[END / AR] Ademhaling omlaag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jorientje

[END / AR] Ademhaling omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 09:26

Kan iemand mij vertellen hoe ik de ademhaling van mijn paard naar beneden krijg?
Hij is goed in conditie.. Hij kwam zondag de marathon uit met een hartslag van 72 en een ademhaling van 120.. We gingen de marathon al in met een ademhaling van 100 (hartslag 60).. Hij is zooo ontzettend fanatiek; de adrenaline giert door zijn lijf.. Hij stond bij de nakeuring dan ook echt in de startblokken; alsof hij nog wel een keertje wou. Hij kan het allemaal ook makkelijk aan, maar die ademhaling...
Ik ben bang dat we in een officiele wedstrijd afgekeurd worden op zijn ademhaling...

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen..

Sjonniej

Re: [END / AR] Ademhaling omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:02

Stappen, stappen, stappen.
Het liefst van het terrein af, als het kan, zodat hij niet weer al die hindernissen ziet. Iig. weg bij andere paarden en weg bij de drukte.

Zowiezo zorgen dat je in het begin van je E-traject voor de toeg. tijd zit, zodat je na hin. 6 alvast rustig kan gaan stappen.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 08:57

Bedankt voor je reactie! Maar is er geen mogelijkheid om zijn ademhaling d.m.v. training omlaag te halen? Hij doet het namelijk altijd als hij voor de kar heeft gelopen.. Als ik hem uitspan, staat hij altijd te 'pompen' terwijl hij makkelijk nog een rondje kan! Dit doet hij zelfs als hij maar een half uurtje voor de kar heeft gelopen..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:26

Doet hij het bij alle weersomstandigheden? Mijn pony moesten we vroeger koelen als hij uit de cross kwam en het was warm weer anders daalde zijn ademhaling en hartslag onvoldoende.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:15

Dat weet ik nog niet.. Afgelopen winter heb ik er niet zo opgelet, omdat het eigenlijk niet in de planning lag dat ik wedstrijden zou gaan rijden Het was afgelopen zondag natuurlijk vrij benauwd; misschien doet hij het idd minder als het frisser is. Ik ga het de komende tijd goed in de gaten houden..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:02

Als jou paard na een half uur mennen staat te pompen is er toch iets niet helemaal in orde, vrees ik.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:13

Hij is verder helemaal in orde hoor.. Het is waarschijnlijk gewoon het feit dat hij ontzettend fanatiek is wanneer hij voor de kar loopt. Hij stapt alleen al 7 / 8 km per uur. Hij wil ontzettend graag werken en dat doet hij ook! Ik ken mijn paard door en door en weet precies wanneer er iets niet in orde is. Daar ben ik dan ook heel voorzichtig mee; zodra er iets niet klopt, kijk ik hem helemaal na; kan ik niets vinden dan ga ik met m naar de DA.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:44

Jemig, heftige getallen zeg.
Er zijn diverse mogelijkheden, het ligt er net aan wat de OORZAAK is. Op stal hadden we een Fjord met hetzelfde probleem. Dat arme beest had d'r winterjas al aangetrokken. We hebben een racestreep onder de hals geschorren, probleem opgelost!
Paarden die zich druk maken, hebben vaak een hogere hartslag, geen ademhaling. Weet je zeker dat z'n conditie goed is? Een goed getraint paard moet 15 - 20 min kunnen draven in arbiedstempo en dan binnen 5 min na deze drafsessie op adem zijn.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:07

Ik rij ook een paard die met een lage hartslag de cross uitkomt, maar die dan nog wel heel druk staat adem te halen. Ik heb het eens aan een dierenarts die controleerde gevraagd tijdens de wedstrijd, en volgens hem komt het puur door de warmte. Hij gaf me het advies om vooral flink zijn hals te koelen na de cross, en ik moet zeggen dat dat inderdaad goed werkt. Hij kan gewoon wat moeilijker zijn warmte kwijt als andere paarden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:31

Koelen kán, maar dan verdoezel je het probleem. En dit moet je conditineel oplossen. Prima, als je je paard koelt, om net die laatste paar beetjes te verhelpen. Maar dit moet geen gewoonte worden.
Ieder enigzins getraint paard kan een klasse 1 marathon lopen, en binnen 15 minuten aan een goede temperatuur etc. zitten.

