Bepalen van genotype?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Bepalen van genotype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 13:08

Ik vraag me af hoe je het genotype kan bepalen van je paard,..

Mijn tinker is dus effen bruin, maar zjn vader bruitbont en moeder zwartbont, dus dna zou je zeggen dat bruin dominant is en zwart rececssief, maar hoe zit dat dan met dat wit?,.. En is de vader dan homzygoot,.. of heterozygoot,..

Of kan je het gewoon niet uitrekenen?,..

Gr. susanne

Cassidy

Re: Bepalen van genotype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:12

Je kunt het nooit met volledige zekerheid zeggen. Het enige dat je kunt zeggen is dat ze allebei (vader en moeder) niet homozygoot zijn voor het tobiano gen (want dit is dominant, en als het aanwezig is moet het tot uiting komen), en dat moeder geen agoutigen draagt, de vader wel. Het Agoutigen zorgt ervoor dat het zwart van een paard beperkt blijft tot onderbenen, manen en staart. Als het Agoutigen ontbreekt is het paard helemaal zwart.

Om meer te kunnen vertellen moeten we ook de kleuren van de grootouders weten.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 13:13

Okee,.. de kleuren van zijn grootouders weet ik niet,..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:17

Dan kunnen we niet meer vertellen. Bruin is niet dominant, zwart is niet recessief. Als het zwartgen wordt doorgegeven komt het altijd tot uiting, in de vorm van een bruin paard of in de vorm van een zwarte. Ook kan uit de paring van een bruin met een zwart paard heel goed een vos ontstaan, hetzelfde geldt voor de kruising tussen twee bruinen of twee zwarte paarden.

Overigens is het tobianogen het gen dat zorgt dat ze de vlekken krijgen, iig bij een platenbont paard. Bij een overo werkt het anders.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:06

[quote="Cassidy"]Dan kunnen we niet meer vertellen. Bruin is niet dominant, zwart is niet recessief.quote]

Maar hij is toch bruin, dus dan zou je dat wel zggen,.. niet zoals met mensen:

Bijv,.. met je kleur ogen,.. mijn vader heeft bruine ogen en mijn moeder grijze, ik heb grijs en mijn broer ook, dus dan zou je toch ook zeggen dat grijs dominant is?,..

Hmm,.. of ik snap het gewoon niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:14

Het is heel moeilijk om op grond van het phenotype (zoals een paard er uitziet) alle mogelijke genotypes duidelijk weer te geven.

Ook een zwart paard kan het gen voor bruin dragen, je ziet het alleen niet omdat het zwart het rood verbergt. Wat je bij jou paard wel kunt zeggen is dat hij zowel het gen voor rood als het gen voor zwart heeft, en het Agoutigen. Op het moment dat je paard het zwart gen niet had gedragen, was hij vos geweest.