Pony na 1 dag haver opgefokt ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Pony na 1 dag haver opgefokt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 19:18

Vraag het me zo even af.
Bas (shetlander ) krijgt gewoonlijk niks meer te eten dan een paar plukjes hooi op een dag en zo af en toe een handje biks omdat het zo lekker is. Biks ongeveer 2 a 3 keer per week en dan echt niet meer dan een handje. Ponybrok van Subli.

Omdat Bas sinds een week alleen staat wilde ik hem gister even lekker verwennen met een emmer slobber.
Gewoonlijk maak ik zelf slobber met zemelen en brood, zodat er niet zoveel energie en eiwit inzit. Echter heb ik dit keer een 'echte' zak slobber gehaald van Subli.
Daar zit echter wel heel wat in, o.a haver.
Ik heb een behoorlijke emmer gevuld, achteraf gezien misschien wat te veel voor zijn kleine lichaampje... hij heeft er iig van genoten

Vandaag was Bas ronduit knettergek, wilde niet komen, maakte er een spel van, voor me staan en als ik hem pakken wilde vrolijk bokkend ervandoor gaan. Ruggetje rond, hoofd naar beneden, in volle galop luchtschoppend rondcrossen.
Helemaal tureluurs, achter me aan galoperen, me snel voorbij draven etc etc.

Ik vraag me af of deze bui toeval is, hij doet nooit zo maf als ik met hem aan de gang ben, of dat het van de haver en andere rommel in de slobber komt ?
Harde wind, of teveel energie in het voer ?
En kan dat dus na 1 dag al merkbaar zijn ?

Sjonniej

Re: Pony na 1 dag haver opgefokt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:25

Waarschijnlijk combinatie van vanalles.
Maar het zou goed kunnen dat de haver nu al werkt hoor, zeker als het vrij veel was.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 19:32

Ik heb geen idee hoe de verhouding in slobber is m.b.t de haver, maar hij heeft iig een kiloschep slobber gehad, met daarbij nog brood, lijnzaadolie en wortelen.. ( verwend ? nee joh, helemaal niet )
Toen ik de slobber had aangelengd met water had ik al zoiets van: "Oei, het is wel veel nu..."
Maar ach, voor een keertje kon het wel

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:34

En het was vandaag ook ineens een stuk kouder en meer wind. Dat kan ook uitmaken.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 19:49

Ook dat ja, het was behoorlijk fris en winderig, het heeft zich geloof ik behoorlijk op Bas gespiegeld want die was ook zo ( het winderige niet letterlijk opvatten )
Hij is overigens ook alweer behoorlijk in de vacht geschoten afgelopen weken, er hangt alweer echte wintervacht aan, zn baard groeit weer hard...

Het wordt winter!!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:28

ik vraag me af of paarden echt helemaal gek worden van haver, ik voer mijn arabier 1,5 kilo haver per dag, en ze word er echt niet gek van.. gewoon wat energieker, maar gek?? hms nee..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 20:40

Ligt aan het paard, dat weet ik wel.
Sommige paarden op stages voelden er niks van en veranderden er niks op, anderen merkte je dat ze wat energieker waren, en weer anderen kon je beter gewoon helemaal van de haver afhouden omdat ze er dus idd knetter van werden. Maar dat merkte ik meestel pas na vaker voeren, niet na 1 dag al, vandaar dat ik het me afvroeg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:33

haver bevat gewoon heel veel energie, samen met de andere dingetjes in de slobber zal hij absoluut wel energie teveel hebben gehad.

er zijn wel andere granen hoor waar nog veel meer energie inzit, olie geeft ook veel energie...