Advies graag voor scheren.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Advies graag voor scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 20:50

Hallo
Afgelopen winter had ik mijn paard voor het eerst en heb hem niet laten scheren. Nu twijfel ik over wat ik dit jaar zou doen. Ik bedenk me het volgende:

Eerst niet gedaan omdat het toch ergens niet natuurlijk is. Vind/Vond dat je gewoon de extra tijd er meer even voor moet nemen om hem goed droog te stappen. Ook scheelt het wat in kosten.

Maar kan me indenken dat het paard er bij harde training misschien ook zelf hinder van vindt? Maar ja, moet ik dan behalve een uitrijdeken ook meteen een nieuwe winterdeken, omdat die te koud zijn?

Heel erg bedankt voor alle inbreng.

ladydarkness

Re: Advies graag voor scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:59

het hangt ervan hoe hard je hem laat werken en hoever je al bent met je training, of je al wedstrijden rijdt.
Hij verliest namelijk heel erg veel energie als hij een dikke wintervacht heeft, nat wordt en dan weer op moet drogen.
uiteindelijk als hij een hele dikke vacht heeft en elke dag heel nat wordt, dan droogt de onderkant ook niet meer op.

je kunt hem scheren, dan heb je wel een hele dikke winterdeken nodig natuurlijk, en met los en uitstappen ook een dekentje erover.

het best is het om hem zo vroeg mogelijk onder dek te zetten, en s'nachts op stal. zodat je zijn vacht dun houdt.
this altijd een heel gedoe, succes met de beslissing.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:15

Hij rijd in principe elke dag, waarvan zo'n 3 a 4x door mijzelf. Dat is dan wel actief en dus ook zweten.
Vorig jaar had ik een winterdeken van, ik dacht, 350 grams. Zou zit alsnog genoeg zijn?? En zo nee, kan ik dit ook oplossen zonder meteen een hele nieuwe te kopen en weg doen??
Oh, ze staan in de winter heel de dag op stal, dus dat is niet het probleem en heb vorig jaar inderdaad ook al vroeg zijn zomerdeken erop gegooid.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:22

Je zou dan bijvoorbeeld als het kouder word ook die zomerdeken onder je winterdeken kunnen doen. Dan hoef je geen nieuwe dikke deken te kopen en vaak zijn laagjes ook warmer dan een hele dikke deken.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 09:38

Okee, dank je Samo. Mooi dat een zomerdeken er dan onder kan. Maar wanneer kan ik dan zien dat hij die extra deken nodig heeft?? Want als hij het koud krijgt, gaat hij toch gewoon meer haren kweken??
Weet verder iemand of het scheren voor een paard voor- of juist nadelen kan hebben. Kijk, een uitrijdeken kopen, prima en als het echt moet natuurlijk ook een nieuwe winterdeken. Maar ik wil graag ook doen wat voor het paard het prettigst is. Voor ik hem had is hij verwaarloosd en dus nog nooit geschoren, dus hoe hij het zal ervaren weet ik niet..

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:49

Meer haren kweken gaat hij niet hoor.
Mijn paard was afgelopen winter ook geschoren en ik had hem een deken van 450gram omgedaan en toen het ging vriezen s nachts deed ik er nog een deken extra onder.
Ik weet niet wanneer je die 350 gram erop wilt doen, want als het buiten kouder word dan moet je hem toch een extra deken geven.
Je moet gewoon goed het weer volgen en kijken hoe koud het s nachts word enz.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 09:54

Vorig jaar had hij al vroeg in de herfst zijn zomerdeken om en toen de nachtvorst kwam heb ik zijn winterdeken genomen.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:10

Zelf zou ik wat eerder beginnen met zijn winterdeken als je hem gaat scheren. Ik zou juist als de nachtvorst begint die extra deken onder zijn winterdeken doen ipv dan zijn winterdeken om doen, want dat is te koud voor hem.

Staat ie trouwens in een binnenstal of buitenstal??

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 15:11

Oh okee, dank je wel. Wanneer is dan trouwens een goed moment om te gaan scheren?? Wanneer gooien jullie dan als eerst deken erop.
Hij staat in een binnenstal, ergens in een hoekje. Het is er dus niet koud en geen tocht. Hij staat wel naast een deur, maar die is in de winter altijd gesloten.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:45

Nu is het nog wel lekker weer, maar zodra dat voorbij is, en het overdag ongeveer rond de 15 graden is of als het weer gaat regenen doe ik hem een regendeken op. Als het dan nog iets kouder word doe ik er een dunne deken onder.

Ik weet nog niet of ik hem ga scheren dit jaar, denk van wel. Ik ga dat dan waarschijnlijk eind oktober/ begin november doen. Ligt eraan hoe zijn vacht dan is. Als hij niet meer snel opdroogt na het rijden, scheer ik hem.

Na het scheren doe ik hem een dikkere deken op. Als het daarna nog gaat vriezen doe ik er een dunnere bij onder. Met rijden stap ik hem los en uit onder een deken.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 16:03

Oh okee, dank je wel, dan heb ik nu een beter beeld van hoe ik het kan aanpakken. Nou is het zo dat bij ons de paarden niet buiten komen als het regent, dus heb alleen een gewone zomerdeken. Dus die dan eerst. Ergens begin november scheren en dan zijn winterdeken en als het echt gaat vriezen, zijn zomerdeken er nog onder.
Gebruik jij dit toevallig zo of is het wel een beetje een globaal standaard iets?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:15

Ik doe het een beetje op gevoel, ik prik niet echt een datum wanneer ik hem een deken op doe. Sommige mensen hebben hun paarden nu al onder deken staan. Dat kan, maar ik vind het nu nog te warm.

Als ik hem een deken op doe, blijft hij ook op, niet de ene dag eraf en de andere dag weer erop. (uitzonderingen daargelaten, als het een middag echt warm is, kan hij eraf)

Dat ook zo met meer dekens eronder, als hij het koud heeft of als er koudere dagen aankomen dan doe ik hem er een deken bij onder.