Sjonniej schreef:Koelen kán, maar dan verdoezel je het probleem. En dit moet je conditineel oplossen.
In de endurance wordt juist preventief gekoeld gedurende de hele wedstrijd en als het paard de vetgate binnenkomt voor zijn verplichte rust. En dat is niet om 'het probleem te verdoezelen': feit blijft gewoon dat je paard keihard wordt beoordeeld op zijn HF-waarden (te hoog = eruit) en dat koelen is bedoeld om hem te helpen waar je hem kunt helpen. Ga je pas koelen als het paard al verhit is, dan ben je in feite te laat. Naarmate de afstanden langer worden (zeker bij warm weer) wordt er meer gekoeld en ik neem toch aan dat die paarden in topconditie zijn. 
Er wordt zelfs aangeraden (ook vooral met warm weer) om alvast water over de hals te gooien voordat je aan een traject begint. Kan dat mooi verdampen in de eerste kilometers van de wedstrijd. Misschien is dat bij het aangespannen rijden ook een optie? Ik zou niet weten waarom je bij endurance wel zou mogen koelen en bij een marathon of cross niet (ik heb me er bij de mendurance ook over verbaasd hoe weinig mensen gebruik maken van die mogelijkheid). Wij staan bij wat warmer weer ook met koelflessen klaar als het paard uit de cross komt. Is toch alleen maar lekker voor zo'n paard om even wat verkoeling te krijgen na een stevige rit? En dat je er de hartslag mee omlaag krijgt, is mooi meegenomen. 
Anyway, het ging over de ademhaling. Jorien > ik had je al eens verteld over die wedstrijd (hartje zomer) waarbij Ret op de P/A een HF van 48 had en een ademhaling van 68. Normaal zit hij op 12-30. Het was warm en de DA's reageerden vrij laconiek: 'Hij heeft het vast een beetje warm of hij vindt het hier spannend'. Ik maakte me zelf wat zorgen, vooral omdat het 'anders dan anders' was, maar volgens de DA's was dat niet nodig. Bij de nakeuring was de ademhaling weer als 'normaal' en ook de dagen erna was er niets bijzonders aan de hand.
Probeer ook eens wat informatie te zoeken over 'panten'. Dat doen honden vaak om hun warmte kwijt te raken, maar ook IJslanders staan erom bekend. Misschien is dit wat Frenk doet?