Als zijn tempo hoger ligt dan je mag rijden, laat die tijd dan lekker. Hou hem niet in, laat hem zijn tempo lopen en train thuis op lagere tempo's. Van inhouden worden ze juist vreselijk druk. Als je bang bent voor wachttijden, ga dan stappen. Maar niet inhouden in die draf.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:34

Wat ik al zei, zijn hartslag was gewoon laag toen hij uit de cross kwam, dus het lag niet aan de conditie volgens de dierenarts. Met dat paard reed ik op dat moment ook intervaltraining, 2x in de week 3 x 5 min. galop met daartussenin 3 minuten stap. De cross zelf was een oefencross, waar hij dus inderdaad fluitend doorheen kwam voor wat betreft de hartslag.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:37

mijn pony had dit eerst ook. vorig jaar kwam ik de marathon uit met een ademhaling van over de 100 en een goede temp en hartslag.
weersomstandigheden kan het bij mij niet aan liggen want in Hengelo was het echt behoorlijk koud.

bij mij is het nu al heel veel minder, ik heb er niet speciaal voor getraint ofzo. het is gewoon naarmate ze meer voor de kar liep en meer wedstrijden liep steeds minder geworden. misschien heeft het toch iets te maken met spanning?
hoewel dat na een halfuurtje voor de wagen staan te pompen ook wel redelijk bekend voorkomt, nu niet meer maar vorig jaar was dat toch wel vaak het geval.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:39

Zijn conditie is goed.. Hij maakt zich alleen altijd heel druk.. Tis een beetje een ADHD knol Dit zijn trouwens niet mijn woorden, maar van mensen in onze omgeving.

Voor het E traject was zijn hartslag 60, temperatuur 38,4 en ademhaling 100. Na het E traject was zijn hartslag 72, temperatuur 39,6 en ademhaling 120. Zijn hartslag en temperatuur waren dus goed. De DA zei al dat het waarschijnlijk kwam doordat hij zich zo druk maakte.. En dat is zijn probleem altijd: hij wil altijd lopen, lopen, lopen.. Maakt zich altijd druk.

Vanaf nu ga ik heel erg op zn ademhaling letten; ga vanmiddag weer rijden en het is nu een stuk frisser. Eens kijken hoe zn ademhaling vandaag is. Hij loopt gemiddeld 4x in de week voor de kar; misschien wordt het na verloop van tijd beter.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:00

Sjonniej schreef:
Koelen kán, maar dan verdoezel je het probleem. En dit moet je conditineel oplossen.

In de endurance wordt juist preventief gekoeld gedurende de hele wedstrijd en als het paard de vetgate binnenkomt voor zijn verplichte rust. En dat is niet om 'het probleem te verdoezelen': feit blijft gewoon dat je paard keihard wordt beoordeeld op zijn HF-waarden (te hoog = eruit) en dat koelen is bedoeld om hem te helpen waar je hem kunt helpen. Ga je pas koelen als het paard al verhit is, dan ben je in feite te laat. Naarmate de afstanden langer worden (zeker bij warm weer) wordt er meer gekoeld en ik neem toch aan dat die paarden in topconditie zijn.

Er wordt zelfs aangeraden (ook vooral met warm weer) om alvast water over de hals te gooien voordat je aan een traject begint. Kan dat mooi verdampen in de eerste kilometers van de wedstrijd. Misschien is dat bij het aangespannen rijden ook een optie? Ik zou niet weten waarom je bij endurance wel zou mogen koelen en bij een marathon of cross niet (ik heb me er bij de mendurance ook over verbaasd hoe weinig mensen gebruik maken van die mogelijkheid). Wij staan bij wat warmer weer ook met koelflessen klaar als het paard uit de cross komt. Is toch alleen maar lekker voor zo'n paard om even wat verkoeling te krijgen na een stevige rit? En dat je er de hartslag mee omlaag krijgt, is mooi meegenomen.

