hengst bij merrie's op weide?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

hengst bij merrie's op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:06

hallo,
zijn er van jullie die ervaring hebben met een hengst gewoon op de weide bij 2 merrie's te zetten?ik zou graag een hengst kopen,maar zou hem dan het liefst met de merrie's op de weide zetten.....normaal zijn merrie's in de winter toch nie meer paardig,maar nu hoorde ik dat da wel kan en dat je dan in de winter een veulen kan hebben....is dat echt zo,want dat was de eerste die zei dat een merrie in december paardig was en ze in november het jaar erop een veulen had.....Want iemand anders zei dan ook weer dat niet alleen de merrie's nie meer paardig zijn,maar dat ook het sperma van de hengsten niets van kwaliteit meer heeft in de winter,dus dat ze ook in de winter nie serieus meer kunnen dekken.....
En is dat eindelijk afhankelijk van het al dan niet vroeg mooi weer dat de paarden weer hengstig worden?of is dat gewoon altijd rond februari?

iemand raad?

flicka

Re: hengst bij merrie's op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:08

Ik weet niet wat voor paarden jij hebt maar bij tinkers kun je een hengst goed bij merries houden. Een hengst bij 2 of meer merries gaat eigenlijk altijd prima, het hele jaar door, ook met veulens van die hengst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:14

Mijn hengst loopt altijd bij mijn merries. Maar alleen bij de merries die door hem gedekt mogen worden of die al drachtig zijn van een andere hengst. Anders neem ik dat risico niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:24

ewel,ja,da is,mijn merrie's mogen alletwee van hem gedekt worden,dusja,ik zie er persoonlijk ook geen probleem in,maar omdat sommige mensen da wel zien begon ik dan te twijfelen....heb jij dan ooit een veulen geboren gehad in de winter ofzo?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:27

Nee, maar ik heb pas sinds 1,5 jaar mijn eigen land en stallen. Wel heb ik nu 1 merrie die niet drachtig wil worden die ik er nu maar bij weg gehaald heb. Bij mij lopen ze 24/7, zomer en winter buiten, dus ik wil zeker geen winter veulen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:35

ja,bij mij ook,daarom wil ik ook liever zekerheid op voorhand dan dat je dan op het moment zelf een probleem hebt....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:45

ja ik, bijna 2 jaar geleden werd hier op 27 november November geboren...
heeft een topic van op bokt gestaan, zal eens kijken of ik het topic terug kan vinden

gevonden: viewtopic.php?f=22&t=173174&hilit=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 18:49

nu hoorde ik vandaag dat als je een hengst bij de merrie's staan hebt,je geen merrie meer uit de kudde kan halen zonder dat die hengst aanvalt....is da zo?....dahm jong,iedereen komt altijd van die rampverhalen vertellen en dan weet ik echt nie meer of het idd zo'n goed idee is....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:31

Een hengst bij maar twee merries kan misschien wel een probleem geven. Afhankelijk van hoe rustig de hengst is.
Is hij erg dominant, dan zal misschien het lastiger zijn een van de twee merries mee te nemen. En een grotere kudde merries zal dat makkelijker zijn. Het is ook nog voorstelbaar dat de héngst zich niet laat vangen. Domweg omdat-ie doorheeft dat-ie dan z'n merries alleen moet laten.
Verder is het mogelijk dat hij aan twee merries gewoon niet genoeg heeft, en ze gaat opjagen en willen dekken ondanks dat ze al drachtig zijn. Tenslotte zijn sommige merries het hele seizoen door hengstig, en ik zou een hengst pas bij z'n merries zetten in het voorjaar, als de merries goed hengstig zijn, en het dus geen vechten wordt. Een niet hengstige merrie zetten bij een hengst die nog nooit of lang geleden voor het laatst gedekt heeft en tjokvol hormonen zit is vragen om problemen. Maar nogmaals, het hangt er wel van af wat voor hengst je hebt.

Als je er geen ervaring mee hebt, of met hengsten in het algemeen, danwel niemand kent die van dat specifieke ras een hengst bij merries heeft lopen, zou ik er niet aan beginnen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 19:47

nuja,die hengst loopt nu bij zijn eigenaar ook in de wei bij de merrie's....tzijn tinkers,zijn zowiezo rustige paarden....