bij jou in de buurt gaan informeren. Kost vaak wel een hoop, maar je krijgt een goed zadelmak dier er voor terug zonder dat jij een aantal keer op de eerste hulp hebt moeten liggen

haha nee zelf ga ik het niet probeeren.. het inrijden misschien wel.. maar zadelmak maken is mij te link.. want we hebben een flink groot paard dus je kan er ook flink van af vallen
maar iedereen heeft zn eigen manier.. dus wilde ik even informeren wat ik bij mij paard wilde laten doen.. als we er iemand voor zouden laten komen ofzo..

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:51

Dat ligt eraan..
Mijn paard was na 3 weken zadelmak. Toen heb ik daar eerst een paar lessen genomen, om een goed begin te hebben.
In 2002 is ze ingereden en ik heb nu nog elke week priveles daar.

Als je je paard ergens wil laten inrijden, moet je eerst eens mensen vragen die daar ervaring hebben. Er zijn namelijk stallen die niet rustig te werk gaan en met een methode inrijden die niet bij je paard past. Ook is de stal waar het paard in komt te staan belangrijk. Kan het in de wei als het dat gewend is? enz.

Laat je goed informeren. De prijs zal ook verschillen. (je betaald pension en trainingsgeld.)
Als het een goed bedrijf is zal er ook een wachtlijst zijn, zorg dus dat je tijdig afspreekt.
Succes ermee.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:45

Ik ben zelf begonnen met mijn drie jarige ruin zadelmak te maken.
En ik moet je zeggen dat ik in het beging het niet zag zitten, maar na veel geduld en continu herhaling gaat het nu na ander halve maand redelijk voorspoedig.
Met hulp van omstanders en zelf sterk in je schoenen te staan lukt het aardig.
Maar het kan uiteraard ook anders lopen, ligt geheel aan jezelf en aan het paard zijn/ haar karakter. Zijn ze bereidt om mee te werken dan kan het snel gaan maar je hebt er natuurlijk ook moeilijke er tussen zitten.

Wil je hem weg brengen dan moet je toch wel zo rond de 500 euro denken ze krijgen dan stalling en training. Als je dat van plan bent moet je jezelf wel goed laten inlichten en zal ook vooraf je huiswerk gaan doen door op internet op onderzoek uit te gaan!!!

Hoop dat je hier wat aan heb!!! Succes!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:46

het zadelmak maken is niet gevaarlijk : D: DHet ruitermak maken, das enger

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:58

ik ken een proffesioneel iemand die het ook doet... 200 euro per maand, ecxl stalling, dan kun je zelf een stalling naar keuze in de buurt uitzoeken, en deze mevrouw komt je paard daar zadelmak maken.. Als hij klaar is kan hij netjes een b proefje lopen.. duurt meestal 1 maand, beetje afhankelijk van het paard. Voordeel is dat je rustig elke dag zelf je paard kan gaan opzoeken, en het de stalling van jouw keuze is. omg den bosch

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:47

- Je moet zelf rustig zijn, geduld hebben, niet snel boos worden, vetrouwen hebben in je paard (anders moet je daar eerst aan werken), geen tijslimiet hebben en dus geen haast hebben..
Ik denk dat als je te vroeg te veel verwacht, en dus overvraagt, het niet goed gaat. Ook moet je goed kunnen inzien wanneer het paard het niet snapt of gewoon aan het etteren is, je krijgt geheid een pubertijd periode (daar zit mijn dame nu in ;P ) en daar moet je mee om kunnen gaan.
natuurlijk moet je ook wel weten waar je mee bezig bent, weten wanneer je moet belonen, wanneer iets wel of niet goed is, weten in welke volgorde je dingen aanleert,
en je moet een stap terug kunnen gaan als het niet goed gaat.

Ik heb het ook helemaal zelf gedaan, zonder er echt ervaring mee te hebben en ik ben van een nog niet echt halstermakke 3 jarige naar een brave 3 jarige gegaan, in 4 maanden. Ik kan er nu al beginnerslessen opgeven, we gaanvanaf het begin alleen naar buiten, ze is gewoon ontzettend ontspannen en rustig. Tuurlijk heeft ze afentoe wel puber buien, maar ze zal nooit bokken/steigeren of wegrennen. Wat ze soms wel wilt doen is heel erg graag richting uitgang, of de linkergalop ineens niet meer kunnen enzo :p
KiWiKo schreef:
het zadelmak maken is niet gevaarlijk : D: DHet ruitermak maken, das enger

hahahaha, sorry, bijdehand hooor!

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:38

masja schreef:

Helemaal mee eens..
Breng Je paard naar zon iemand, met veel ervaring hierin..

Dat is gewoon het beste !!