Anyway, het ging over de ademhaling. Jorien > ik had je al eens verteld over die wedstrijd (hartje zomer) waarbij Ret op de P/A een HF van 48 had en een ademhaling van 68. Normaal zit hij op 12-30. Het was warm en de DA's reageerden vrij laconiek: 'Hij heeft het vast een beetje warm of hij vindt het hier spannend'. Ik maakte me zelf wat zorgen, vooral omdat het 'anders dan anders' was, maar volgens de DA's was dat niet nodig. Bij de nakeuring was de ademhaling weer als 'normaal' en ook de dagen erna was er niets bijzonders aan de hand.

Probeer ook eens wat informatie te zoeken over 'panten'. Dat doen honden vaak om hun warmte kwijt te raken, maar ook IJslanders staan erom bekend. Misschien is dit wat Frenk doet?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:40

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:13

Bedankt voor je reactie, Ka!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:30

De wel bekende neusvleugelmassagetherapie. Nee zonder gekheid. door de neusvleugels van je paard te masseren ontspant deze (werkt hetzelfde als de praam alleen dan lichter.) door de grote hoeveelheid zenuwen die daar door de neus heen lopen. IIG is het het proberen waard. Als je paard tenminste niet zó ADHD is dat je hem niet meer bij de neus kan pakken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:27

Ik ga met karin mee: koelen!!! Alleen niet op de lendelen, daar zitten de nieren. Verder de hals en de binnenkant van de achterbenen (bij die grote aders) goed koelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:32

Ik rijd Endurance en in de Endurance is een hartslag van 60 de grens. Bij start (boven de 60 mag je in principe niet starten, tenzij het heel duidelijk opwinding is), bij P/A controle, bij vetgate en bij nakeuring na 30 minuten. Ademhaling wordt in principe dezelfde grens aangehouden: 60, anders is het niet goed, en mag je niet door. Bij 'koudbloeden' (Fjorden, Haffies, IJsco's, Tinkers) wordt rekening gehouden met 'panten' en mag je wel door met een hogere ademhaling, andere paarden worden met argusogen bekeken bij dergelijke hoge ademfrequenties. Enduranceruiters koelen dus onderweg regelmatig, en zeker in vetgates, bij de finish, en bij de naverzoring, om die hartslag (en dus ook ademhaling) naar benenden te krijgen en te houden.

Simpel gezegd gaat de hartslag en de ademhaling om 2 redenen omhoog: ten eerste om meer zuurstof op te nemen en te transporteren naar de spieren bij verhoogde energiebehoefte. Ten tweede om warmte kwijt te raken: zowel via de ademhalingslucht raak je warmte kwijt, als via de bloedomloop/huid.

Tip: meet de temperatuur van je paard als hij zo'n hoge ademhalingsfrequentie heeft. Is de temp boven de 38,5 à 39, dan weet je vrij zeker dat het idd een warmteprobleem is.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 18:51

Ik heb vandaag weer met Frenk gereden en na de tijd zijn ademhaling gemeten: het was dit keer 64, dus best netjes. Terwijl we toch een uur weg zijn geweest met een gemiddelde snelheid van 10 km/h. We hebben flink door plassen gescheurd Was erg leuk
Ik zal die neusvleugeltherapie eens proberen. Wie weet helpt het. Hij is iig niet zo ADHD dat ik niet aan zn neus kan komen
Zn temperatuur zit wel rond de 39, dus het kan idd een warmteprobleem zijn. Als het bij de volgende marathon weer het geval is, ga ik toch een keer een DA raadplegen.
Ook ga ik bij de volgende marathon eens koelen; kijken of dat ook helpt.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties!